جیرینگ با قدرت در مسیر توسعه فین‌تک

شرکت «پرداخت اول‌ کیش» که به نام «جیرینگ» شناخته می‌شود، به‌تازگی به رکورد فروش ۴ هزار میلیارد تومان در سال‌جاری دست یافته است.

موبنا – شرکت «پرداخت اول‌ کیش» که به نام جیرینگ شناخته می‌شود، به‌تازگی و بعد از دو سال خیلی سخت توانست به دستاوردی جدید دست پیدا کند؛ مبلغ فروش این شرکت در سال ۱۴۰۰ از رقم چهار هزار میلیارد تومان گذشت که می‌تواند یک رکورد خوب محسوب شود. به همین مناسبت، این شرکت در روز سوم آذرماه، یک رویداد تحت عنوان «گامی به سوی فردا» را با حضور خانواده بزرگ جیرینگ در هتل ارم برگزار کرد.

در ابتدای رویداد، نماهنگی در مورد دستاوردهای مجموعه جیرینگ در طول ۱۱ سالی که از آغاز فعالیت این مجموعه می‌‌گذرد، پخش شد. در این نماهنگ، ارقام سالانه فروش این مجموعه از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۰ نمایش داده شد و درباره دستاورد اخیر جیرینگ که رسیدن به رقم فروش چهار هزار میلیارد تومانی است، توضیحاتی ارائه شد.

در ادامه مراسم، سامان میرنبوی، جانشین مدیرعامل در حوزه کسب‌وکار، توضیحات کوتاهی درباره اتفاقات سال مالی گذشته جیرینگ ارائه داد و گفت: «در این سال، مدیران مجموعه نسبت به اعضا، سخت‌گیری زیادی داشتند. معتقدم اگر سختی‌ها و تلخی‌ها نبود، الان برای تبریک‌گفتن اینجا نمی‌ایستادیم.» او صحبت‌هایش را با آرزوی سلامتی و تندرستی برای اعضای خانواده جیرینگ به پایان رساند.

بعد از او نوبت به سیدشهرام موحدی، مشاور اجرایی مدیرعامل جیرینگ رسید. او نیز ضمن ابراز خوشحالی از موفقیت‌های جیرینگ در سال مالی گذشته گفت: «امیدوارم تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه جیرینگ، به فردایی سراسر موفقیت و پیروزی و حال خوب و ثبت رکوردهای پی‌درپی برای جیرینگ منجر شود.»


بعد از دو سال سخت از جا بلند شدیم


در ادامه رویداد گامی به سوی فردا، علی عامری، مدیر طرح و برنامه مجموعه جیرینگ، در قالب یک ارائه، در مورد اوضاع شرکت از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه کرد. او صحبت‌هایش را این‌طور شروع کرد: «خوشحالم که بعد از دو سال سخت به‌دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه، اولین بار است که دور هم جمع می‌شویم. در این مدت موفقیت‌های خوبی حاصل شده، اما در مسیر مورد نظرمان به نیمه راه هم نرسیده‌ایم.»

عامری ادامه داد: «جیرینگ از ابتدا تاکنون تقریباً در هر سال، یک یا چند محصول جدید توسعه داده که بعضی از آنها هنوز درآمدزایی دارند و بار اصلی فروش چهار هزار میلیارد تومانی جیرینگ هم به عهده همین محصول‌ها بوده است، اما محصولات و آزمایش‌های ناموفق هم داشتیم که نتوانستیم آنها را به درآمدزایی برسانیم. هنر این است که بتوانیم از شکست‌هایی که داشتیم، درس بگیریم و تکرارشان نکنیم.»


جیرینگ چطور از بحران‌ها سربلند بیرون آمد؟


عامری سپس وضعیت جیرینگ را در سال ۱۳۹۸ ترسیم کرد و از مشکلات سختی که در آن زمان، شرکت را در آستانه تعطیلی قرار داده بود، گفت. وی سپس به اینکه چه اقداماتی برای بیرون‌آمدن از آن وضعیت انجام شده، اشاره کرد و توضیح داد: «ما ساختار سازمانی را بازتعریف کرده، در ترکیب مدیریتی و کارشناسی شرکت تغییراتی ایجاد کردیم و مشتریان سازمانی کلیدی شرکت را نیز به چرخه درآمدزایی جیرینگ بازگرداندیم. همچنین اخذ بخشودگی مالیاتی و استفاده از امتیاز معافیت مالیاتی ـ به‌دلیل توسعه فعالیت‌های جیرینگ در جزیره کیش ـ باعث شد که منابع شرکت در جهت توسعه کسب‌وکارهای جدید حفظ شود. اتفاق مثبت بعدی هم این است که به‌زودی سرمایه شرکت در گام اول از ۱۷۵ میلیارد ریال به بیش از دو هزار میلیارد ریال می‌رسد که امکان توسعه کسب‌وکارهای جدید را در حوزه فین‌تک برای جیرینگ فراهم خواهد کرد.»

مدیر طرح و برنامه جیرینگ درباره برنامه آینده این شرکت گفت: «از این نقطه مسیر شرکت به سوی توسعه کسب‌وکارهای جدید در حوزه فین‌تک تغییر خواهد یافت. در طرح افزایش سرمایه جیرینگ، چهار حوزه کسب‌وکاری فین‌تک در نظر گرفته شده که عبارت‌اند از: پرداخت موبایلی، وام‌دهی خرد، بیمه و مدیریت سرمایه. او توضیح داد: «کسب‌وکارهای جدید ما نیازمند تمرکز بر اثربخشی بیشتر، ارتقای فرهنگ سازمانی، تقویت روحیه جنگندگی و افزایش چابکی سازمان است.»

مدیر طرح و برنامه جیرینگ، ارائه‌اش را با این توضیحات به پایان برد: «کسی فکرش را نمی‌کرد که طی دو سال بتوانیم این همه اتفاق خوب داشته باشیم. خوشحالی واقعی ما روزی خواهد بود که جشن درآمدزایی از کسب‌وکار‌های فین‌تکی جدید داشته باشیم.»


به هدف اول‌مان رسیده‌ایم


در بخش بعدی رویداد گامی به سوی فردا، حسام حبیب‌الله، مدیرعامل شرکت جیرینگ به موفقیت جدید مجموعه جیرینگ در کسب چهار همت (درآمد چهار هزار میلیارد تومانی) اشاره کرد و گفت که از این به بعد هم باید بتوانیم اتفاقات خوبی را در کنار هم رقم بزنیم. او به اهداف تأسیس شرکت اشاره کرد و درباره تحقق این اهداف گفت: «شرکت جیرینگ به‌منظور دو هدف تأسیس شد؛ اول اینکه در حوزه پرداخت الکترونیک، در کنار اپراتور نقش محوری پیدا کند و موضوع کیف پول را توسعه بدهد. هدف دوم نیز این بود که به‌عنوان پارتنر اصلی همراه اول، در توسعه کسب‌وکارهای جدید اپراتوری نقش ایفا کند.»

او جایگاه فعلی جیرینگ در کنار اپراتور همراه اول را این‌طور توصیف کرد: «زمانی که من وارد شرکت شدم، برآورد این بود که حدود یک‌هزار میلیارد تومان درآمد اپراتوری داشته باشیم و این درآمد هم از کانال‌هایی مثل سرکد USSD، فروش شارژ الکترونیکی، فروش بسته اینترنت و فروش پیامک انبوه حاصل می‌شد. این عدد در آن روز حدود ۲۰ درصد از فروش خدمات همراه اول بود، ولی امروز از مرز چهار هزار میلیارد تومان گذشته‌ایم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم از مرز چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد هم عبور کنیم. این بدان معنی است که امروز حدود ۷۰ درصد از خدمات فروش همراه اول توسط کانال جیرینگ انجام می‌شود.»

مدیرعامل جیرینگ به کانال‌هایی که این درآمدها از آن حاصل شده نیز اشاره کرد: «بخشی از این فروش در حوزه B2C است که از کانال اپلیکیشن جیرینگ و سامانه #۷* حاصل می‌شود. بخش بزرگ‌تر این درآمد در حوزه B2B است، یعنی شرکت‌هایی که در صنعت پرداخت الکترونیک فعال هستند، با جیرینگ طرف قرارداد هستند و این خدمات را از طریق جیرینگ پرداخت می‌کنند. اصلی‌ترین شاهراه ارائه خدمات اپراتوری همراه اول در کنار کانال‌های مستقلی که همراه اول دارد، شرکت جیرینگ است. یعنی ما توانسته‌ایم به هدف اول برسیم. این همان هدفی است که همراه اول در ابتدای کار تأسیس جیرینگ برای آن تعیین کرده که یک شرکت متبحر در زمینه خدمات اپراتوری باشد.»

حبیب‌الله در مورد تحقق هدف دوم مجموعه جیرینگ نیز این‌گونه توضیح داد: «موضوع دوم کار ما این بود که ضمن ادامه درست مسیری که به تحقق هدف اول منجر شد، هدف دوم را هم در پیش بگیریم. یعنی اینکه جیرینگ هم به‌عنوان یک درگاه پرداخت ایمن، پایدار و متنوع با گستره پذیرندگی بالا در حوزه MPG و حوزه پرداخت موبایلی در سراسر کشور شناخته شود و هم اینکه کسب‌وکارهای مبتنی بر فین‌تک در کسب‌وکار جیرینگ توسعه پیدا کند. با توجه به اینکه حوزه اصلی تخصص‌ مجموعه جیرینگ در همراه اول، حوزه فین‌تک است، از کسب‌وکارهایی که جیرینگ توسعه می‌دهد، در سایر درگاه‌ها و رابط‌های کاربری همراه اول استفاده می‌شود.»

مدیرعامل جیرینگ در پایان صحبت‌هایش، آینده فعالیت‌های مجموعه جیرینگ را این‌طور توصیف کرد: «۱۱ سال پیش در ایران مفهوم فین‌تک خیلی شناخته‌شده نبود و بیشتر مسئله کیف پول الکترونیکی مطرح بود. ولی از چند سال پیش به این سو، مفهوم فین‌تک به‌عنوان فناوری مالی، با تأخیر در ایران هم مطرح شد. اینکه جیرینگ، هاب فین‌تک همراه اول باشد، هدف اصلی ماست. ما برای تحقق این هدف، یک طرح افزایش سرمایه داریم تا سرمایه شرکت از ۱۷۵ میلیارد ریال در دو مرحله به چهار هزار میلیارد ریال برسد. مبتنی بر همین طرح افزایش سرمایه که محور مدل کسب‌وکار آن بر توسعه فعالیت‌های فین‌تکی ماست، تا سه سال آینده دست‌کم چهار لاین کسب‌وکاری جدید برای جیرینگ و در راستای اهداف همراه اول در حوزه فین‌تک خواهیم داشت.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا