در مزارع مخفی «پرورش سوسک» چین چه خبر است؟! (+فیلم و عکس)

بسیاری از مزارع پرورش سوسک در چین به صورت پنهان از دید عموم فعالیت می کنند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – پرورش سوسک در چین در مقیاسی عظیم انجام می شود. در حال حاضر، صدها مزرعه پرورش سوسک در چین وجود دارند و میزان تولید سوسک سالانه آنها از جمعیت جهانی انسان ها بیشتر است. حشرات تولید شده در این مزارع منحصر به فرد در تولید لوازم آرایشی، داروها و یا برای خوراک دام استفاده می شوند.

 

 

در سال ۲۰۱۸، شرکت دارویی چینی گودداکتر (Gooddoctor) ادعا کرد که درآمدی ۶۸۴ میلیون دلاری از فروش دارویی شفابخش تولید شده از سوسک ها داشته است. از این دارو سالانه در هزاران بیمارستان چین برای درمان بیماری های تنفسی، معده و موارد دیگر استفاده می شود.

با این وجود، استفاده از سوسک در چین فقط به صنایع دارویی و زیبایی محدود نمی شود. این حشرات سرشار از پروتئین پس از فرآوری به عنوان وعده های غذایی ارگانیک برای حیوانات مانند طیور، برای مقابله با زباله های غذایی و در دستورالعمل های خاص در برخی از رستوران های چینی استفاده می شوند.

چرا پرورش سوسک در چین رایج است؟

پرورش سوسک یک کسب و کار پرسود در چین محسوب می شود. برخلاف پرورش سنتی حیوانات، هزینه راه اندازی یک مزرعه کوچک پرورش سوسک کم است و به منابع کمی نیاز دارد. افزون بر این، سوسک ها به سرعت تولید مثل می کنند (فقط در یک سال، یک سوسک آلمانی و فرزندانش می توانند ۳۰۰ هزار سوسک دیگر به دنیا بیاورند)، به ندرت بیمار می شوند، و نیازهای تغذیه ای خاصی ندارند زیرا می توانند در زباله های آشپزخانه ای نیز به راحتی رشد کنند.

وانگ فومینگ که از جمله پرورش دهندگان بزرگ سوسک در چین است طی مصاحبه ای با لس آنجلس تایمز در سال ۲۰۱۳ به این نکته اشاره داشت که شما می توانید ۲۰ یوان برای پرورش سوسک هزینه کنید و حدود ۱۵۰ یوان درآمد داشته باشید. از این رو، در مقایسه با پرورش حیوانات دیگر، مانند خوک، از حاشیه سود قابل توجهی برخوردار خواهید بود.

بزرگترین تاسیسات پرورش سوسک جهان در مالکیت شرکت گودداکتر است و در شهر شی‌چانگ قرار دارد. گزارشی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مزرعه پرورش سوسک گودداکتر که توسط هوش مصنوعی کنترل می شود، هر ساله شش میلیارد سوسک تولید می کند. این حشرات که به طور طبیعی سرشار از پروتئین هستند، فرآوری شده و برای خوراک دام و محصولات دارویی مختلف استفاده می شوند.

افراد بسیاری در چین بر این باورند که محصولات مبتنی بر سوسک در درمان جای زخم، طاسی، اختلالات تنفسی، مشکلات معده و حتی تومورهای سرطانی موثر هستند. اگرچه شواهد علمی قابل اعتماد اندکی از این باور پشتیبانی می کنند، دانشمندان کشف کرده اند که سوسک ها می توانند بدون این که بیمار شوند در محیط های کثیف زندگی کنند زیرا آنتی بیوتیک های قدرتمند خود را تولید می کنند. برخی پژوهشگران بر این باورند سوسک ها ممکن است در توسعه دارویی هایی برای مقابله با ابرمیکروب ها که در برابر بسیاری از درمان های موجود مقاوم هستند، مفید باشند.

داروهای مبتنی بر سوسک مدتهاست که از محصولات پر تقاضا در چین محسوب می شوند. ون جیانگو از شرکت گودداکتر طی مصاحبه ای با اینسایدر مدعی شده بود که عصاره سوسک برای درمان زخم های دهان و معده، زخم های پوست و حتی سرطان معده مفید است.

این در شرایطی است که کسب و کار پرورش سوسک نه تنها شرکت های بزرگ، بلکه کشاورزان و کارآفرینان کوچک را نیز به سوی خود جذب کرده است.

رمز و راز در پس مزارع مخفی سوسک در چین

منطقه ژانگچی در شهر جینان میزبان یک مزرعه پرورش سوسک بزرگ دیگر است که در ابتدا برای رسیدگی به مشکل زباله های آشپزخانه ای شکل گرفت اما بعدا به یک منبع خوراک ارگانیک برای حیوانات مزرعه تبدیل شد. لی یانرونگ مالک این مزرعه معتقد است که سوسک ها می توانند به عنوان جایگزین غذایی سالم‌تر و سرشار از پروتئین برای ماهی ها، طیور، خوک ها و حیوانات دیگر استفاده شوند.

به گفته لی یانرونگ، سوسک های مزرعه وی از ۵۰ هزار کیلوگرم زباله آشپزخانه ای در روز تغذیه می کنند، از این رو این حشرات ثابت کرده اند که در پردازش زباله های غذایی که در غیر این صورت راهی محل دفن زباله می شدند، مفید هستند.

خطرات مرتبط با پرورش سوسک

تصور کنید مزرعه ای میزبان میلیون ها سوسک دچار مشکل شده و این حشرات به بیرون از مزرعه راه یابند. خیابان های یک شهر می توانند با سوسک ها پوشیده شده و مردم از آنها فرار می کنند. در سال ۲۰۱۳، چنین حادثه ای در واقعیت و به واسطه آسیب دیدن یک مزرعه پرورش سوسک در منطقه دافنگ چین توسط فردی ناشناس رخ داد.

بیش از یک میلیون سوسک به واسطه این آسیب موفق به فرار شده و در مزارع ذرت، خانه ها و ساختمان های اطراف پخش شدند. افراد محلی با مشاهده هزاران سوسک در اطراف خود دچار وحشت شدند. برای کنترل این شرایط، هیئت بهداشت جیانگ‌سو یک عملیات گندزدایی گسترده را در منطقه انجام داد.

به رغم محبوبیت پرورش پرورش سوسک در چین اما این فعالیتی در سطح گسترده نیست و به طور معمول مردم سوسک ها را به عنوان آفاتی که موجب گسترش بیماری می شوند، در نظر می گیرند. اگر آنها یک مزرعه پرورش سوسک را در نزدیکی خود پیدا کنند، امکان شکایت از آن را دارند زیرا همواره خطر بروز رویدادی فاجعه‌بار مشابه با آنچه در سال ۲۰۱۳ رخ داد، وجود دارد.

به همین دلیل بسیاری از مزارع پرورش سوسک در چین به صورت پنهان از دید عموم فعالیت می کنند. به طور معمول، شما نمی توانید تاسیساتی که در نام یا تابلو آن “مزرعه پرورش سوسک” یا “کارخانه پرورش سوسک” وجود دارد را مشاهده کنید. همچنین، در فهرست مواد تشکیل دهنده محصولات تبلیغاتی شرکت های لوازم آرایشی یا دارویی اشاره ای به استفاده از سوسک نمی شود.

پرورش سوسک در چین کسب و کاری غیرقانونی نیست اما اگر به گونه ای فعالیت کند که توجه عمومی زیادی را به خود جلب کرده یا مشخص شود در یک منطقه مسکونی پر جمعیت قرار دارد، این احتمال وجود دارد که مالک آن با مشکلات مختلفی در اداره کسب و کار خود مواجه شود.

اما به رغم خطرات و نگرانی های موجود، بسیاری از شرکت ها و کارآفرینان در چین پرورش سوسک را همچنان یک سرمایه گذاری سودآور در نظر می گیرند. در همین حال، دیگر محصولات مبتنی بر سوسک مانند شیر سوسک شاهد افزایش محبوبیت خود در دیگر نقاط جهان بوده و پژوهشگران در تلاش هستند تا روش های بیشتری را برای استفاده مفید از این حشرات پیدا کنند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا