صرف ۴ درصد برق برای رمزارزها ۳٠هزار میلیارد درآمد ایجاد می‌کند

عضو کمیسیون رمزارز و بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت ابزارهای جدیدی مانند رمزارزها در توسعه صادرات غیرنفتی به ویژه برای مقابله با محدودیت‌های ناشی از تحریم تاکید کرد.

موبنا – علی پاک‌باخته‌گان زنجانی با بیان اعتقاد به اینکه رمزارزها باید در بانک مرکزی به رسمیت شناخته شوند، اظهار کرد: ممکن است سیاست‌گذار به دلیل عدم شناخت کافی و یا تعجیل در این حوزه به شیوه نادرستی تصمیم‌گیری کند و این در حالی است که با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای این صنعت در ارزآوری و صادرات غیر نفتی، ما باید در شناساندن بسترهای این صنعت تلاش کنیم.

رییس هیات‌مدیره خانه بلاک‌چین ایران ادامه داد: باید قوانینی وضع شده و بستری فراهم شود تا بانک‌ها و صرافی‌ها طبق قواعد ارزی، رمزارزها را خرید و فروش کنند و به صرافی‌ها مجوز داده شود که ارز دیجیتال را در تابلوی خود نیز نشان دهند و برای پلتفرم‌های تبادلی نیز قانونی وضع کنند که مردم با خیال راحت‌تری بتوانند معامله کنند. مالیات، صادرات و واردات در حوزه رمزارزها نیز یکی از مسائل مهم است که باید به آن توجه شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه حوزه رمزارزها ابهامات زیادی برای افراد جامعه، حتی متخصصان این حوزه دارد گفت: بلاک‌چین باید فراملی و بی‌طرف باشد، یعنی هیچ دولت و بانکی نتواند روی آن نظارت داشته باشد. همچنین برای همه مردم دنیا این شرایط یکسان باشد. ممنوعیت‌هایی که در حال حاضر در این حوزه وجود دارد یا به دلیل عدم شناخت و آگاهی است یا اینکه برخی می‌خواهند این حوزه را انحصارا در اختیار خود داشته باشند و این در حالی است که با برطرف شدن موانع موجود در این زمینه فرصت خوبی را در اختیار خواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه برای بعضی از پدیده‌های نوظهور مانند بلاک‌چین، هنوز رگولاتوری و قوانین و مقررات مربوط به آن در کشور وجود ندارد، گفت: کشور ما از نظر تولید، صادرات و استفاده از شبکه بانکی بین‌المللی مشکلاتی دارد که یکی از راه‌های اساسی حل این مشکلات همین رمزارزها هستند و متأسفم نماینده‌ای در مجلس اعلام می‌کند که قوانین رمزارزها زمانی وضع می‌شود که روابط با بانک‌های جهان عادی شود، این درصورتی است که بلاک‌چین آمده تا بنگاه‌داری بانک‌ها را تعطیل کند.

نوشته های مشابه

پاک‌باخته‌گان زنجانی در عین حال با تاکید بر اینکه باید فعالان قانونی رمزارز در کشور شناسایی شوند و خشک و تَر نباید با هم بسوزند، اظهار کرد: در همه حوزه‌ها و صنایع مختلف شاهد فعالیت عده‌ای هستیم که به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند و این امری طبیعی است و دلیل بر این نمی‌شود که تمام فعالان آن را به چالش بکشند و کل صنعت مورد نظر را زیر سوال ببرند، چون اگر اینگونه باشد تمامی حوزه‌ها و صنایع باید تعطیل شوند چون در همه حوزه‌ها ما شاهد فعالیت عده‌ای به صورت غیرقانونی و غیرمجاز هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه رمزارز نیز اینگونه است و البته باید هر چه سریع‌تر راهکارهای قانونی اندیشید و در رابطه با بحث مصرف برق و فواید استفاده مفید و کامل از آن تاکید می‌کنم که اگر چهار درصد از برق کشور که حدود ۳۴۰۰ مگاوات می‌شود در اختیار کمیسیون رمزارز قرار بگیرد، تعهد می‌دهم که این کمیسیون می‌تواند سالیانه ٢٥ تا ۳٠ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد کند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا