آیا در بازار موبایل تقلبی می‌فروشند؟

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ضمن ارائه توضیحاتی درباره موبایل‌های مونتاژ شده در کشورهای ثانویه، گفت که این موبایل‌ها تقلبی نیستند و فقط ویژگی‌های متفاوتی دارند و به طور کلی موبایل‌های تقلبی گارانتی شرکتی ندارند.

موبنا – اخیرا رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، ‌تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران گفته بود که برخی واردکنندگان، گوشی‌های موبایل بی‌کیفیت را از کشورهای مونتاژ کننده گمنام مانند نپال، بنگلادش و اندونزی وارد می‌کنند و با قیمت‌های نزدیک به نرخ گوشی‌های تولید شده در کشورهای صاحب آن برند می‌فروشند.

در این رابطه محمدرضا عالیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شرکت‌ها در کشورهای مختلف مخصوص نیازهای همان کشور کالا تولید می‌کنند، برای مثال قبل از تحریم‌ها برخی موبایل‌ها به سفارش ایران با کیبورد و سیستم عامل با زبان فارسی پیش‌فرض فارسی تولید می‌شد و حتی برخی نرم افزارهای ایرانی به صورت پیش فرض روی این مدل‌های وارداتی سفارشی نصب شده بود.

وی افزود: فرض کنید همین موبایل‌های سفارش ایران در کشورهای دیگر مثل امارات، هند و انگلستان فروخته می‌شد. نتیجه این بود که موبایل هایی که با ویژگی‌های خاص برای یک کشور ساخته شده بود، در کشورهای دیگری فروخته می‌شد. اما همچنان برند و قطعات موبایل تغییری نداشت.

بنابراین به گفته سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل این موبایل‌ها متفرقه نیستند. در برخی کشورها دو محصول خارجی وجود دارد یکی وارداتی است و دیگری تولید کمپانی خارجی در همان کشور است، مثلا سامسونگ در هند کارخانه زده و موبایل تولید می‌کند. بنابراین برخی مدل‌ها ویژه یک کشور تولید می‌شود که ویژگی‌های متفاوت دارند. ممکن است مردم یک ناحیه از ظرفیت بالای باتری استقبال کنند، اما به دوربین اهمیت زیادی ندهند که برندها برای آنها این محصولات را تولید می‌کنند تا کالا اقتصادی‌تر شود.

عالیان با بیان اینکه حجم تولید متناسب با همان کشور و نه بازار جهانی است، تصریح کرد: ایران در حال حاضر نمی‌تواند مستقیم با تولیدکنندگان بزرگ جهان کار کند و مجبور است از واسطه‌ها منطقه‌ای استفاده کند. در این شرایط در مواردی ممکن است واسطه‌ها کالای مورد نظر واردکنندگان، از نظر قیمت را نداشته باشند و به جای آن پیشنهاد کنند که همین کالاهای تولید شده در کشورهای دیگر را بخرند.

اما به گفته وی اندازه بازاری که توضیح داده شد و ممکن است در آن تخلف صورت گیرد خیلی کوچک است و اصلاً با نیاز و مصرف بازار قابل قیاس نیست. البته هر تخلفی مستلزم برخورد قانونی است و انجمن هم در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده، چرا که موضوع تازه‌ای نیست.

سخنگوی انجمن موبایل با بیان اینکه در این زمینه مکاتباتی انجام شده تا مسئولان بررسی و راه حل پیدا کنند، تصریح کرد: صنف موبایل با تنش دچار گره می‌شود و چنین اخباری هم به جز ایجاد تنش فایده دیگری ندارد. دستگاه‌های مسئول هم در حال پیگیری و بررسی موضوع هستند. رسیدگی به این ماجرا در حیطه وظایف بخش خصوصی نیست.

راه حل مقابله با تخلفات، راه‌اندازی افق است

وی با تاکید بر اینکه با راه اندازی سامانه افق، امکان انجام این تخلفات وجود ندارد، اظهار کرد: با راه اندازی طرح افق همه چیز شفاف و مدیریت خواهد شد و نفع آن به مصرف کننده می‌رسید. اما نهادهایی که مخالف این طرح هستند باید پاسخ دهند چه نفعی در عدم اجرای آن دارند.

عالیان در پاسخ به سوالی درباره نحوه تشخیص این موبایل‌ها در بازار، گفت: روی جعبه موبایل منطقه‌ای که موبایل در آن تولید شده و منطقه‌ای که موبایل برای آن تولید شده نوشته شده و فروشنده هم می‌تواند درباره این موضوع اطلاع رسانی کند.

وی با بیان اینکه به لحاظ قانونی هنوز در فرآیندهای ثبت سفارش و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تفکیک ارزشی بین کالای تولید یک کشور با تولید کشور دیگر وجود ندارد، گفت: این موضوع در دست پیگیری است تا اصلاح شود و این دو دسته کالا از همدیگر تفکیک شود و به اندازه ارزش خودشان حقوق و عوارض گمرکی پرداخت کنند.

موبایل‌های مونتاژ در کشورهای ثانوی، تقلبی نیستند

عالیان با بیان اینکه در این ماجرا همه موبایل ها اصلی هستند و چیزی تحت عنوان موبایل فرعی یا بی‌کیفیت یا تقلبی وجود ندارد، تصریح کرد: اگر این موبایل‌ها بی کیفیت بود، مصرف‌کنندگان اصلاً تقاضای آن را نداشتند. فقط ممکن است یک قابلیت بر اساس نیاز افراد بومی یک منطقه افزایش پیدا کرده و قابلیت دیگری از آن کم شده باشد. اما به هر حال قیمت این کالاها با هم متفاوت است و باید بر اساس قیمت خریداری شده به فروش برسند.

گارانتی موبایل تقلبی، زیرپله‌ایست

سخنگوی انجمن موبایل همچنین در پاسخ به این سوال که گوشی تقلبی در بازار وجود دارد؟ تصریح کرد: موبایل تقلبی یا فیک نمی‌تواند به صورت قانونی وارد شود، چون سازمان تنظیم مقررات رادیویی از هر  محموله موبایل به صورت نمونه برداری تست انجام می‌دهد. ممکن است این کالاهای تقلبی گارانتی هم داشته باشند، اما گارانتی آن‌ها شرکتی و رسمی نیست و زیرپله‌ای است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا