اپیدمی کرونا و افزایش اعتیاد به تلفن همراه

در وبینار «ارگونومی محیط کار در دوران کرونا: ملاحظات فیزیکی، شناختی و طراحی»، شواهد علمی در زمینه نقش ارگونومی در محیط کار و ملاحظات مرتبط در دوران کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

موبنا – اعضای هیات علمی گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با برگزاری وبینار «ارگونومی محیط کار در دوران کرونا: ملاحظات فیزیکی، شناختی و طراحی»، شواهد علمی در زمینه نقش ارگونومی در محیط کار و ملاحظات مرتبط در دوران کرونا را مورد بررسی قرار دادند.

دکتر مهرداد فرخی، متخصص بهداشت محیط و مسئول دبیرخانه رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹، طی سخنانی در بخش آغازین این سمپوزیوم، با اشاره به شیوع بیماری کرونا در ایران و جهان که زندگی شخصی و اجتماعی همه جوامع را تحت تاثیر قرار داده است، توجه به یافته های علمی برای کنترل و مدیریت این پاندمی را ضروری دانست.

وی با ابراز خشنودی از اینکه به دلیل پوشش وسیع واکسیناسیون، شیوع کووید در کشورمان، در وضعیت پایداری قرار گرفته است، گفت: پاندمی کرونا دارای پیامدهای سیندمی تلفیقی است و نابرابری‌های شغلی، اجتماعی و نابرابری‌ها در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، از پیامدهای این بیماری است.

وی با توضیح در مورد این پیامدها، افزود: وبینار «ارگونومی محیط کار در دوران کرونا: ملاحظات فیزیکی، شناختی و طراحی»، پیامدهای کرونا با ملاحظات ارگونومی را مورد بررسی قرار می دهد و از راهکارهای ارگونومی برای کاهش عوارض آن استفاده می کند.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده طی دو سال اخیر توسط متخصصان ارگونومی در جهان، سه راهبرد برای محافظت از خود در مقابل عوارض کرونا را مطرح کرد که “رعایت فاصله فیزیکی از یکدیگر تا دو متر، آگاهی از ضررهای مواد گندزدا و ضدعفونی کننده در مواجهه با آن‌ها، و رعایت ملاحظات ارگونومی در استفاده همزمان از وسایل حفاظت فردی و وسایل محیط کار” ، هستند و می‌توان تاثیرات و آسیب‌های کرونا را از این طرق، به حداقل رساند.

مسئول دبیرخانه رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ در پایان سخنانش، ابراز امیدواری کرد که پاندمی کووید ۱۹ به خوبی مدیریت شود و همه مردم جهان از پیامدهای مضر آن در امان باشند.

در ادامه، دکتر حمیدرضا مختاری نیا، متخصص فیزیوتراپی، عضو هیات علمی گروه ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دبیر علمی این وبینار، سخنرانی خود تحت عنوان ” بار فیزیکی کار، محدودیت‌های حرکتی و تغییرات پوسچرال حین کار با گوشی هوشمند در دوران پاندمی کرونا ” را ایراد کرد.

وی با ارائه آمار فروش انواع PC‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند طی سال‌های اخیر و مقایسه آماری آن‌ها با نمودارهای مربوطه، تصریح کرد که فروش گوشی‌های هوشمند طی دو سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی، افزایش چشم‌گیری نسبت به موارد دیگر داشته، ضمن آن‌که این افزایش فروش در سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به ۲۰۱۹، چشم‌گیرتر داشته و بیشترین فروش نیز به‌ترتیب مربوط به کشورهای ژاپن، انگلستان و سوئد است.

وی همچنین با ارائه نتایج بررسی محققان روی زمان‌های استفاده کاربران از گوشی‌های هوشمند و مجموع میزان زمان مصرف شده، افزود: نتایج نشان می دهند که درصد بالایی از افراد، استفاده طولانی مدت از گوشی‌های هوشمند دارند که به عنوان ” اعتیاد به گوشی هوشمند ” مطرح بوده و در طبقه اختلالات رفتاری در حوزه سلامت روان قرار می گیرد.

مختاری نیا با اشاره به اینکه نتایج مطالعات نشان داده که ۴۵ تا ۵۰ درصد این رفتار اعتیادگونه، در میان دانشجویان مشاهده شده، تصریح کرد: این وابستگی که از میزان بالایی برخوردار است، در دوران کرونا بیشتر شده و متاسفانه عوارض مختلفی را برای کاربران به دنبال دارد، که ” کاهش تمرکز و توجه در محیط کار، و اختلالات اسکلتی و عضلانی ” از مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌روند.

وی، اندازه و قابلیت گوشی‌ها را در میزان آسیب های آنها به سلامتی کاربران موثر دانست و گفت: چون  استفاده از گوشی در وضعیت‌های مختلف، فشار به قسمت‌های گوناگون بدن فرد می‌آورد، ملاحظات ارگونومی در طراحی و استفاده از گوشی‌های هوشمند، مورد توجه قرار گرفته است.

به‌گفته این متخصص، چگونگی گرفتن گوشی در دست، میزان استفاده از آن و وزن گوشی می تواند در میزان آسیب آن بر افراد موثر باشد که تنظیم گوشی به‌لحاظ زاویه دید و تمرینات تقویت کننده مچ دست، انگشتان، کشش عضلات ران، کشش عضلات ناحیه ستون فقرات، نواحی پشت، سر و گردن، می‌تواند در پیشگیری از عوارض آن به‌لحاظ ارگونومی موثر باشد.

وی همچنین طولانی کردن فواصل زمانی استفاده از گوشی‌های هوشمند و لپ تاپ و حرکت اصلاحی در محیط کار را در کاهش آسیب‌های شغلی ناشی از استفاده این وسایل، موثر دانست.

در ادامه، مباحث تخصصی حوزه ارگونومی با توجه به محدودیت‌های دوران کرونا تحت عناوین ” ملاحظات بهداشتی محیط کار “، ” استفاده از بیوفیدبک در توانبخشی ارگونومی از راه دور “، ” خود ارزیابی تناسب اندام در شرایط دورکاری در دوران پاندمی ” و ” بار ذهنی کار کارمندان و شاغلان در دوران کرونا، ارزیابی و ملاحظات ارگونومیکی در تعامل انسان در محیط کار ” ، از سوی اعضای هیات علمی گروه ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ارائه شد که متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی وبینار « ارگونومی محیط کار در دوران کرونا: ملاحظات فیزیکی، شناختی و طراحی »، با هدف ” بررسی نقش ارگونومی در شرایط پاندمی کرونا در محیط کار افراد و بررسی ملاحظات شناختی و فیزیکی محیط کار افراد ” برگزار شد و متخصصان برگزارکننده آن معتقدند که محدودیت های ایجاد شده در اثر شیوع کرونا، نحوه انجام کارها و موقعیت انجام کارها، میزان بار فیزیکی و بار ذهنی کار که در این دوره افزایش پیدا کرده است، می توانند اثرات منفی روی کارکرد و بازدهی افراد داشته باشند و  حوزه تخصصی ارگونومی و سه حیطه عمده آن (فیزیکی، محیطی و شناختی)، برای بهبود این شرایط، راهکار دارد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا