امور ملکی شامل چه مواردی می‌شوند و مشاوره حقوقی ملکی چه تاثیری دارد؟

دعاوی و اختلافات مربوط به امور ملکی یکی از پیچیده ترین و سخت ترین نوع دعاوی و اختلافات حقوقی است که حتی انجام آن ها برای وکلا هم نیازمند بررسی و دقت بیشتری از موضوعات دیگر است.

همهٔ مشاوران املاک حرفه‌ ای به دلیل تجربه و اشتغال در حوزه املاک به مسائل حقوقی مربوط به رهن، اجاره و فروش املاک آشنایی دارند. عده ‌ای از آن‌ ها بر حسب تجربیات شخصی، بیشتر از و مسائل حقوقی سر در می‌آوردند و در مقابل عده ای دیگر اطلاعات اندکی دارند. به‌هر حال دانستن مسائل حقوقی مربوط به این حوزه یکی از الزامات ورود به این شغل است و در واقع مشاوره حقوقی ملکی یکی از وظایف همیشگی مشاوران محسوب می‌شود. همچنین اعطای وکالت در امور ملکی ممکن است هزینه نسبتا بیشتری در مقایسه با سایر اختلافات داشته باشد اما در نهایت این بهترین تصمیمی است که می‌توانید بگیرید زیرا وقتی درگیر این اختلافات شوید خواهید دانست که رسیدگی به آن جز با داشتن اطلاعات تخصصی و دانش کافی ممکن نیست.

چه مباحثی در مشاوره حقوقی ملکی مطرح می‌شود؟ 

  • تنظیم قرارداد: مشاورین حقوقی ملکی، متخصص تنظیم قرارداد فروش و اجاره هستند. آن ‌ها به واسطهٔ تجربه ‌ای که دارند، اصول نوشتن یک قرارداد صحیح را می‌دانند. اما گاهی امکان دارد که در طول عقد قرارداد ناخواسته اشتباهی رخ دهد. به همین دلیل، حضور یک کارشناس حقوقی در کنار مشاور املاک می‌تواند بهترین مشاوره حقوقی املاک را به شما ارائه دهد و امکان بروز چنین مشکلاتی را به صفر برساند. همچنین کارشناس حقوقی می‌تواند به خوبی درباره مواد موجود در قرارداد به متقاضیان توضیح مفصل ارائه دهد و قادر است آن‌ ها را با اصطلاحات حقوقی پیچیده حوزه ملکی آشنا کند.

  • سند اوقافی: مشکلات موجود درباره سند های اوقافی یکی از معضلات مهم حقوقی حوزه ملکی است. افراد در هنگام معامله یک ملک باید به این موضوع توجه داشته باشند که آیا این ملک سند رسمی دارد یا وقفی است، از طرفی مشاوران املاک باید مشتریان خود را از این موضوع آگاه کنند. بنابراین افراد باید بدانند که سند در چه دسته‌ بندی قرار می‌گیرد. با این آگاهی، مبلغ گزافی برای خرید ملک مورد نظر خود نمی‌پردازند. کارشناسان به دلیل آشنایی با معضلات موجود در حوزه املاک، می‌توانند با مراجعه افراد اطلاعات دقیقی درباره سندهای وقفی به آن‌ ها ارائه دهند.

  • قوانین حاکم بر تحویل ملک: طرفین در هنگام تنظیم و عقد قرارداد، زمانی را برای تحویل ملک مشخص می‌کنند. این تاریخ در قرارداد نوشته می‌شود اما اصولی بر آن حاکم است. اگر طرفین این اصول را ندانند، قطعا در حین قرارداد با مشکل مواجه خواهند شد. به طور مثال شاید برخی از افراد ندانند که اگر طرف مقابل در معامله، از تحویل ملک در زمان مشخص شده، خودداری کند، باید خسارتی را روزانه یا ماهیانه به شخص متضرر پرداخت کند.

  • ملک مشاع: به ملکی که بیش از یک مالک داشته باشد و حد و مرز برای آن مشخص نشده باشد، مشاع گفته می‌شود. کارشناس حقوقی در این موارد شما را از شر مشکلات احتمالی که در هنگام عقد قرارداد ملک مشاع پیش می‌آید، دور خواهد کرد. به طور مثال با راهنمایی گرفتن از یک کارشناس حقوقی، از افتادن در دام مالکان و مشکلاتی که در هنگام زدن سند به وجود می‌آید، جلوگیری خواهید کرد.

  • انتقال سند رسمی: انتقال سند رسمی آن ‌طور که به نظر می‌رسد، شاید شما را در دام هیچ مشکل حقوقی نیندازد. این عمل آنقدر ساده است که شاید هیچ ‌وقت به ذهن شما حضور نیافتن طرف مقابل برای انتقال سند در زمان تعیین شده، خطور نکند. مشاوره با کارشناس حقوقی ملکی به شما اصول و ترفندهایی را آموزش می‌دهد که با رعایت این اصول طرف مقابل را ملزم به حضور در زمان مشخص شده در دفترخانه می‌کنید.

امور ملکی شامل چه مواردی می‌شوند و مشاوره حقوقی ملکی چه تاثیری دارد؟

اهمیت مراجعه به وکیل و دریافت مشاوره حقوقی ملکی

در بسیاری از حقوق مالی که در آن ممکن است ضرر و زیان و سود و منفعت اشخاص جابجا شود نیازمند حضور وکیل ملکی با تجربه می‌باشد. چگونگی و نحوه طرح دعوا از اهمیت بالایی برخوردار است و در روند دادرسی در تعیین محدوده حقوق اصحاب دعوا اثر اساسی دارد. بنابراین برای این که دعوا در روند و روالش دچار مشکل ناخواسته و ناشی از بی تجربگی نباشد لازم است که موضوعات و دعاوی ملکی، را فردی پی ریزی و پیگیری کند که متخصص این امر است. وقتی شخصی ملک دیگری را تصرف می‌کند این وکیل ملکی متخصص است که باید تشخیص دهد که دعوای حقوقی تصرف عدوانی را مطرح کند.

به چه دلیل باید نسبت به اخذ مشاوره حقوقی ملکی اقدام کنیم؟ 

امروزه از یک کلید گرفتن ساده از مالک خانه توسط مستاجر گرفته تا قوانین پیچیده‌ ای که برای سرقفلی‌ ها و ادعاهای شهرداری و دعواها بر سر پارکینگ، همگی دارای قوانین مشخصی هستند. قوانینی که برخی مواقع حتی با یک روز اطلاع زودتر می‌تواند شما را از یک ضرر هنگفت نجات دهد. بنابراین شرکت در جلسه مشاوره حقوقی ملکی کلید اصلی حل این گونه معما ها است. جلسه ‌ای که شما باید به موقع و قبل از این که اتفاق ناگواری بیفتد، به فکر آن باشید. هزینه کردن برای یک مشاوره حقوقی ملکی در واقع یک سرمایه‌ گذاری بزرگ برای شما خواهد بود و امنیت کلمه ‌ای نیست که به این سادگی بتوان آن را به دست آورد.

دکمه بازگشت به بالا