سقوط ۱۰ هزار دلاری قیمت بیت‌کوین

ساعاتی پیش قیمت بیت‌کوین با سقوطی ۱۷ درصدی به زیر ۴۲ هزار دلار سقوط کرد و سپس با سرعت تا سطح ۴۷ هزار بازیابی شد که به گفته مدیرعامل انجمن بلاک‌چین‌، فرار مردم از دارایی‌های با ریسک بالا و کوچ آنها به سمت دارایی‌های باحداقل‌ ‌ریسک، میتواند از دلایل این سقوط باشد.

موبنا – درحالیکه روز گذشته قیمت بیت‌کوین در یک روند نزولی به ۵۲ هزار دلار هم رسیده بود، صبح امروز در عرض یک ساعت، قیمت این ارز دیجیتالی باز هم حدود ۱۰ هزار دلار کاهش یافت تا به پایین‌ترین سطح به ۴۲ هزار دلار برسد. البته پس از برخورد با این سطح، قیمت به‌سرعت بازیابی شد و به ۴۷ هزار دلار رسید.

بیت‌کوین در عرض ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۵,۰۰۰ دلار و اتریوم، دومین ارز بازار، نزدیک به ۱,۱۰۰ دلار کاهش قیمت داشته و این سقوط، دیگر ارزهای بازار را هم تحت‌تأثیر قرار داده و در طول ۲۴ ساعت گذشته قیمت برخی از آنها بیش از ۲۰ درصد سقوط کرده است. برخی از کارشناسان معتقدند که بازگشت نرخ بیکاری در آمریکا به سطوح قبل از همه‌گیری کرونا و حرکت بانک مرکزی این کشور به سمت عادی‌سازی سیاست‌های پولی، بر قیمت دارایی‌هایی مانند بیت‌کوین و سهام تأثیر منفی گذاشته است.

در این راستا عباس آشتیانی -مدیرعامل انجمن بلاک‌چین‌ ایران- با بیان اینکه از هفته گذشته شاهد دو پله سقوط بزرگ در قیمت دارایی دیجیتال بیت‌کوین بودیم، گفت: از آنجایی که دارایی‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین به عنوان کلاس جدید دارایی در کنار بازارهای سنتی مانند بازار سهام شناخته می‌شوند، رفتارهای مبتنی‌بر عرضه و تقاضا و نقدشوندگی کالا بر آنها هم حاکم است. ما این سقوط را در شاخص‌های S&P500 و سایر شاخص‌های بورسی هم شاهد بودیم، همانطور که رشد مشترک را هم در زمان کشف واکسن کرونا بین این دو بازار و برهم‌کنشی بین این دو شاهد بودیم و مجددا اکنون شاهد هستیم.

وی ادامه داد: از جمله عواملی که بر ریزش قیمت بیت‌کوین تاثیر گذاشت می‌توانیم به سویه جدید ویروس کرونا اشاره کنیم که‌ اگر مجددا بخواهد اوضاع اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار دهد و تولیدات را کم کند، بار دیگر می‌تواند فرار مردم از دارایی‌های با ریسک بالا و کوچ آنها به سمت دارایی‌های باحداقل‌ ‌ریسک را سبب شود. احتمالا بعد از این ریزش، نرخ اوراق قرضه‌ی دولتی امریکا و نرخ بهره دولت امریکا تغییراتی را خواهد داشت که خبر آن را هم در چند روز گذشته شنیدیم و این اتفاق باعث ریسک‌گذیری مردم و کوچ از بازارهای پرنوسان به سمت بازارهای امن‌تر خواهد شد.

نوشته های مشابه

مدیرعامل انجمن بلاک‌چین‌ ایران گفت: از طرف دیگر نرخ بیکاری امریکا روند نزولی خود را شروع کرده و به اثبات رسانده و آغاز فعالیت صنعتی و رشد GDP در کشورهای توسعه‌یافته، همانطور که در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده بودند، دلایلی خواهد بود که رشد بدون پشتوانه مقدار دلار جهانی و چاپ بی‌رویه پول روند کاهشی پیدا کرده و پشتوانه دلار امریکا که بخشی‌ از آن GDP و رشد اقتصادی امریکاست، با افزایش GDP و کاهش نرخ بیکاری در ایالات متحده، منجر به افزایش ارزش دلار و کاهش بی‌رویه چاپ دلار شود که هر دوی این موضوع‌ها روی تمامی بازارها تاثیر منفی خواهد گذاشت و ارزش کالاها و سطح عمومی قیمت‌ها را دچار کاهش خواهد کرد.

آشتیانی افزود: تمامی این عوامل در کنار عامل سوم که برمی‌گردد به تحلیل تکنیکال بازارهای دیجیتال، منجر به سقوط شده است. دو پارامتر فعالیت کیف‌پولهایی که از قدیم دارای دارایی‌های دیجیتال بالای بیت‌کوین بودند و جابه‌جا کردن این دارایی‌ها نشانه‌ای از افزایش عرضه بود، دقیقا در زمانی که حجم مبادلات بیت‌کوین به‌عنوان شاخص دارایی‌های دیجیتال به حداقل خودش در دو هفته اخیر رسیده و بازار را در شرایط حساسی قرار داده بود. بنابراین بازار از این جهت با کوچک‌ترین عرضه سنگین می‌توانست دچار این ریزش شود که این اتفاق افتاد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا