سریع‌ترین خودروی ۵ تنی جهان! (+فیلم و عکس)

تصور سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر برای یک خودروی ۵ تنی و حفظ ثبات و تضمین ایمنی آن در این سرعت حقیقتا در نوع خود قابل تحسین است.

موبنا؛ مازیار دانیالی جی سی بی(JCB) یک کمپانی چندملیتی انگلیسی است که دفتر مرکزی آن در استافوردشر قرار دارد. سابقه تاسیس جی سی بی به ۱۹۴۵ میلادی باز می گردد و هم اکنون تولیدکنندهٔ تجهیزات ساخت‌وساز، ماشین‌آلات کشاورزی، زباله‌بردار، موتورهای دیزل، تجهیزات تخریب و … است.

جی سی بی همچنین در بازار پوشاک و لوازم جانبی نیز حضور دارد. برای مثال بوت های ایمنی این کمپانی بین کارگران و حتی دنبال کنندگان مد بسیار طرفدار دارد.

فست ترک ۲

اما آنچه بهانه تهیه این مطلب شده، محصولی به نام فست ترک ۲ توسط جی سی بی است که این تراکتور به سریع ترین خودروی کلاس خود در جهان شهرت دارد.

رکورد ثبت شده توسط این تراکتور در گینس برابر با ۲۲۲.۴ کیلومتر برساعت است. جالب آنکه رکورد قبلی نیز در اختیار تراکتور فست ترک ۱ با سرعت ۱۶۶.۷ کیلومتر برساعت بوده است.

 

 

تصور سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر برای یک خودروی ۵ تنی و حفظ ثبات و تضمین ایمنی آن در این سرعت حقیقتا در نوع خود قابل تحسین است.

مهندسی وزن تا ۳.۵ تن!

در طراحی بدنه فست ترک ۲ به رغم محدودیت های ساختار کلی یک تراکتور به جزئیات دقیقی توجه شده تا قوانین ائروداینامیک در بهترین شکل ممکن برای این پروژه، لحاظ شود. ارتفاع تراکتور نیز در مقایسه با سایر محصولات این کلاس حدود ۲۰۰ میلیمتر به زمین نزدیکتر است.

جالب آنکه برای دستیابی به سرعت و ثابت مورد نظر در فست ترک ۲، مهندسان جی سی بی وزن این هیولای آتشین را از ۸.۵ تن به ۵ تن کاهش داده اند. استفاده از پنل های آلومینیومی به جای فولاد و پلمیر تقویت شده با الیاف کربن از راهکارهای موردنظر برای کاهش وزن بوده است.

همچنین وزن شاسی از ۷۵۰ کیلوگرم به ۴۸۰ کیلوگرم کاهش یافته است. سیستم تعلیق سبک تر نیز جایگزین نمونه استاندارد شده است.

استفاده از باتری های لیتیومی نیز یک انتخاب سبک دیگر در برنامه مهندسی وزن بوده است.

هیولای ۱۰۱۶ اسب بخاری

در بخش پیشرانه از نمونه تیونینگ شده ۷.۲ لیتری خانواده ۶۷۲ جی سی بی استفاده شده که ۱۰۱۶ اسب بخار خروجی و ۲۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه به یک سیستم بوستر هیبریدی مجهز است که میزان تنفس را تا ۳۵۰ درصد بهبود می دهد.

وظیفه کاهش و کنترل دمای قطعات موتور برعهده سیستم خنک کننده مایع در همکاری با هوا است.

به منظور حفظ ایمنی راننده از لوله های مقاوم موسوم به رول کیج در کابین استفاده شده است.

از دیگر ویژگی های فست ترک ۲ باید به موارد زیر توجه داشت:

تاییدیه فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی برای رول کیج متصل به شاسی

باک سوخت با پوشش دولایه سطح مسابقات اتومبیلرانی

سیستم ترمز هیدرولیک پیشرفته

چتر اضافه شده به سیستم ترمز که البته از نظر فنی برای توقف خودرو نیازی بدان نبوده و بیشتر جنبه نمایشی دارد

صندلی راننده با کمبربند ۶ نقطه ای مورد تایید فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی

سنسورهای ویژه تایرها برای مانیتورینگ دما و میزان لرزش

پیشرانه

پیشرانه

شاسی و رول کیج

شاسی و رول کیج

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا