سن بدبو با تخم های ایموجی مانند (+عکس و فیلم)

سن های بدبو گاز نمی گیرند یا نیش نمی زنند و برای انسان ها و حیوانات خانگی مضر نیستند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور سن های بدبو نام رایج خود را از مایع بدبویی گرفته اند که در زمان مواجهه با خطر یا مزاحمت از خود ترشح می کنند. هم سن های بدبو بالغ و هم نیمف های (پوره) این حشره دارای غددی برای ترشح این مایعات بدبو از زیر بدن خود هستند.

سن های بدبو بالغ شکلی بیضی مانند، شاخک های پنج قسمتی، پوششی شبیه یه یک سپر، و سری نسبتا کوچک دارند.

سن بدبو با تخم هایی به شکل صورتک خندان

بیشتر سن های بدبو گیاهخوار هستند. سن های بدبو بالغ از اندامی سوزن مانند که زیر سر آنها قرار دارد برای سوراخ کردن بافت گیاهان و میوه ها و مکیدن مایعات آنها استفاده می کنند. در واقع، آنها دارای بزاقی حل کننده بافت هستند که آن را به گیاه تزریق کرده و ماده آبکی حاصل را می مکند. برخی انواع سن های بدبو به عنوان آفت شناخته می شوند و آسیبی که به گیاهان وارد می کنند در نتیجه این آنزیم های حل کننده است.

سن بدبو با تخم هایی به شکل صورتک خندان

سن های بدبو در قسمت زیرین برگ درختان به صورت خوشه ای تخمگذاری می گذارند. حشره ماده در هر نوبت بین ۲۰ تا ۳۰ تخم می گذارد. مشخص شده است که سن های بدبو با توجه به میزان نور منعکس شده از سطحی که روی آن تخمگذاری می کنند، انتخاب می کنند که تخم هایشان به رنگ تیره یا روشن باشد. تخم های تیره‌تر در برابر پرتوهای فرابنفش بهتر محافظت می شوند.

سن بدبو با تخم هایی به شکل صورتک خندان

در مرحله ای که نیمف های سن بدبو آماده خروج از تخم هستند، این تخم ها شبیه یک صورتک خندان به نظر می رسند. دو نقطه قرمزی که در این مرحله دیده می شوند، چشم های مرکب نیمف هستند. هر تخم حدود یک میلیمتر قطر دارد.

 

 

پس از خروج از تخم، نیمف ها شبیه یک حشره بالغ در اندازه ای کوچک به نظر می رسند و پس از پنج بار پوست اندازی طی یک ماه به یک حشره بالغ تبدیل می شوند. پس از آخرین مرحله پوست اندازی است که سن های بدبو بال درآورده و اندازه آنها دیگر بزرگ‌تر نمی شود. از آنجایی که سن بدبو به شکل یک حشره بالغ مینیاتوری از تخم خارج می شود و فقط سه مرحله اصلی رشد (تخم، نیمف، بلوغ) دارد، گفته می شود که یک دگردیسی ناقص را پشت سر می گذارد. این روند متمایز از دگردیسی کامل است که بیشتر حشرات مانند مگس های میوه و پروانه ها سپری می کنند که شامل تخم، لارو، شفیره و بلوغ می شود.

سن بدبو با تخم هایی به شکل صورتک خندان

در طبیعت، سن های بدبو بالغ ماه های سرد زمستان را در شکاف ها یا زیر پوسته درختان مسن یا مرده سپری می کنند. آنها در اوایل پاییز به دنبال سکونتگاه های زمستانی خود می گردند. هنگامی که سن های بدبو وارد خانه ها می شوند بیشتر در نزدیکی درب‌ ها، پنجره ها و سایر نقاط ورودی جمع می شوند. آنها به دنبال فضاهای باریک برای پنهان شدن هستند و نقاط مرتفع و خنک را ترجیح می دهند.

سن بدبو با تخم هایی به شکل صورتک خندان

سن های بدبو گاز نمی گیرند یا نیش نمی زنند و برای انسان ها و حیوانات خانگی مضر نیستند. در شرایطی که این حشرات خطرناک نیستند، اما پر سرو صدا بوده و می توانند بوی تند ناخواسته ای از خود به جای بگذارند. هنگامی که این حشرات با خطر یا مزاحمت مواجه می شوند، مایعی بدبو از خود ترشح کرده که می تواند موجب لکه شدن سطح شود.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا