پوئر، یک چای متفاوت: از کاهش وزن تا سلامت کبد

چای پوئر ممکن است به تولید کمتر چربی های جدید کمک کند، در شرایطی که چربی ذخیره شده بیشتری را در بدن می سوزاند که این شرایط می تواند به کاهش وزن منتج شود.

موبنا چای پوئر (در فارسی پیور نیز نوشته شده است) نوعی منحصر به فرد از چای تخمیر شده است که به طور سنتی در استان یوننان چین تهیه می شود. این چای از برگ های درختی به نام “درخت قدیمی وحشی” که در این منطقه رشد می کند، تهیه می شود.

اگرچه انواع دیگری از چای تخمیر شده، مانند کامبوچا وجود دارند، اما چای پوئر گزینه ای متفاوت است زیرا خود برگ ها به جای چای دم کرده تخمیر شده اند.

پوئر به طور معمول به شکل تکه های فشرده شده برگ های چای در دسترس است اما می تواند به شکل برگ های فشرده نشده نیز به فروش برسد.

افراد بسیاری چای پوئر را نه فقط به دلیل فواید سلامتی که چای ارائه می کند، بلکه فواید مواد غذایی تخمیر شده می نوشند.

خرید این چای از طریق فروشگاه های فیزیکی و مجازی در ایران نیز ممکن است.

دانستنی‌هایی درباره چای پوئر؛ گزینه‌ای برای کمک به کاهش وزن و کلسترول

فواید و موارد استفاده

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

شواهد محدودی وجود دارند که نشان می دهند چای پوئر به کاهش وزن کمک می کند.

مطالعات آزمایشگاهی و با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که چای پوئر ممکن است به تولید کمتر چربی های جدید کمک کند، در شرایطی که چربی ذخیره شده بیشتری را در بدن می سوزاند که این شرایط می تواند به کاهش وزن منتج شود. (منبع ۱، ۲)

با توجه به فقدان مطالعات با حضور سوژه های انسانی، به پژوهش های بیشتر در این زمینه نیاز است.

افزون بر این، چای پوئر تخمیر شده است، از این رو می تواند پروبیوتیک های سالم – باکتری های مفید روده – را وارد بدن انسان کند.

این پروبیوتیک ها ممکن است به بهبود کنترل قند خون کمک کنند که نقشی کلیدی در مدیریت وزن و احساس گرسنگی ایفا می کند. (منبع ۳، ۴، ۵)

یک مطالعه با حضور ۳۶ فرد دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف سه بار در روز ۳۳۳ میلی گرم عصاره چای پوئر برای ۱۲ هفته به بهبود قابل توجه وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI)، و اندازه چربی شکمی در مقایسه با گروه کنترل منتج شده است. (منبع ۶)

با این وجود، این پژوهش ثابت نمی کند که نوشیدن چای پوئر نیز می تواند به کاهش وزن کمک کند. در بیشتر مطالعات از عصاره های بسیار غلیظ استفاده شده است که حاوی مواد فعال در مقادیری بسیار بیشتر از آنچه در چای پوئر وجود دارد، هستند.

به بهبود سطوح کلسترول کمک می کند

چندین مطالعه با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که مصرف مکمل عصاره چای پوئر برای سطوح چربی خون مفید است. (منبع ۷، ۸، ۹)

عصاره چای پوئر ممکن است از دو روش به کاهش کلسترول کمک کند.

نخست، چای پوئر میزان دفع اسید صفراوی وابسته به چربی غذایی را در مدفوع افزایش می دهد، در نتیجه از جذب چربی در جریان خون جلوگیری می کند. (منبع ۱۰)

دوم، مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که چای پوئر انباشت چربی را کاهش می دهد. این آثار همراه با هم می توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند. (منبع ۱۱، ۱۲)

باید بار دیگر به این نکته اشاره داشت که در این مطالعات از عصاره های بسیار غلیظ استفاده شده است و ثابت نمی کنند که نوشیدن چای پوئر نیز می توانند آثاری مشابه در انسان داشته باشند.

رشد سرطان را مهار می کند

عصاره چای پوئر در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که توانایی از بین بردن سلول های سرطان پستان، سرطان دهان، و سرطان روده بزرگ را دارد. (منبع ۱۳، ۱۴، ۱۵)

در شرایطی که این یافته ها نقطه آغاز امیدوارکننده ای برای پژوهش های آینده هستند اما در حال حاضر نمی توان چای پوئر را به عنوان گزینه ای برای درمان سرطان استفاده کرد.

در این مطالعات عصاره های بسیار غلیظ به طور مستقیم روی سلول های سرطانی استفاده شده اند که روشی مشابه با نوشیدن چای پوئر و تعامل آن با سلول های سرطانی در بدن نیست. برای درک تاثیر نوشیدن چای پوئر بر سلول های سرطانی به انجام پژوهش های بیشتر نیاز است.

ممکن است سلامت کبد را تقویت کند

از آنجایی که چای پوئر می تواند به کاهش انباشت چربی کمک کند، ممکن است به پیشگیری یا معکوس کردن بیماری کبد چرب غیرالکلی که به واسطه انباشت بیش از حد چربی در کبد شکل می گیرد، کمک کند. اما این نتایج در پژوهشی با حضور سوژه های حیوانی کسب شده است. (منبع ۱۶)

در مطالعه ای دیگر با حضور سوژه های حیوانی مشخص شد که عصاره چای پوئر ممکن است از کبد در برابر آسیب ناشی از داروی شیمی درمانی سیسپلاتین کمک کند. (منبع ۱۷)

این نتیجه ای امیدوارکننده است اما پیش از ارائه هر ادعایی درباره تاثیر چای پوئر بر عملکرد کبد به انجام پژوهش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی نیاز است.

دانستنی‌هایی درباره چای پوئر؛ گزینه‌ای برای کمک به کاهش وزن و کلسترول

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی

بیشتر عوارض جانبی چای پوئر با محتوای کافئین آن مرتبط هستند. با توجه مدت زمان دم کشیدن، چای پوئر می تواند حاوی ۳۰ تا ۱۰۰ میلی گرم کافئین در هر فنجان باشد. (منبع ۱۸)

بشتر افراد می توانند تا ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز را تحمل کنند. از جمله عوارض جانبی کافئین بیش از حد می توان به موارد زیر اشاره کرد (منبع ۱۹):

– بی خوابی

– سرگیجه

– لرزش

– تغییرات در ریتم قلب

– کم آبی بدن

– اسهال یا ادرار بیش از حد

از آنجایی که غذایی تخمیر شده ممکن است بر میزان باکتری های روده انسان تاثیرگذار باشد، امکان تاثیر چای پوئر بر گوارش و به طور بالقوه بروز مقداری ناراحتی گوارشی وجود دارد.

مقدار مصرف

بیشتر افراد می توانند با خیال راحت تا سه فنجان چای پوئر در روز بنوشند، مگر این که مقادیر زیاد از سایر نوشیدنی های کافئین‌دار نیز مصرف کنند.

پژوهش خاصی در مورد این که چه مقدار چای پوئر در روز باید نوشید تا از فواید بالقوه آن برای کاهش وزن بهره‌مند شد، وجود ندارد اما یک تا دو فنجان (۲۴۰ تا ۴۸۰ میلی لیتر) در روز نقطه آغاز خوبی است.

مصرف بیش از حد

اوردز با چای پوئر بعید است. این چای حاوی کافئین است، از این رو مصرف چندین فنجان از آن در روز در ترکیب با دیگر نوشیدنی های کافئین‌دار خطر اوردز کافئین را افزایش می دهد.

علائم اوردز کافئین مانند ضربان قلب نامنظم می توانند پس از مصرف ۴۰۰ میلی گرم کافئین ظاهر شوند که این میزان معادل چهار فنجان (۹۵۰ میلی لیتر) یا بیشتر از چای پوئر، با توجه به مدت زمان دم کشیدن آن است. (منبع ۱۹)

یک یا دو فنجان (۲۴۰ تا ۴۸۰ میلی لیتر) چای پوئر خطر کمی برای اوردز ایجاد می کند.

تداخلات دارویی

چای پوئر نسبتا بی خطر است و بیشتر تداخلات دارویی به واسطه محتوای کافئین آن است. از جمله داروهایی که ممکن است با کافئین تداخل داشته باشند می توان به آنتی بیوتیک ها، برخی داروهای محرک، برخی داروهای قلب، و برخی داروهای آسم اشاره کرد. (منبع ۱۹)

اگر هر نگرانی در مورد مصرف کافئین و تداخل با داروهای مصرفی خود دارید، باید با یک پزشک در این زمینه مشورت کنید.

دوران بارداری و شیردهی

کافئین بزرگترین نگرانی در مورد مصرف چای پوئر طی دوران بارداری یا شیردهی به نوزاد است.

اگرچه زنان باردار نیازی نیست کافئین را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند اما در مصرف آن نیز نباید زیاده‌روی شود. کارشناسان مصرف بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز طی دوران باردرای را توصیه نمی کنند. (منبع ۱۹)

از آنجایی که چای پوئر می تواند تا ۱۰۰ میلی گرم کافئین در هر فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) داشته باشد، می توان میزان متوسط از آن را به رژیم غذایی یک زن باردار اضافه کرد، البته تا زمانی که به طور منظم دیگر نوشیدنی های سرشار از کافئین را مصرف نکند.

زنانی که به نوزاد خود شیر می دهند نیز باید مصرف کافئین خود را به حدود ۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کنند زیرا مقادیر کم کافئین می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. (منبع ۲۰)

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا