توسعه فناوری حساس و راهبردی خودروهای متصل توسط همراه اول

همراه اول که پیشگام توسعه فناوری اینترنت اشیاء در کشورمان است، در ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در حوزه «خودروهای متصل هوشمند» انجام داده و دستاوردهای جذابی در این حوزه به‌دست آورده است.

موبنا؛ محمدرضا حبیبیان – براساس این گزارش همراه اول – به‌ویژه در سال جاری – با رویکرد تحقق اهداف کلان کشور برای هوشمندسازی حمل‌‌و‌نقل شهری و در نتیجه کاهش هزینه‌ها، ارائه محصولات متنوع و افزایش کارایی، غلبه بر مشکلات زیست‌محیطی ناشی از مصرف انرژی و در نهایت ایجاد بازارهای جدید در عرصه «خودروهای متصل هوشمند» سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده، به‌طوری‌که چندی پیش نیز با دو خودروساز بزرگ کشور تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کرده است.

توسعه فناوری حساس و راهبردی خودروهای متصل توسط همراه اول

در خصوص دلایل اهمیت اجرایی شدن این پروژه بد نیست بدانید خودروهای متصل یا Connected Cars  ما را به سمت سواری ایمن‌ و راحت‌تر هدایت می‌کنند و صنعت چند میلیارد دلاری داده را گسترده‌تر می‌کنند. توسعه زیرساخت خودروهای متصل باهدف پیاده‌سازی اتصال‌پذیری خودروها، تعریف‌شده و ارتباط میان خودروها با مراکز امداد، دیگر خودروها، زیرساخت‌های مرتبط، تلفن‌همراه و انسان را برقرار می‌کند و این کار ایمنی وسایل حمل‌ونقل را افزایش می‌دهد.

در یک تعریف کلی خودروهای متصل را خودروهایی می‌دانند که بتوان از راه‌دور با آن‌ها در ارتباط بود و میان راننده و ماشین تبادل داده‌های اطلاعاتی شکل بگیرد. خودروهای متصل راحتی و سرگرمی را برای سرنشینان به همراه می‌آورند و این فناوری باعث ایجاد مشارکت و ارتباطات بین خودروسازان، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی، فناوری و سایر مشاغل خارج از حوزه صنعت خودروی سنتی می‌شود. اتومبیل‌های متصل زیست‌بوم جدیدی را در صنعت خودرو ایجاد می‌کنند که یکی از آن‌ها ایجاد مشارکت نوآورانه با شرکت‌های فناوری و تولیدکنندگان تجهیزات اصلی و سایر مشاغل خارج از محدوده اتومبیلرانی سنتی است.

توسعه فناوری حساس و راهبردی خودروهای متصل توسط همراه اول

این صنعت در ایران هم با همکاری و هم‌افزایی شرکت‌های مرتبط در حال توسعه است. یکی از این شرکت‌ها، همراه اول است که تلاش می‌کند مسیر توسعه و بهره‌مندی از این فناوری را در ایران هموار کند.

لازم به ذکر است در همین راستا همراه اول با سرمایه‌گذاری گسترده اقدام به طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم جامع اینترنت اشیاء با استفاده از توان داخلی و رعایت تمامی الزامات و استانداردهای بین‌المللی کرده که می‌تواند در پروژه خودرو متصل نیز بکار گرفته شود.

نکته‌ای که در این خصوص حائز اهمیت است زیرساخت‌های ارتباطی جهت عملیاتی کردن استفاده از این فناوری است. ازاین‌رو با توجه به پوشش گسترده شبکه همراه اول در مقایسه با سایر اپراتورها، در بخش‌های گسترده از مناطق برون‌شهری و جاده‌های محلی، مشترکان سایر اپراتورهای کشور از شبکه همراه اول برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند.

توسعه فناوری حساس و راهبردی خودروهای متصل توسط همراه اول

این امکان به‌دلیل ارائه رومینگ بین اپراتورها و فراهم شدن امکان استفاده مشترکان از شبکه سایر اپراتورها تعریف‌شده است؛ بنابراین درباره سیمکارت‌های با کاربرد اینترنت اشیاء، شرایط متفاوت است و امکان رومینگ وجود ندارد. همراه اول با ارائه سیمکارت‌های خود جهت برقراری ارتباط با پوشش حداکثری بهترین گزینه برای پروژه خودرو متصل است.

گفتنی است همراه اول و سایپا در تیرماه سال جاری، تفاهم‌نامه‌ای را برای هوشمندسازی صنعت حمل‌ونقل و تولید خودرو متصل امضا کردند. مدیرعامل سایپا در مراسم امضای این تفاهم‌نامه اعلام کرد که این شرکت برنامه دارد ظرف سه ‌سال آینده، یک‌میلیون خودرو متصل را تولید و روانه بازار کند.

توسعه فناوری حساس و راهبردی خودروهای متصل توسط همراه اول

تفاهم‌نامه همکاری همراه اول و ایران‌خودرو در زمینه توسعه فناوری خودرو متصل مهرماه امسال به امضا رسید و درنتیجه آن قرار است از سال آینده طرح خودرو متصل بر روی برخی خودروهای داخلی پیاده‌سازی شود.

به‌این‌ترتیب، با توجه به اهمیت ساخت و توسعه خودروهای متصل توسط اینترنت اشیاء و در ادامه فراهم آوردن ایجاد شهر هوشمند، همراه اول به‌عنوان بازیگر اصلی در این حوزه، اقدامات اساسی و پایه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌های تولید و بهره‌وری از خودروهای متصل را با همکاری با بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی کشور فراهم آورده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا