افزایش نرخ طلاق بین پرندگان دریایی!

به عنوان یکی از وفادارترین جفت ها در قلمرو حیوانات، زندگی عاشقانه آلباتروس ها دیر زمانیست که سوژه یک مطالعه علمی بوده است.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور آلباتروس ها از جمله وفادارترین موجودات تک همسر در دنیای حیوانات هستند، اما به گفته پژوهشگران نرخ طلاق بین این پرندگان در حال افزایش است و گرمایش جهانی ممکن است از دلایل موثر در این زمینه باشد!

بنابر مطالعه جدیدی که توسط انجمن پادشاهی بریتانیا انجام شده است، به نظر می رسد تغییرات آب و هوایی و گرم شدن آب ها موجب افزایش نرخ طلاق بین آلباتروس ها شده است. این پرندگان پس از انتخاب جفت خود به طور معمول تنها یک تا سه درصد احتمال دارد که از آن جدا شده و به دنبال جفت جدید باشند.

بحران آب و هوایی و افزایش نرخ طلاق بین پرندگان دریایی!

اما طی سال های اخیر و با افزایش غیرمعمول دمای آب، این میانگین به طور مداوم در حال افزایش بوده و تا نرخ ۸ درصدی طلاق بین آلباتروس ها رسیده است. طی مطالعه اخیر، جمعیت وحشی ۱۵۵۰۰ جفت مولد آلباتروس در جزایر فالکلند طی یک بازه زمانی ۱۵ ساله مورد بررسی قرار گرفته است.

برای پرندگان دریایی، آب های گرم‌تر به معنای ماهی کمتر، غذای کمتر و محیط زیست خشن‌تر است. جوجه های کمتری زنده می مانند. هورمون های استرس پرندگان افزایش می یابد. همچنین، آنها مجبور به شکار در مناطق دورتر می شوند.

به عنوان یکی از وفادارترین جفت ها در قلمرو حیوانات، زندگی عاشقانه آلباتروس ها دیر زمانیست که سوژه یک مطالعه علمی بوده است.

با طول عمر بین ۵۰ تا ۶۰ سال، آلباتروس ها دوران نوجوانی طولانی و عجیبی را پشت سر می گذارند و چگونگی اغوا کردن پرنده ماده از طریق رقص را فرا گرفته و پس از بلوغ به سفرهای چند ساله دور از خانه می روند. آنها به طور معمول در تمام عمر به جفت خود وفادار باقی می مانند.

اما اکنون، آلباتروس ها به طور فزاینده ای روشی دیگر را برای زندگی انتخاب می کنند؛ برخی آلباتروس ها زیر استرس تغییرات آب و هوایی، ساعات کاری طولانی‌تر برای یافتن غذا، و مواجهه با دشواری های سفر در تلاش برای حفظ رابطه خود هستند.

به گفته فرانچسکو ونتورا، پژوهشگر دانشگاه لیسبون و یکی از نویسندگان مطالعه انجمن پادشاهی، آگاهی از این مساله که که آب های گرم‌تر با نرخ بالاتر طلاق زوج های آلباتروس مرتبط است موجب شگفتی پژوهشگران شده است.

جدایی آلباتروس ها از یکدیگر به طور معمول با مشکل در زمینه باروری پیش بینی می شود. اگر یک زوج در تولید مثل موفق نباشند، احتمال جدایی آنها بالاتر است. غذای کمتر برای پرندگان می تواند احتمال شکست در رابطه را افزایش دهد. اما تاثیر دمای بالاتر آب حتی در زمان تولید مثل موفقیت آمیز بر افزایش نرخ طلاق بین این پرندگان شگفتی پژوهشگران را در پی داشت.

دو دلیل احتمالی برای این شرایط توسط ونتورا مطرح شده است. آب های گرم‌تر پرندگان را مجبور به پروازهای طولانی‌تر برای شکار می کند. اگر پرندگان طی فصل تولید مثل در بازگشت به خانه موفق نباشند، جفت آنها ممکن است با یک پرنده جدید وارد رابطه شود. افزون بر این، زمانی که آب ها گرم‌تر و محیط زیست خشن‌تر است، سطح هورمون های استرس آلباتروس ها افزایش می یابد. پرندگان ممکن است این را احساس کرده و جفت خود را سرزنش کنند.

این پژوهش در حالی انجام شده است که بسیاری از جوامع آلباتروس ها با مشکل مواجه هستند. تعداد این پرندگان به شدت در حال کاهش است. این روند کاهشی با میزان شکار کمتر، گرم شدن دریاها، و برخوردهای روزافزون با قایق های صید ماهی تن که به طور تصادفی پرندگان را گرفتار کرده و موجب مرگ آنها می شوند، مرتبط است.

مطالعه انجمن پادشاهی جمعیت آلباتروس ها در جزایر فالکلند را مورد بررسی قرار داده که تعداد پرندگان در آن همچنان زیاد است و میزان جدایی بین جفت ها فاجعه‌بار نیست و پرندگان همچنان می توانند جفت دیگری بیابند. اما در جمعیت های دیگر که تعداد پرندگان کمتر است شرایطی مشابه می تواند تاثیر مخرب‌تری به همراه داشته باشد. در جمعیت هایی با تعداد آلباتروس های مولد کمتر، جدایی و ناتوانی در یافتن جفت جدید ممکن است موجب اختلال بیشتر در فرآیندهای تولید مثل منظم شود.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا