یخچال ۱۲۰ کیلومتری قطب جنوب تا ۵ سال دیگر فرو می‌ریزد

یخچال بزرگ توئیتس در قطب جنوب به علت گرمایش زمین در حال تخریب است و پیش بینی می‌شود تا پنج سال دیگر بخش زیادی از آن فرو بریزد.

موبنا – به گزارش نیواطلس، این یخچال که گاهی اوقات به عنوان یخچال رستاخیز نیز شناخته می‌شود، یک یخچال طبیعی بسیار وسیع در قطب جنوب است که نگرانی‌ها در مورد سرعت ذوب شدن آن روز به روز در حال افزایش است.

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی دریافته است که یک قفسه یخی محافظ این یخچال احتمالاً ظرف پنج سال آینده فرو خواهد ریخت که این امر بی‌ثباتی صفحه یخی مذکور در غرب قطب جنوب را تسریع خواهد کرد.

محققان می‌گویند این یخچال که در مسیری ۱۲۰ کیلومتری در قطب جنوب امتداد یافته، در برابر تغییرات مدوام آب و هوایی آسیب پذیر است و نابودی آن ویرانگر خواهد بود.

این یخچال عریض‌ترین یخچال طبیعی در جهان است و در سی سال گذشته سرعت ذوب آن افزایش یافته است. پژوهشگران هشدار می‌دهند که ذوب کامل این یخچال به تنهایی باعث افزایش ۶۰ سانتیمتری ارتفاع آب دریاها شده و اگر این امر باعث ذوب یخچال‌های طبیعی مجاور نیز بشود حتی به افزایش سه متری سطح آب دریاها منجر خواهد شد.

مطالعات بین‌المللی برای بررسی این خطرات از سال ۲۰۱۸ آغاز شده و تقریباً ۱۰۰ دانشمند از کشورهای مختلف جهان درگیر جمع‌آوری داده در مورد این یخچال، آب‌های اطراف آن و مدل سازی تغییرات یخچال مذکور در آینده هستند.

یکی از مهم‌ترین سازه‌ها، قفسه یخی شرقی یخچال مذکور است. این توده متشکل از یخ شناور حدود یک سوم یخچال را در خود جای داده و سرعت جریان یخ به اقیانوس را کاهش می‌دهد. خود این قفسه یخی به کوهی در زیر آب چسبانده شده که یخچال را نسبتاً پایدار نگه داشته و ذوب آن باعث نابودی سریع کل یخچال توئیتس خواهد شد.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا