همراه اول ایران را به هوشمندسازی صنعت خودرو نزدیک کرد

امروزه مسیر حرکت به سمت خودروهای متصل، دیگر یک مبحث لوکس محسوب نمی‌شود و از خودروسازان بزرگ جهانی گرفته تا خودروسازان داخلی کشور، گام‌های عملی در این خصوص برداشته شده است.

موبنا – به شکل خلاصه هدف و کاربرد عمده خودروهای متصل به اینترنت، شامل کاهش تصادفات، برنامه‌های مسیریابی با محاسبه دقیق زمان، تحلیل رفتار رانندگان، کنترل ترافیک و تشخیص ظرفیت پارکینگ‌های شهری و مسیرها، ارتباط با رانندگان دیگر در طول مسیر، ارتباط راننده با خودرو شامل عیب یابی قطعات خودرو و کنترل موتور، کمک‌های اورژانسی و جاده‌ای و اجرای انبوهی دیگر از کاربری‌ها همچون تغییر رنگ ماشین به خواست و سلیقه راننده می‌شود.
اگرچه تحقق خودروهای متصل به اینترنت، مستلزم در اختیار داشتن زیرساخت‌ها و شبکه گسترده ارتباطی، قوی و پایدار است. موضوعی که منجر شد تا ۲ خودروساز اصلی کشور به سمت همکاری با اپراتور اول حرکت کنند.
به همین جهت با نگاه توأمان همراه اول به توسعه ارتباطات و کاربردهای آینده، ایران به هوشمندسازی صنعت خودرو نزدیک شد. در همین راستا هفتم تیرماه سال جاری بود که همراه اول و سایپا جهت هوشمندسازی صنعت حمل و نقل کشور و تولید خودروهای متصل تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
همچنین به همت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول ۳ ماه بعد یعنی در ششم مهرماه سال جاری،  همراه اول با شرکت ایران‌خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور تفاهم‌نامه مشارکت در حوزه خودرو متصل را در راستای هوشمندسازی صنعت خودرو منعقد کرد.
به پشتوانه این اقدامات و تحقیقات قبلی همراه‌اول بود که این اپراتور، پروژه خودروی متصل که یکی از راهکارهای همراه اول با تکیه بر خدمات اینترنت اشیاء در راستای هوشمندسازی صنعت حمل‌ونقل است، را در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰ به نمایش گذاشت.

از سوی دیگر با توجه به اینکه ارایه خدمات اینترنت اشیاء یکی از برنامه‌های راهبردی پنج ساله همراه اول است، برنامه طراحی و پیاده سازی پلتفرم جامع اینترنت اشیاء در دستور کار مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه قرار دارد که چنین پروژه‌ای یکی از الزامات اصلی و پیشران تحقق هوشمند سازی صنعت حمل و نقل و خودروهای متصل در ایران محسوب می‌شود.
این موضوع همچنین از آن جهت برای کشور و صنعت خودروسازی اهمیت دارد که همراه اول با سرمایه گذاری گسترده اقدام به طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم جامع اینترنت اشیاء با استفاده از توان داخلی و رعایت تمامی‌الزامات و استانداردهای بین المللی کرده است که می‌تواند در پروژه خودرو متصل نیز بکار گرفته شود.
نکته دیگر در خصوص نقش کلیدی و تعیین‌کننده همرا اول در هوشمندسازی صنعت خودروی کشور اینکه، این اپراتور با اختلاف گسترده از سایر اپراتورها، بیشترین تعداد مشترک، گسترده‌ترین شبکه ارتباطی و بیشترین پوشش ارتباطات نسل پیشرفته (۴G) را در کشور دارد.

 منبع: آی‌تی آنالیز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا