تبدیل جلبک به ربات! (+عکس)

ماریمو فرم کمیابی از جلبک است که معمولاً در کف دریاچه ها یافت می شود.

موبنا؛ رکسانا دانیالی – محققان دانشگاه غرب انگلستان، بریستول (UWE) راهی برای تبدیل ماریمو به ربات‌ های زیستی مستقل کشف کرده‌اند. ماریمو فرم کمیابی از جلبک است که معمولاً در کف دریاچه ها یافت می شود. این توپ‌ های سبز تیره کروی، ظاهر منحصر به‌ فرد خود را مدیون جریان‌ های ملایم آب هستند که آنها را می‌ چرخانند.

برای این اختراع تیم تحقیقاتی UWE از حرکت چرخشی طبیعی ماریمو و فرآیند فتوسنتز آن برای ایجاد نمونه اولیه کاملاً کاربردی با یک ارگانیسم بیولوژیکی به عنوان بخش اصلی آن استفاده کردند. آنها پروژه مورد نظر را “سیستم Rover فعال ماریمو” یا “MARS” نامیدند.

تبدیل جلبک به ربات! (+عکس)

ماریمو در یک پوسته مخصوص چاپ سه بعدی به قطر ۲۰۰ میلی متر محصور شده است. طی آزمایشات صورت گرفته محققان چهار طرح مختلف پوسته را در راستای دست یابی به عملکرد بهینه بررسی کردند. متغیرها شامل تعداد دریچه های گاز و شکل محفظه زیستی بود که جلبک در حال رشد را داخل خود نگه دارد.

تبدیل جلبک به ربات! (+عکس)

هنگامی که ماریمو تحت نور فتوسنتز می کند به جای آزاد کردن حباب های اکسیژن در بستر دریاچه، در فضای داخل اسکلت پوششی به دام می افتد. با افزایش حجم گاز محبوس شده در داخل پوسته، گشتاور بیشتر می شود تا زمانی که ماریمو مجبور به‌ حرکت شود. به بیان دیگر، اکسیژن تولید شده طی فرآیند فتوسنتز به عنوان منبع سوخت برای این ربات زیستی عمل می‌ کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا