کسب درآمد با تولید محتوا؛ از شبکه‌های اجتماعی مطرح جهانی تا روبیکا

در روزگاری که همه چیز زندگی‌مان آنلاین شده، کسب درآمد از تولید محتوا در فضای مجازی، بازار خیلی داغی پیدا کرده است.

موبنا – خبرهای مختلفی که در گوشه و کنار از درآمد بالای اینفلوئنسرهای اینستاگرامی حکایت دارد، خیلی از ما را وسوسه می‌کند و به فکر کسب درآمد از فضای مجازی می‌اندازد.

از طرف دیگر، نیاز روزافزون کسب و کارها به حضور در فضای مجازی و جذب مشتریان بیشتر باعث شده، صرف حضور در یک شبکه اجتماعی یا داشتن یک وب‌سایت برای تضمین رشد یک کسب‌و‌کار کافی نباشد. در واقع، حضور در هر رسانه جدید یا افزدون هر شبکه اجتماعی می‌تواند به معنای جذب مشتریان بیشتر و درنتیجه آن، درآمد بیشتر باشد.

یک نکته مثبت درباره تولید محتوا در فضای مجازی این است که شما می‌توانید از یک محتوا با تغییرات حداقلی در چند پلتفرم درآمدزایی کنید و مثلا، اگر محتوای ویدئویی برای اینستاگرام تولید می‌کنید، آن را برای پلتفرم‌های دیگر مثل یوتیوب، آپارات و روبیکا مناسب‌سازی کنید و در چند پلتفرم از آن درآمد داشته باشید. البته که هر پلتفرمی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد و مثلاً شاید نیاز باشد زمان ویدئویی را که برای نمایش در یوتیوب ساخته شده، کمی تغییر بدهید تا مناسب انتشار به‌عنوان یک پست اینستاگرامی شود.

در ادامه، چند راهکار کسب درآمد از چند پلتفرم مجازی را بررسی کرده‌ایم.

یوتیوب

در این اوضاع اقتصادی داشتن درآمد دلاری برای همه ما وسوسه‌انگیز است و یوتیوب چنین امکانی را برای کانال‌دارهایش فراهم می‌کند. شرط اولیه برای کسب درآمد از یوتیوب، داشتن کانالی با ۱۰۰۰ دنبال‌کننده و ۴۰۰۰ ساعت بازدید در ۱ سال اخیر است. همچنین، نیاز است که یک حساب گوگل اد سنس داشته باشید. افتتاح حساب گوگل ادسنس نیازمند حساب بانکی بین‌المللی و آدرس است و متأسفانه به خاطر تحریم‌ها امکان دریافت درآمد به صورت مستقیم در ایران وجود ندارد و حتماً باید از واسطه‌هایی برای این کار استفاده کرد. این واسطه می‌تواند یک دوست یا فامیل مورد اعتماد در خارج از کشور باشد. اگر به چنین فردی دسترسی ندارید، می‌توانید از افراد یا شرکت‌های مورد اعتمادی که در قبال کسر مبلغی به‌عنوان کارمزد درآمد را برای شما وصول می‌کنند، کمک بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب واسطه‌ای که با آن کار می‌کنید دقت زیادی به خرج دهید، چون بسیاری از این شرکت‌ها در واقع تیم‌های کوچکی از اشخاصی هستند که حساب ادسنس و حساب بانکی بین‌المللی دارند. بنابراین، اگر به هر دلیلی ارتباط شما با فرد واسطه قطع شود، قضیه درآمد هم منتفی می‌شود. این مسئله وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که در نظر بگیریم، درآمد محتوایی که در یوتیوب بارگذاری می‌کنید، می‌تواند تا مدت‌ها ادامه داشته باشد؛ یعنی تا زمانی که ویدئو را حذف نکرده‌اید ممکن است بازدید بگیرد و درآمد برای شما به همراه داشته باشد.

کپی رایت، یک مسئله خیلی مهم دبگر در تولید محتوا برای یوتیوب است. یوتیوب، به‌شدت برخورد جدی و سختگیرانه‌ای با ویدئوهایی دارد که در آن‌ها حق مالکیت معنوی نادیده گرفته شده و اگر حتی یک قطعه موسیقی یا تصویری از یک برنامه کامپیوتری که در ویدئو استفاده شده شامل کپی رایت ‌شود، ویدئوی شما حذف می‌شود و‌ در صورت تکرار این موضوع، کانال شما با همه‌ی مخاطبانش بسته خواهد شد.

درآمد در یوتیوب بر‌ اساس تعداد نمایش آگهی در ویدئو به شما تعلق می‌گیرد. به‌طور دقیق مشخص نیست یوتیوب چقدر به تولیدکنندگان محتوا پول می‌دهد، اما گفته می‌شود به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید از آگهی‌ها، حدودا بین ۲ تا ۲۰ دلار درآمد به تولیدکننده تعلق خواهد گرفت. همچنین، گفته می‌شود درآمد حاصل از محتواهای آموزشی بیش از سایر انواع محتوا است.

اینستاگرام

اینستاگرام احتمالاً محبوب‌ترین و پرکاربردترین شبکه‌ اجتماعی در ایران است. اینستاگرام مثل یوتیوب سرویس کسب درآمد رسمی از تولید محتوا (بابت میزان بازدید یا نمایش آگهی) ندارد اما، به خاطر جذابیت بالا و رواج آن بین اقشار مختلف جامعه، خیلی‌ها را برای کسب درآمد جذب خود کرده است. از مشاغل جانبی و گاهی کاذب مثل تأمین امنیت پیج‌ها و… که بگذریم، در اینستاگرام دو راه رسمی برای درآمدزایی وجود دارد که یکی گرفتن تبلیغات است و دومی فروش محصول. اینستاگرام گزینه‌ای دارد که شما به‌عنوان منتشرکننده محتوا از‌‌ طریق آن می‌توانید تبلیغاتی بودن پست را به مخاطبانتان اعلام کنید. متأسفانه، گزینه فروش مستقیم محصولات از‌ طریق اتصال مستقیم به درگاه پرداخت در ایران به خاطر تحریم‌ها خیلی قابل استفاده نیست؛ اما این مسئله ایرانی‌ها را از ایجاد فروشگاه‌های اینستاگرامی باز نداشته است.

اینستاگرام مزایای خیلی زیادی برای کسانی که دنبال درآمد هستند دارد، اما یک مشکل اساسی هم دارد؛ اینکه صفحه‌ای که مدتها زحمت و هزینه صرف آن شده، ممکن است بنا به دلایل مختلف از دست برود. متأسفانه احتمال وقوع چنین اتفاقی خیلی هم کم نیست. به همین خاطر هم خیلی از اینفلوئنسرها و فروشگاه‌های اینستاگرامی سعی می‌کنند حتماً به عناوین مختلف یک صفحه برای روز مبادا داشته باشند که در صورت وقوع حوادث اینچنینی آن را جایگزین صفحه اصلی کنند.

روبیکا

بعد از یک وقفه طولانی، روبیکا به‌تازگی سرویس کسب درآمدش را دوباره راه‌اندازی کرده است. نسخه جدید سرویس کسب درآمد روبیکا براساس حجم ترافیک مصرفی و تعداد بازدید کار می‌کند و نسبت به نسخه قبلی، تغییراتی همچون اضافه شدن داشبورد کسب درآمد و قابلیت درآمدزایی از گروه‌ها و صفحات روبینو را داشته است. استفاده از سرویس کسب درآمد روبیکا در حال حاضر بر خلاف گزینه‌های دیگری چون یوتیوب، شرط اولیه خاصی ندارد و به محض ایجاد کانال پیام‌رسان یا صفحه روبینو می‌توان از آن استفاده کرد. درآمدها هم از ۲۰ هزار تومان به بالا قابل وصول هستند.

تولید محتوا در پلتفرم‌های ایرانی مثل روبیکا یا آپارات دردسرهای نقد کردن درآمد و دور زدن تحریم‌ها را ندارد و کلا در آن‌ها رقابت کمتری را هم برای جذب مخاطب در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی تجربه می‌کنید. به‌علاوه، تعداد قابل توجهی از ایرانی‌ها هم کاربر این شبکه‌ها هستند و می‌توانند مخاطبان بالقوه شما باشند.

آپارات

آپارات هم مانند یوتیوب براساس نمایش تبلیغ به کانال‌دارها پول می‌دهد. شرط اولیه برای شرکت در طرح کسب درآمد داشتن ۳۰۰۰ ساعت واچ تایم و ۲۰۰ دنبال‌کننده است. اگر بخواهید در آپارات با تولید محتوا درآمدزایی کنید باید صفر تا صد ویدئو را خودتان بسازید که پیشنهاد می‌کنیم جزئیات قوانین مربوط به آن را در سایت آپارات بخوانید؛ مثلا اینکه گیمرها به شرط استفاده از وب‌کم تولیدکننده محتوا محسوب می‌شوند اما، صرف ویرایش، افزودن زیرنویس به یک ویدئو یا دوبله درآمدی به فرد تعلق نمی‌گیرد. در آپارات هم مانند یوتیوب می‌توانید بیش از یک نوبت تبلیغ در ویدیوی تولیدی‌تان بگنجانید که باعث افزایش درآمد شما می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا