راهبرد دولت در مذاکرات مقاومت فعالانه است

دبیرکل جمعیت خدمتگزاران انقلاب اسلامی، استراتژی دولت سیزدهم برای مذاکرات و نحوه برخورد با آمریکا را مقاومت فعالانه عنوان کرد و گفت: تجربه نشان می‌دهد هرگاه مقاومت بیشتر باشد، آمریکایی‌ها بیشتر عقب‌نشینی کرده‌ و نرمش نشان داده‌اند.

موبنا – احمد خورشیدی آزاد، مذاکرات هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها را نسبت به ادوار قبل دارای پیامد بهتری برای ایران عنوان کرد و افزود: تیم مذاکره‌کننده براساس برنامه اقدام ایران انتخاب شده و حضور نمایندگانی از بخش های مختلف مرتبط با حوزه‌های تحریم در تیم مذاکره‌کننده نشان می‌دهد که ایران با اراده دستیابی به توافق در مذاکرات حضور یافته و مطالبه ایران برای تضمین هم خواسته درست و برحقی است.

وی راهبرد نظام و دولت را گره نزدن موضوعات داخلی را به مذاکرات هسته‌ای دانست و گفت: اگر توافق خوبی داشته باشیم و از مزیت‌های آن به درستی استفاده کنیم، بطور طبیعی در اموری چون روابط اقتصادی، تجاری و بانکی ایران با دیگر کشورها اثر خواهد داشت. با این حال عدم توافق در اراده دولت در حل مشکلات کشور خللی وارد نمی‌کند و دولت از همه ظرفیت‌های دیگر برای تامین منافع مردم ایران استفاده می کند.

دبیرکل جمعیت خدمتگزاران انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم حفظ دانش و فناوری هسته‌ای و تلاش برای رفع تحریم‌ها، افزود: باید در داخل برنامه‌هایی برای رونق تولید و اصلاح ساختار اقتصادی با رویکرد توسعه محور داشته باشیم.

خورشیدی آزاد ادامه داد: راهبرد ایران مقابل تحریم، بی‌اثر کردن، دور زدن و لغو تحریم‌ها است. از این موارد بی اثر کردن تحریم‌ها امری داخلی است و به عملکرد مسوولان اجرایی برمی‌گردد که در بردارنده تقویت تولید، مبارزه با فساد و رانت‌خواری و ویژه خواری است.

وی تاکید کرد: حتی اگر همه تحریم‌ها لغو شود و ما مثلا ۱۰ میلیون بشکه نفت هم بفروشیم و پولش هم برگردد و جلوی فساد گرفته نشود این ظرفیت به ضدخود بدل می‌شود و در سفره مردم انعکاس نخواهد داشت. بنابراین لغو تحریم‌ها بدون حل مشکلات و اشکالات داخلی ممکن است تاثیر کوتاه مدت و مسکنی داشته باشد اما در بلندمدت چیزی حل نخواهد شد.

حوادث منطقه به نفع آمریکا نیست

خورشیدی آزاد در توضیح شرایط بین المللی آمریکا گفت: حوادث منطقه به نفع آمریکا نیست چون توازن قوا در منطقه و به ویژه در یمن به زیان عربستان سعودی به هم خورده است. همچنین با وجود حشدالشعبی آمریکا در عراق و سوریه هم قدرت مانور سابق را ندارند.

این فعال اصولگرا ادامه داد: اعراب حدود ۷۰ سال با رژیم صهیونیستی در جنگ و تخاصم بودند اما هیچ وقت پیروزی به دست نیاوردند اما امروز توازن منطقه به نفع مقاومت به هم خورده است که این موضوع در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و… دیده می‌شود.

خورشیدی آزاد ادامه داد: در آخرین تنش بین ایران و آمریکا، نیروهای دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با قایق‌های جنگی از یک طرف و آمریکا با چند ناو و ناوچه از سوی دیگر با هم رو در رو شدند، بعد هم آمریکایی‌ها با بررسی شرایط ترجیح دادند صحنه را ترک کنند.

وی درباره سیاست بلندمدت آمریکا و استراتژی آن کشور نسبت به چین، عنوان کرد: آمریکایی‌ها به طور کامل از منطقه خلیج‌فارس خارج نمی‌شوند اما باید با توجه به خطری که از ناحیه چین در آینده احساس می‌کنند، بخشی از قدرت و ظرفیت خود را باید به شرق آسیا ببرند. تولید ناخالص چینی‌ها چندین سال است که از آمریکا پیشی گرفته است و این دو کشور در چالش بلندمدت با هم خواهند بود. مضافا بر اینکه کشورهای عربی هم رویکرد سازش با ایران را در پیش گرفته‌اند.

عده‌ای برای دولت سیزدهم مانع‌تراشی می‌کنند

خورشیدی آزاد، برنامه دولت برای ساخت مسکن، مذاکرات و بهبود مناسبات با همسایگان، عادلانه کردن نظام حقوق و دستمزد و بررسی و اصلاح وضعیت شرکت‌های خصولتی را از اقدامات موثر دولت سیزدهم در همین مدت کوتاه برشمرد و ابراز امیدواری کرد که این برنامه‌ها نتایج و دستاوردهای خوبی برای مردم به همراه داشته باشد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه دولت روحانی نخواست و نشد، اما دولت سیزدهم چون می‌خواهد پس کارها درست می‌شود، گفت: سیاست دولت جلوگیری از افزایش تورم است و این کار در حال انجام است اما از آن سو عده‌ای به زمین و زمان می‌زنند تا دولت سید ابراهیم رییسی موفق نشود.

خورشیدی آزاد با اشاره به برخی اقدامات اقتصادی دولت برای بهبود معیشت مردم، خاطرنشان کرد: دولت طرح «کشاورزی قراردادی» را شروع کرده و در حال پرداخت نقدینگی به کشاورزان است که ادامه این طرح باعث می‌شود قیمت تمام شده محصولات کشاورزی به تدریج کاهش یابد.

وی افزود: علاوه براین دولت و مجلس، در طرح اصلاح ساختار شهرک‌های صنعتی اجازه دادند تا ظرفیت اضافی شهرک‌های صنعتی در اختیار «صنف‌های تولیدی» قرار بگیرد تا از این طریق قیمت تمام شده کالاهای تولیدی توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط کاهش یابد. موضوع دیگر اینکه وزرای دولت ضمن بازدید از گمرکات اجازه نمی دهند کالا در گمرکات فریز و رسوب بشود در نتیجه بازار با کمبود کالا مواجه نشود.

رییس هیات موسس جبهه سوم، جلوگیری از تداوم انحصار به عنوان یکی از عوامل موثر افزایش قیمت‌ها را از اقدامات دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: وزارت اقتصاد با قوت و قدرت درپی بازگرداندن معوقات بانکی است، ضمن اینکه بر موضوع فروش اموال و املاک اضافی وزارتخاته‌ها متمرکز شده که این کار بزرگ باعث جبران بخشی از کسری بودجه می‌شود تا فشار به روی مردم کاهش یابد.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا