باتری اقیانوسی چیست و چگونه کار می‌کند؟ (+فیلم و عکس)

“باتری اقیانوس” طرحی جدید برای یک سامانه ذخیره‌سازی انرژی است که کمی شبیه به یک سد برق‌آبی در کف دریا عمل می کند.

موبنا – همانطور که منابع انرژی تجدیدپذیر بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و فواید استفاده از آنها انکارناپذیر است، اما باید توسط سامانه های ذخیره‌سازی نیرو برای مواقعی که نور خورشید یا وزش باد وجود ندارد، پشتیبانی شوند. “باتری اقیانوس” (Ocean Battery) طرحی جدید برای یک سامانه ذخیره‌سازی انرژی است که کمی شبیه به یک سد برق‌آبی در کف دریا عمل می کند.

 

 

“باتری اقیانوس” توسط شرکت نوپای هلندی اوشن گریزر (Ocean Grazer) توسعه یافته و برای نصب در بستر دریا در نزدیکی ژنراتورهای انرژی تجدیدپذیر دریایی مانند توربین های بادی، مزارع خورشیدی شناور، و سامانه های مبتنی بر جزر و مد و امواج طراحی شده است. این مجموعه از سه جز تشکیل شده که همراه با هم بر اساس اصلی مشابه با یک سد برق‌آبی عمل می کنند.

“باتری اقیانوس” دارای مخزنی بتنی است که در بستر دریا مدفون می شود و تا ۲۰ میلیون لیتر آب شیرین را در خود جای می دهد. سامانه ای از پمپ ها و توربین ها این مخزن را به یک محفظه آب انعطاف‌پذیر در کف دریا متصل می کند.

زمانی که برق اضافی از منابع تجدیدپذیر وجود دارد از آن برای پمپاژ آب از مخزن بتنی به محفظه آب استفاده می شود. زمانی که انرژی مورد نیاز است، محفظه آب فشرده شده و آب به مخزن بتنی باز می گردد که در طول مسیر توربین ها را به گردش در آورده و شبکه برق را تغذیه می کند.

ذخیره انرژی تجدیدپذیر در کف دریا با

به گفته تیم اوشن گریزر، این سامانه دارای راندمان بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است و طی عمر عملیاتی بیش از ۲۰ سال خود باید قادر به اجرای تعداد نامحدودی از چرخه مذکور باشد. همچنین، این سامانه نسبتا مقیاس‌پذیر است – هر مخزن بتنی دارای ظرفیت ۱۰ مگاوات ساعت است، از این رو، افزودن تعداد بیشتری از آنها می تواند ظرفیت کلی را افزایش دهد. در صورت نیاز سریع به انرژی بیشتر نیز واحدهای اضافی از پمپ ها و توربین ها می توانند برای افزایش نیروی خروجی بکار گرفته شوند.

طرح مفهومی “باتری اقیانوس” جالب توجه است، اما تنها نمونه موجود در این زمینه نیست. شرکت ساب‌هیدرو ایده ای مشابه را برای پمپاژ آب دریا به بیرون از مخازنی که در کف دریا قرار می گیرند، ارائه کرده و زمانی که به برق نیاز است بازگشت آب به مخازن موجب چرخش توربین ها می شود. پژوهشگران دانشگاه ام‌آی‌تی نیز طرح مفهومی مشابهی را با استفاده از گوی های بتنی میان تهی ارائه کرده بودند.

می توان گفت یک راه حل کلی و مناسب که پاسخگوی هر موقعیتی باشد، وجود ندارد، و حل کردن مشکلی جهانی مانند ذخیره انرژی تجدیدپذیر احتمالا به مجموعه ای از ایده های متفاوت و خلاقانه نیاز دارد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا