سرور مجازی یا سرور اختصاصی؛ کدام بهتر است؟

امروزه انواع مختلفی از سرویس های میزبانی وجود دارند و مدیران وبسایت و برنامه نویس ها و… می‌توانند با توجه به نیاز های خود اقدام به استفاده از این سرویس ها نمایند. دو مورد از این سرویس های میزبانی، سرور اختصاصی و سرور مجازی است که بین کاربران طرفداران بسیاری دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی سرور اختصاصی و سرور مجازی پرداخته و تفاوت های آن ها ر برای شما بیان کنیم.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی کامل ترین سرویس میزبانی وبسایت شماست. شما در این سرویس، تمام منابع و عملکرد و قدرت یک سرور را در اختیار دارید. در سرور های اختصاصی محدودیتی در واگذاری منابع به شما، از سوی میزبان، در نظر گرفته نمی‌شود و به همین دلیل، شما یک سرور فیزیکی را به صورت کامل در اختیار خواهید داشت که می‌توانید از راه دور آن را کنترل و مدیریت نمایید.

سرور مجازی یا سرور اختصاصی؛ کدام بهتر است؟

سرور مجازی یا VPS چیست؟

سرور مجازی نوعی از سرویس های میزبانی می‌باشد که میزبان ،سرور اختصاصی را توسط مجازی سازی به چند بخش با منابع یکسان یا متفاوت تقسیم کرده و در اختیار کاربران خود می‌گذارد. به عبارتی دیگر، میزبان، یک سرور را به چند بخش مجزا که دارای پنل مدیریت اختصاصی و منابع اختصاصی هستند تقسیم می‌کند که همه این بخش های می‌توانند به root دسترسی داشته باشند و هر نرم‌افزاری که نیاز داشتند را نصب نمایند. عموما این کار توسط میزبان ها انجام می‌گردد تا هزینه‌ی کاربران کاهش یابد و شما نیز با خرید VPS هزینه کمتری را نسبت به خرید سرور اختصاصی می‌پردازید.

حال که با تعاریف سرور اختصاصی و سرور مجازی آشنا شدیم، در ادامه تفاوت این دو سرویس میزبانی را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سرور مجازی یا سرور اختصاصی؛ کدام بهتر است؟

منابع

یکی از دلایلی که ممکن است شرکت ها را به سمت سرور اختصاصی سوق دهد منابع سرور و عملکرد سرور است. شما در سرور اختصاصی به طور کلی مدیریت و منابع سیستم را در اختیار خودتان دارید و می‌توانید از حداکثر قدرت سرور برای سرویس دهی به کاربران وبسایتتان استفاده نمایید. این در حالی است که با خرید VPS شما این چنین منابعی را عموما در اختیار نخواهید داشت.

سرور مجازی یا سرور اختصاصی؛ کدام بهتر است؟

امنیت

اجازه دهید این مورد را با یک مثال توضیح بدم، دو حالت را فرض نمایید، ابتدا در خانه‌ای که به صورت اختصاصی برای شماست زندگی می‌کنید و حالت دوم در خانه‌ای که چند نفر به صورت مشترک ولی در اتاق های جدا ساکن هستند، زندگی می‌کنید. مشخص است که در حالت دوم اگر یکی از افراد، در اصلی خانه را باز بگذارد امنیت کل خانه پایین می‌آید ولی در حالت اول کل خانه در اختیار شماست و خود شما شخصا امنیت آن را بر عهده دارید. تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی نیز همانگونه است که اشاره شد. ولی این بدان معنی نیست که سرور مجازی امنیت ندارد، در سرور مجازی هر بخش که به هر کاربر اختصاص داده شده دارای لایه های امنیتی و سیستم عامل مخصوص خود آن بخش است که می‌توانید با اندیشیدن تمهیداتی، بخش اختصاصی خود را ایمن نمایید.

سرور مجازی یا سرور اختصاصی؛ کدام بهتر است؟

عملکرد

رضایت کاربران رابطه مستقیمی با عملکرد وبسایت شما دارد. یعنی هر چقدر وبسایت شما سریع تر برای کاربران بارگذاری شود و قطعی های کمتری داشته باشد، کاربران نیز به سرویس شما بیش از پیش اعتماد خواهند نمود. به همین دلیل، شما باید در راستای بهبود عملکرد وبسایتتان فعالیت نمایید. در این رابطه، نوع سروری که وبسایت شما را میزبانی می‌کند بسیار موثر می‌باشد. به عبارتی اگر شما وبسایت خود را بر روی یک سرور اختصاصی میزبانی نمایید، کل منابع و پهنای باند آن سرور در اختیار وبسایت شما خواهد بود که موجب بهبود عملکرد وبسایت شما خواهد شد.

 

سفارشی سازی

در سرور های اختصاصی شما دست باز تری برای پیکربندی و سفارشی سازی سرور خود دارید ولی با خرید VPS، شما فضایی را برای وبسایت خود انتخاب می‌نمایید که محدودیت های خاصی از لحاظ نصب تعدادی از نرم‌افزار ها داشته و به دلیل کمبود منابع، توانایی اجرای برخی نرم‌افزار های بزرگ را ندارد.

سرور مجازی یا سرور اختصاصی؛ کدام بهتر است؟

سرور مجازی یا سرور اختصاصی؟

با توجه به توضیحاتی که درباره مزایا و معایب هر کدام از این سرویس ها اشاره کردیم، شما بایستی با توجه به مقیاس وبسایت خود یکی از این سرور ها را برای میزبانی از وبسایت خودتان انتخاب نمایید. کسب و کار های کوچک، برای فعالیت نیازی به منابع بالایی ندارند و ممکن است با خرید VPS بتوانند وبسایت خود را مدیریت نموده و پاسخ خوبی به ترافیک ورودی وبسایت دهند.

همچنین هنگام انتخاب سرویس برای میزبانی از وبسایتتان، مقیاس پذیری را نیز مدنظر خود قرار دهید. برای مثال ممکن است شما با رشد وبسایتتان و افزایش ترافیک، نیاز به استفاده از منابع بیشتر داشته باشید که این مسئله در سرور اختصاصی ممکن است و برعکس این موضوع نیز می‌تواند صادق باشد، ممکن است شما سرور اختصاصی داشته باشید اما از تمام عملکرد سرور استفاده ننمایید، که در اینصورت نیز هزینه اضافی را بر دوش مدیران وبسایت شاهد خواهیم بود.

تکنولوژی سرور ها همواره در حال تغییر است ولی ما باید با توجه به نیاز ها و حجم کسب و کار خود سرویس مناسب برای میزبانی از وبسایت خودمان را انتخاب نماییم تا هم در هزینه ها صرفه جویی شود و هم عملکرد خوبی از سایت به کاربران ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا