کاخ سفید ۲۲۹ سال پیش/ گذشته و حال این سازه‌های مشهور! (+عکس)

این امکان وجود دارد که دستاوردهای معماری مدرن ما در آینده جایگاهی مشابه با اهرام بزرگ مصر را کسب کنند.

موبنا – اگرچه اهرام بزرگ مصر از عجایب هفتگانه جهان باستان باقی مانده اند، اما دنیای مدرن نیز می تواند با برخی بناهای معماری فراموش نشدنی به خود ببالد. برج ایفل، مجسمه آزادی، برج خلیفه و این فهرست می تواند بسیار طولانی باشد.

در شرایطی که امکان سفر و مشاهده زیبایی های این سازه های معاصر وجود دارد، اما روند ساخت آنها نیز قابل توجه است. این امکان وجود دارد که دستاوردهای معماری مدرن ما در آینده جایگاهی مشابه با اهرام بزرگ مصر را کسب کنند. در ادامه نگاهی داریم به برخی از سازه های مشهور جهان و این که در زمان ساخت به چه شکلی بودند.

 

برج شارد در لندن، انگلیس

ساختمان و مجسمه

برج شارد آسمانخراشی ۹۵ طبقه است که توسط رنزو پیانو، معمار ایتالیایی، طراحی شده است. با ۳۰۹.۷ متر ارتفاع، برج شارد بلندترین ساختمان بریتانیا و اتحادیه اروپا محسوب می شود. ساخت و ساز این برج در فوریه ۲۰۰۹ آغاز و در دسامبر ۲۰۱۱ اگرچه هنوز تکمیل نشده بود به بلندترین ساختمان اتحادیه اروپا تبدیل شد. این پروژه با هزینه ۴۳۵ میلیون پوندی در نوامبر ۲۰۱۲ تکمیل شد.

ساختمان و مجسمه


برج ایفل در پاریس، فرانسه

ساختمان و مجسمه

برج ایفل یکی از نمادین‌ترین سازه های دنیای امروز است. پروژه ساخت این برج در سال ۱۸۸۷ آغاز شد. به رغم اعتراضاتی که درباره طراحی ظاهری برج انجام شد و بسیاری آن را زشت می دانستند، پروژه ساخت برج ایفل در پانزدهم مارس ۱۸۸۹ به پایان رسید. حدود ۳۰۰ کارگر در روند ساخت و ساز برج شرکت داشتند و حدود ۱۰ هزار تن فلز برای این پروژه استفاده شد. برج ایفل با ارتفاع ۳۰۰ متر بلندترین سازه جهان در آن زمان بود.

ساختمان و مجسمه


مجسمه آزادی در نیویورک سیتی، آمریکا

ساختمان و مجسمه

مجسمه آزادی هدیه ای از طرف مردم فرانسه به مردم آمریکا بود. ساخت این مجسمه سال ها طول کشید که نقطه آغاز آن در سال ۱۸۷۵ بود و به صورت رسمی در ۲۸ اکتبر ۱۸۸۶ در آمریکا از آن رونمایی شد. تلاش و هزینه زیادی برای ساخت مجسمه آزادی توسط فرانسوی ها صرف شد، اما در نهایت این مجسمه به یکی از شناخته شده‌ترین نمادهای کشور آمریکا تبدیل شد. خود مجسمه ۴۶ متر ارتفاع دارد که همراه با پایه به ۹۳ متر می رسد.

ساختمان و مجسمه


بنای یادبود لینکلن در واشنگتن، آمریکا

ساختمان و مجسمه

رئیس جمهور آبراهام لینکلن در دوران زندگی و حتی پس از مرگ خود چهره ای به یاد ماندنی بود. در سال ۱۸۶۸ و سه سال پس از ترور وی، لوت فلانری مجسمه ای را به عنوان یادبودی عمومی برای رئیس جمهور سابق آمریکا مقابل منطقه کلمبیا سیتی هال برپا کرد که جلب توجه عمومی به یک یادبود ملی را در پی داشت.

ساخت بنای یادبود لینکلن به شکلی که امروز می شناسیم در ۱۲ فوریه ۱۹۱۴ آغاز شد. با بودجه ای ۳۰۰ هزار دلاری، این بنای یادبود در سال ۱۹۲۲ به پایان رسید. مساحت کلی این بنای یادبود ۲۵۳۹.۶ متر مربع است و مجسمه آبراهام لینکلن ۵.۸ متر ارتفاع و ۱۵۹ تن وزن دارد.

ساختمان و مجسمه


خانه اپرای سیدنی در شهر سیدنی، استرالیا

ساختمان و مجسمه

ساخت و ساز خانه اپرای سیدنی در سال ۱۹۵۹ آغاز شد. طراحی این سازه توسط یورن اوتزن، معمار دانمارکی صورت گرفت که طی یک رقابت بین المللی برای این پروژه و از بین ۲۳۳ شرکت کننده از ۳۲ کشور جهان برگزیده شده بود. ساخت خانه اپرای سیدنی در سال ۱۹۷۳ به پایان رسید. هزینه ساخت آن ۱۰۲ میلیون دلار بود و ارتفاعی ۶۵ متری دارد.

ساختمان و مجسمه


ساختمان امپایر استیت در نیویورک سیتی، آمریکا

ساختمان و مجسمه

ساختمان امپایر استیت آسمانخراشی ۱۰۲ طبقه است که ۴۴۳.۲ متر ارتفاع دارد. طراحی این ساختمان زمان زیادی برد و پیش از تایید طرح نهایی ۱۵ نسخه مختلف ارائه شدند. روند ساخت و ساز امپایر استیت در ۱ اکتبر ۱۹۲۹ آغاز شد و در ۱۱ آوریل ۱۹۳۱ با هزینه ای تقریبا ۴۱ میلیون دلاری به پایان رسید.

ساختمان و مجسمه


سد هوور رودخانه کلرادو، آمریکا

ساختمان و مجسمه

این سد بتنی واقع در دره سیاه رودخانه کلرادو که در ابتدا به نام سد بولدر شناخته می شد، بزرگ‌ترین سازه بتنی زمان خود بود. سد هوور در دوران “رکود بزرگ” و بین سال های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۶ ساخته شد. ارتفاع سد هوور ۲۲۱.۴ متر است و ۳۷۹ متر طول دارد.

ساختمان و مجسمه


پل منهتن در نیویورک سیتی، آمریکا

ساختمان و مجسمه

پل معلق منهتن ۴۴۸ متر طول و ۱۰۲ متر ارتفاع دارد. ساخت و ساز این پل در سال ۱۹۰۱ آغاز شد و با استفاده از ۳۰ هزار تن فولاد و هزینه ای حدود ۲۲ میلیون دلار در سال ۱۹۱۲ به پایان رسید.

ساختمان و مجسمه


برج های تجارت جهانی در نیویورک سیتی، آمریکا

ساختمان و مجسمه

ساخت و ساز برج های دوقلو تجارت جهانی در ۵ آگوست ۱۹۶۶ آغاز شد و این مجموعه در ۴ آوریل ۱۹۷۳ افتتاح شد. ارتفاع برج شماره ۱ برابر با ۴۱۷ متر و برج شماره ۲ برابر با ۴۱۵.۱ متر بود که در زمان تکمیل پروژه به بلندترین ساختمان های جهان در آن زمان تبدیل شدند.

ساختمان و مجسمه


تاور بریج (پل برج) در لندن، انگلیس

ساختمان و مجسمه

تاور بریج یکی از سازه های نمادین شهر لندن محسوب می شود. ساخت و ساز این پل در سال ۱۸۸۶ آغاز شد و پس از هشت سال به پایان رسید. در این پروژه ۴۳۲ کارگر ساختمانی حضور داشتند، بیش از ۷۰ هزار تن بتن و بیش از ۱۱ هزار تن فولاد استفاده شد و با هزینه ۱۱۸۴۰۰۰ پوندی تکمیل شد. ارتفاع تاور بریج ۶۵ متر است و ۸۲.۳ متر در عرض رودخانه امتداد دارد.

ساختمان و مجسمه


پوشش محافظ جدید برای نیروگاه هسته ای چرنوبیل در چرنوبیل، اکراین

ساختمان و مجسمه

فاجعه انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل در ۲۵ و ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ در کنار فاجعه نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی، دو حادثه انرژی هسته ای هستند که به عنوان رویدادی سطح ۷ (حداکثر طبقه بندی) دسته بندی شده اند. ساخت یک پوشش محافظ روی راکتور ۴ نیروگاه چرنوبیل در دسامبر ۱۹۸۶ به پایان رسید.

این اقدام برای کاهش انتشار گرد و غبار رادیواکتیو صورت گرفت زیرا نیروگاه های ۱، ۲ و ۳ همچنان در حال کار و خدمه در آنها حضور داشتند. سازه محافظ جدیدی روی سازه محافظ پیشین ساخته شده است تا روند پاکسازی منطقه که تکمیل آن در سال ۲۰۶۵ برنامه ریزی شده است، ادامه یابد.

ساختمان و مجسمه


برج خلیفه در دبی، امارات

ساختمان و مجسمه

برج خلیفه بلندترین ساختمان حال حاضر در جهان است. این آسمانخراش که در شهر دبی قرار دارد ۸۲۸ متر ارتفاع دارد. ساخت و ساز برج خلیفه از ۶ ژانویه ۲۰۰۴ آغاز شد و در ۱ اکتبر ۲۰۰۹ به پایان رسید. هزینه ساخت این برج ۱.۵ میلیارد دلار عنوان شده است.

ساختمان و مجسمه


طاق دروازه در سنت لوئیس، میسوری، آمریکا

ساختمان و مجسمه

“طاق دروازه” بلندترین طاق جهان است که ۱۹۲ متر ارتفاع دارد و بلندترین بنای یادبود ساخته شده توسط بشر در نیمکره غربی محسوب می شود. طراحی طاق دروازه توسط ارو سارینن، معمار فنلاندی-آمریکایی، در سال ۱۹۴۷ انجام شد. ساخت و ساز طاق دروازه در ۱۲ فوریه ۱۹۶۳ آغاز و در ۲۸ اکتبر ۱۹۶۵ به اتمام رسید.

ساختمان و مجسمه


مدل های کوه راشمور

ساختمان و مجسمه

یکی دیگر از بناهای یادبود نمادین جهان و آمریکا، سرهای روسای جمهور سابق آمریکا در کوه راشمور واقع در داکوتای جنوبی است. بنای یادبود ملی کوه راشمور سرهای جورج واشنگتن، توماس جفرسون، تئودور روزولت، و آبراهام لینکلن را به تصویر می کشد. پس از تایید پروژه توسط کنگره آمریکا، این پروژه از سال ۱۹۲۷ آغاز و در سال ۱۹۴۱ به اتمام رسید.

ساختمان و مجسمه


برج سوزن فضایی در سیاتل، آمریکا

ساختمان و مجسمه

برج سوزن فضایی نمادین‌ترین سازه سیاتل محسوب می شود که ۱۸۴ متر ارتفاع دارد و بین سال های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۹ بلندترین سازه در سیاتل و واشنگتن بود. این برج ۸۶۶۰ تن وزن دارد و به گونه ای ساخته شده تا در برابر بادهایی با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت و زلزله هایی به بزرگی ۹ ریشتر مقاومت کند. ساخت و ساز برج سوزن فضایی در ۱۷ آوریل ۱۹۶۱ آغاز شد و در ۸ دسامبر ۱۹۶۱ به پایان رسید.

ساختمان و مجسمه


بنای یادبود واشنگتن در واشنگتن، آمریکا

ساختمان و مجسمه

بنای یادبود واشنگتن بلندترین سازه عمدتا سنگی جهان و بلندترین ابلیسک (ستون هرمی سنگی) جهان با ارتفاع ۱۶۹.۰۴۶ متر است. این بنا به یاد رییس جمهور جرج واشنگتن ساخته شد. ساخت و ساز این بنای یادبود در سال ۱۸۴۸ آغاز و به دلیل کمبود بودجه در سال ۱۸۵۴ در ارتفاع ۴۶.۳ متر متوقف شد. روند ساخت بار دیگر از سال ۱۸۷۹ آغاز و سرانجام در ۹ اکتبر ۱۸۸۸ تکمیل شد.


ساختمان مونتاژ وسیله نقلیه و مرکز کنترل پرتاب (ناسا) در فلوریدا، آمریکا

ساختمان و مجسمه

ساختمان نمادین ناسا، سازمان فضایی آمریکا، در بروارد کانتی، فلوریدا قرار دارد و با ۱۶۰.۳ متر ارتفاع بزرگ‌ترین ساختمان یک طبقه جهان است. ساخت و ساز این مجموعه در ۲ آگوست ۱۹۶۳ آغاز شد و شرکت موریسون-کنودسن وظیفه طراحی و ساخت آن را بر عهده داشت. این ساختمان در سال ۱۹۶۶ تکمیل شد و به گونه ای ساخته شده است تا در برابر توفان های سهمگین نیز مقاوم باشد.

ساختمان و مجسمه


پل گلدن گیت (دروازه طلایی) در سان فرانسیسکو، آمریکا

ساختمان و مجسمه

پل گلدن گیت یکی از نمادهای شهر سان فرانسیسکو محسوب می شود که ۲۷۲۷.۴ متر طول دارد. ساخت این پل معلق در پنجم ژانویه ۱۹۳۳ آغاز شد. هزینه ساخت پل گلدن گیت بیش از ۳۵ میلیون دلار بود، اما پروژه زودتر از موعد مقرر و طی چهار سال تکمیل شد.

ساختمان و مجسمه


کاخ سفید در واشنگتن، آمریکا

ساختمان و مجسمه

کاخ سفید محل کار و اقامت‌گاه رسمی رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود. ساخت و ساز این بنا در زمان رئیس جمهور جورج واشنگتن و در سال ۱۷۹۲ آغاز شد. جیمز هوربان معمار ایرلندی طراح ساختمان کاخ سفید بود. کاخ سفید طی جنگ ۱۸۱۲ توسط انگلیسی ها به آتش کشیده شد و بار دیگر جیمز هوربان برای بازسازی این بنا انتخاب شد.

در سال ۱۹۰۲، رئیس جمهور تئودور روزولت یک نوسازی گسترده در کاخ سفید را آغاز کرد. کمتر از ۵۰ سال بعد، پروژه نوسازی دیگری در زمان رئیس جمهور هری اس. ترومن انجام شد. نام کاخ سفید به صورت رسمی توسط رئیس جمهور تئودور روزولت در سال ۱۹۰۱ برای این ساختمان انتخاب شد.

ساختمان و مجسمه


کاخ کنگره آمریکا در واشنگتن، آمریکا

ساختمان و مجسمه

ساخت کاخ کنگره آمریکا یا ساختمان کپیتول در سال ۱۷۹۳ آغاز شد. از آن زمان این ساختمان روند ساخت، ویرانی، بازسازی، توسعه و ترمیم را تجربه کرده است. از سال ۱۸۶۳، تندیس آزادی روی گنبد مرکزی ساختمان کپیتول قرار دارد.

ساختمان و مجسمه

 

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا