پلتفرم دیجیتالی که تبدیل به زیست بوم آموزش مجازی شد

اسفند ۹۸ کرونا همه را غافلگیر کرد، مخاطرات ادامه آموزش در مدارس به شیوه حضوری، دانش‌آموزان را خانه‌نشین کرد…

موبنا – اسفند ۹۸ کرونا همه را غافلگیر کرد، مخاطرات ادامه آموزش در مدارس به شیوه حضوری، دانش‌آموزان را خانه‌نشین کرد، اما اگر دانش در ثریا هم باشد، ایرانیان برای فراگیری آن از چیزی فروگذار نخواهند کرد.

و اینجا قصه «شاد» شروع شد؛ «شاد» با ابتکار عمل «همراه اول» توسعه یافت و با همراهی ویژه «وزارت آموزش و پرورش» اجازه نداد حتی یک روز وقفه در نظام تعلیم و تربیت مدرسه‌ها ایجاد شود. این اپلیکیشن در ابتدای کار، به عنوان یک پیام‌رسان واسطه دانش‌آموزان و نظام آموزشی کشور شد، تا نیاز به اطلاع‌رسانی و ارتباط در سیستم آموزشی کشور را به صورت رایگان و امن برطرف نماید.

با همراهی شما رشد کردیم

هرچند در روزهای نخستین شروع به کار شاد، کندی سرعت، عدم امکان ارسال فایل و مدیا، و مشکلاتی از این دست، گاهی آموزش مجازی را دچار وقفه می‌کرد ولی با همراهی معلمان و دانش‌آموزان و تلاش شبانه‌روزی توسعه‌دهندگان شاد، این مشکلات در مدت‌زمان کوتاهی برطرف شد. و پیش شروع سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰، توسعه‌دهندگان شاد، مجموعه‌ای از امکانات مورد نیاز نظام آموزشی را برای اضافه کردن به اپلیکیشن هدف قرار دادند.

از نیمه دوم سال ۹۹، شاد توانست با راه‌اندازی امکان پخش زنده صوتی و تصویری و بهبود زیرساخت شرایط را برای آموزش مجازی بهبود دهد. راه‌اندازی فضای ابری شخصی، سرویس حضور و غیاب، سرویس نظرسنجی، سرویس مناسبتی، سرویس تکلیف و سرویس کارپوشه از دیگر سرویس‌هایی بود که برای تسهیل آموزش و پرورش مجازی در نظر گرفته شد.

تغییر معادله پهنای باند به نفع ترافیک داخلی

استفاده از شاد توانسته، معادله پهنای باند کشور را نیز دچار تغییر کند؛ براساس گزارش‌های رسمی، درهنگام استفاده دانش‌آموزان و معلمان از شاد، ده درصد از کل ترافیک پهنای باند کشور به این پلتفرم اختصاص می‌یابد به صورتی که کل ترافیک داخلی کشور از ۲۰درصد به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. شاد رکورد بیشینه پهنای باند ۴۶۰ Gb/s و حضور حداکثر ۲.۶میلیون کاربر همزمان را نیز ثبت کرده است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهمن‌ماه ۹۹ در توضیح حجم ترافیک و میزان استفاده از شاد گفته بود:‌ شاد اولین پیام‌رسان ایرانی است که مدل‌های خارجی خود را پشت‌سر گذاشته و برآورد می‌شود که استفاده‌ی آن اکنون از واتس‌اپ هم در ایران بیشتر شده است.

در همان زمان مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول برای شفاف‌تر شدن ابعاد ماجرا گفت: توانستیم سرویس دانش‌آموزی «شاد» را برای حدود ١۴.۵ میلیون دانش‌آموز کشور توسعه دهیم که پهنای‌باند مصرفی آن در مدت زمان کوتاهی از آغاز فعالیت، از پهنای‌باند مصرفی واتس‌اپ در ایران بیشتر شد.

پلتفرمی که بزرگترین زیست‌بوم آموزشی کشور شد

شاد بزرگترین اپلیکیشن تعاملی کشور و یکی از دستاوردهای ملی است که در مدت زمان کوتاهی از شیوع کرونا طراحی و توسعه یافت تا بتواند راهکاری هوشمندانه برای راهبری امر آموزش و پرورش در دوران قرنطینه‌ها و خانه‌نشینی‌ها باشد.

با توجه به امکان ارائه خدمات آموزشی ارزش افزوده‌ای که توسط مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای شاد درنظرگرفته شده، این پلتفرم عملا از یک پلتفرم دیجیتال، تبدیل به زیست‌بوم آموزش مجازی شده است.

با اعتماد نظام آموزشی کشور و همراهی دانش‌آموزان، معلمان و مدیران، امروز شاد به بیش از ۲۶ میلیون نصب رسیده است. براساس تحلیل کاربران احراز هویت شده در شاد، بیش از ۱۳.۸ میلیون دانش‌آموز، ۷۷۶هزار معلم و ۱۲۷هزار نفر از مدیران مدارس، این اپلیکیشن را نصب کرده‌اند.

این زیست‌بوم ملی آموزش مجازی، ۱۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارد، و تاکنون در آن بیش از ۱۸ میلیارد فایل و ۴۸ میلیارد پیام جابجا شده است.

 منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا