راهکارهای مراقبت از باتری گوشی شیائومی

همزمان با پیشرفت دستیابی به اینترنت و تکنولوژی، گوشی‌های موبایل به یکی از ابزارهای ضروری زندگی روزانه ما تبدیل شده‌اند. به همین دلیل مراقبت از باتری و افزایش عمر مفید آن باید گزینه‌ای باشد که همواره در نظر بگیریم.

در گذشته که می‌توانستیم باتری‌ گوشی خود را به راحتی جدا کرده و جایگزین باتری جدید کنیم، تقریباً نیازی به نگرانی نبود، اما در عوض اکنون این فرآیند بسیار پیچیده‌تر است و علاوه بر صرف وقت و انرژی زیاد برای تعویض باتری گوشی، هزینه قابل توجهی را نیز باید متحمل شویم. لذا مراقبت روزانه در نحوه شارژ گوشی شیائومی و رعایت بسیاری نکات دیگر می‌توانند در طولانی‌شدن مدت زمان عمر باتری آن تفاوت زیادی را ایجاد کند.

باتری شیائومی

 ۹نکته مفید در مراقبت از باتری شیائومی

وقتی سال‌ها از گوشی خود استفاده می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که با گذشت زمان عملکرد باتری شما کاهش یافته است. علیرغم اینکه سازندگان تراشه و فروشندگان نرم افزار برطبق جدیدترین فناوری‌ها و با هدف کاهش هرچه بیشتر مصرف باتری، کالاهای خود را بهینه و عرضه می‌کنند، اما بخاطر اینکه امروزه ما بیشتر از همیشه از گوشی‌هایمان استفاده می‌کنیم باتری دستگاه بشدت تحت فشار است.

یک گوشی که در آن بسیاری از کارهای روزانه خود از جمله انجام بازی‌ها، تماشای ویدیوها، مرور رسانه‌های اجتماعی، گپ زدن با دوستان، دریافت ایمیل، مدیریت قرار ملاقات‌ها، پیمایش به مقصد و بسیاری موارد دیگر را آنهم بر روی صفحه نمایش‌های بزرگ و پر مصرف انجام می‌هیم، انرژی همه آن‌ها تنها از طریق یک تامین کننده به نام باتری تامین می‌شوند. در این مقاله ما به معرفی بهترین راهکارهای موثر در زمینه نگهداری باتری گوشی شیائومی می‌پردازیم؛ نکاتی که با اهمیت دادن به آن‌ها باعث افزایش دوام و عمر باتری شیائومی خود می‌شویم. پس با ما همراه باشید.

شارژ باتری گوشی شیائومی

۱- لازم نیست اولین بار گوشی هوشمند خود را ۱۰۰%شارژ کنیم

یکی از توصیه‌ها و فکرهایی که همیشه وجود داشت این بود که در اولین بار استفاده از دستگاه، باتری آن را به شارژ ۱۰۰درصدی برسانیم. این به دلیل استفاده از باتری‌های نیکل-کادمیم قدیمی بود، باتری‌هایی با “اثر حافظه” و یا همان memory effect  که ما را مجبور می‌کردند در اولین استفاده از گوشی موبایل، باتری آن را به طور کامل شارژ کنیم. اثر حافظه یک اثر موجود در باتری‌های نیکل-کادمیوم و نیکل-هیدرید فلز است که موجب می‌شود در طی زمان باتری شارژ کمتری نگه دارد. در مقابل باتری‌های امروزی از جمله باتری شیائومی از لیتیوم پلیمر ساخته شده‌اند و فاقد اثر حافظه هستند، بنابراین اگر یک گوشی یا باتری جدید شیائومی بخریم می‌توانیم بدون مشکل و بدون نیاز به شارژ ۱۰۰ درصدی از آن استفاده کنیم.

۲- اکنون که آگاه شدیم اثر حافظه در مورد باتری‌های جدید یک فکر اشتباه است از افراط در یکسری موارد بپرهیزیم

اگر چه باتری‌های شیائومی از تکنولوژی‌های جدید بهره‌مند هستند و پیشرفت چشمگیری دارند، اما در برابر رفتارهای نامناسب و فشار، بسیار کم تحمل هستند. به همین خاطر نیاز به مراقبت بیشتری دارند و توصیه می‌شود این باتری‌ها را تا جای ممکن به شارژ ۱۰۰ درصد و دشارژ یا تخلیه شارژ ۰ درصد نرسانیم و سطح شارژ آنها را بین ۴۰ تا ۶۰ درصد نگه داریم. اگر قصد دارید گوشی شیائومی خود را برای سال‌ها حفظ کنید، سعی کنید آن را با شارژ ۵۰ درصد نگهداری کنید تا از فشار و رنجش باتری جلوگیری شود.

۳- پرهیز از استفاده از گوشی شیائومی در هنگام شارژ شدن

یکی دیگر از نقاط ضعف‌ باتری لیتیومی کم تحمل بودن آنها در مقابل دمای بالاست. همانند سایر دستگاه‌های الکترونیکی، گرما یکی از مضرترین عوامل در برابر عمر مفید آنهاست. به همین خاطر سومین نکته ما این است که از استفاده دستگاه در هنگام شارژ خودداری کنید. این عمل از افزایش دمای باتری و همچنین از فشار مضاعف به آن برای شارژ شدن و همچنین تامین انرژی لازم برای مصرف همزمان گوشی جلوگیری می‌کند.

البته اگر مجبور به استفاده از باتری گوشی شیائومی خود در هنگام شارژ شدید و گوشی شما بیش از حد داغ شد، راهکارهایی ساده برای خنک کردن باتری وجود دارد که به اختصار چهار مورد را یادآور می‌شویم:

  1. جدا کردن قاب و یا کاور گوشی؛ از این طریق بدنه گوشی با هوای اطراف تماس مستقیم برقرار کرده و زودتر گرمای خود را از دست می‌دهد.
  2. گذاشتن گوشی در هنگام شارژ در محیطی با جریان هوای خوب و خارج کردن از محیط‌های گرمی همچون داخل خودرو و یا آشپزخانه
  3. بستن سریع نرم افزارهای اضافی و صفحات باز در صفحه گوشی و کم کردن فشار از روی پردازنده و کاهش دادن مصرف انرژی از باتری
  4. غیرفعال کردن علامت لوکیشن، اینترنت و سایر علامت‌های فعال در موبایل و یا حتی روی حالت پرواز گذاشتن که موجب غیر فعال شدن فعالیت سیم‌ کارت‌های گوشی می‌شود.

شارژرهای بی‌سیم یا وایرلس

۴- از شارژ فست از طریق شارژرهای بی‌سیم یا وایرلس پرهیز کنیم

بر اساس توصیه‌ قبلی گفته شده در رابطه با دمای بالا، یکی از معایب شارژ سریع که امروزه در گوشی‌های شیائومی مدرن وجود دارد، تولید گرمای آن است. در مورد شارژرهای بی‌سیم هم همین اتفاق می‌افتد، زیرا این فناوری القایی است و گرمای بیشتری نسبت به حالت عادی آزاد می‌کند و بر عمر مفید باتری شیائومی ما تأثیر منفی می‌گذارد. استفاده از شارژهای فندکی و یا بی‌سیم جدید با وجود کوتاه کردن زمان شارژ باتری و در دسترس‌تر بودن، باعث تولید گرمای زیادی هم می‌شوند. به همین خاطر بهتر است در مواقع دسترسی به پریز برق از کلگی و کابل جهت شارژ باتری استفاده کنید. گفتنی است در باتری گوشی شیائومی پوکو x3 پرو با قدرت شارژ فوق سریع هم احتمال تولید گرمای زیاد گوشی در هنگام شارژ وجود دارد که باید از آن مراقبت نمود.

شارژ باتری شیائومی

۵- استفاده از هرگونه شارژر نامناسب برای شارژ باتری شیائومی خود را حذف کنید

بسیاری از ما بخاطر ارزان‌تر بودن آداپتورهای غیراصل و بی‌کیفیت وسوسه خرید آنها می‌شویم اما باید این جمله را به یاد داشته باشیم که “ارزان در نهایت گران تمام می‌شود”. توصیه ما این است که از شارژر اصلی شیائومی با بسته بندی مناسب خریداری کنید و از خرید کلگی و شارژرهای بی کیفیت خودداری کنید؛ زیرا به طور کلی آداپتورهای بی‌کیفیت معمولاً سطوح امنیتی مورد نیاز تلفن هوشمند ما را فراهم نمی‌کنند.

۶- از کلگی و یا شارژ سایر برندها استفاده نکنید

به دلیل تفاوت در آمپر و میزان ولتاژ کلگی‌های مختلف و واستفاده از شارژر سایر برندها موجب وارد آمدن فشار مضاعف ناخواسته به باتری گوشی شیائومی می‌شود. تفاوتی نیست چه باتری گوشی‌ شیائومی نوت ۹ دارید و چه باتری گوشی شیائومی نوت ۸ هر کدام شارژ مخصوص خود با میزان ولتاژ و آمپر خود را دارند. شارژهای با جریان ورودی برق بیشتر می‌توانند موجب وارد آمدن آسیب و گرمای زیاد به باتری دستگاه شما شوند. لذا در هنگام استفاده از از کلگی علامتV یا همان ولتاژ که یکای سنجش الکتریکی است و وات Wکه نشانه آهنگ مصرف انرژی و بیانگر حاصل ضرب ولتاژ در آمپر شارژر است را به دقت بررسی نمایید.

باتری گوشی شیائومی

۷- در مورد چرخه باتری گوشی شیائومی خود بدانید

چرخه باتری در یک جمله ساده به این معناست که بدانید از باتری گوشی همراه شما چقدر عمر مفید باقی مانده است و توان چند چرخه شارژ و دشارژ در طول عمر خود دارد. در راستایی که شیائومی و سایر برندها گوشی‌های هوشمند هرچه نازکتر تولید می‌کنند، باتری آنها هم حساس‌تر و شکننده‌تر می‌شوند. به همین خاطر مراقبت از نحوه شارژ و تعداد دفعات شارژ باتری از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند. باتری‌های لیتیومی که در گوشی‌های شیائومی هم استفاده می‌شوند تا ۵۰۰ بار چرخه شارژ و دشارژ، بهترین کیفیت و بازدهی را دارند(که چیزی حدود ۲ سال می‌شود). اما پس از آن بسته به مراقبت‌های شما یا از این کیفیت بشدت کاسته می‌شود و یا با همان کیفیت چندسال دیگر هم ادامه می‌دهد. برفرض همانطور که گفته شد در صورت استفاده مداوم از شارژهای وایرلس باعث ضعیف شدن چرخه‌های باتری گوشی می‌شود.

۸- لغو نصب کردن نرم افزارهای بی‌استفاده و سنگین در گوشی موبایل

برنامه‌های اضافی به خودی خود فضایی در محیط گوشی اشغال کرده و در صورت فعال بودن تیک آپدیت آن‌ها، هر ماه آپدیت شده و انرژی بیهوده از باتری و پردازنده مرکزی گوشی شیائومی شما مصرف می‌کنند. لذا با لغو نصب نرم افزارهای اضافی و پاک کردن آن‌ها و یا حتی با بستن پنجره برنامه‌هایی که در پس زمینه گوشی در حال اجرا هستند از فشار وارده به باتری در تامین انرژی بکاهید. برخی گوشی‌های شیائومی دارای دکمه Kill ALL ، Close All یا Clear ALL  در منوی پنجره‌های اخیرا باز شده خود هستند که کار بستن همه اپلیکیشن‌ها را بسیار راحت انجام می‌دهد.

میزان سلامت و انرژی باتری شیائومی

۹- استفاده از اپلیکیشن‌های سنجش عمر و میزان سلامت و انرژی باتری شیائومی

در کنار انجام و رعایت تمام این راهکارها می‌توانیم از نرم افزارهایی جهت حفظ و مدیریت هرچه بهتر انرژی باتری گوشی شیائومی خود استفاده نماییم. برنامه‌های متعددی برای سیستم عامل‌های اندرویدی در زمینه مدیریت شارژ باتری و افزایش عمر آن وجود دارد که هر کدام ممکن است معایبی را داشته باشند. به همین خاطر در اینجا برخی از بهترین نرم افزارهای موجود در بازار را نام می‌بریم. نرم افزار Fancy battery با امتیاز ۴.۸ از سوی استفاده کنندگان در فروشگاه پلی استُر (play store)، نرم افزار Phone cleaner ultimate optimization solution با امتیاز ۴.۸ کاربران و همچنین اپلیکیشن Battery Booster با امتیاز ۴.۷ از جمله نرم افزارهای محبوب و کارآمد برای بررسی میزان مصرف باتری و پیدا کردن برنامه‌های پرمصرف گوشی معرفی شده‌اند.

در این مقاله سعی کردیم تمام حقایق، نکات مفید و راهکارهای موثر در زمینه مراقبت و بررسی سلامت باتری گوشی‌های شیائومی و یا به طور کلی هر گوشی هوشمند جدیدی را بازگو کنیم. لذا با رعایت این موارد قطعا می‌توانید سال‌ها باتری اصلی گوشی خود را بدون نیاز به تعویض حفظ نمایید و از هزینه‌های مالی اضافی جلوگیری نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا