حذف سیستم سنتی فرمان و یک باتری شگفت انگیز! (+عکس)

تویوتا ادعا کرده این باتری پس از ۱۰ سال استفاده نرمال معادل ۲۴۰ هزار کیلومتر کارکرد تنها ۱۰ درصد از عملکرد خود را از دست خواهد داد.

موبنا؛ مازیار دانیالی – اواخر فرودین ماه امسال بود که جدیدترین کراس اوور و به نوعی عضو متفاوت کمپانی تویوتا را در گروه خودروی عصر ایران معرفی کردیم(اینجا). اکنون تصاویر مربوط به مدل تولید انبوه bZ4X روی خط رسانه ها قرار گرفته که در ادامه نگاهی بدان خواهیم داشت.

همانطور که اشاره شد؛ کراس اوور الکتریکی تویوتا در اواسط سال ۲۰۲۲ روانه بازار هدف خواهد شد. این محصول در ۲ نسخه با توجه به تعداد موتورهای الکتریکی فعال در بخش پیشرانه ارائه می شود که نمونه تک موتور در ارتباط با محور جلو برابر با ۲۰۱ اسب بخار خروجی و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد.

این تریم طی ۸.۴ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می رسد. بیشینه سرعت نیز برابر با ۱۶۰ کیلومتر برساعت است.

نمونه مجهز به ۲ موتور الکتریکی روی هر محور یک موتور دارد که مجموع خروجی آن برابر با ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور برابر با ۳۳۶ نیوتن متر است. این تریم طی ۷.۷ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می رسد. بیشینه سرعت همان ۱۶۰ کیلومتر نمونه تک موتور است و تفاوتی ندارد.

نکته جالب اینکه نمونه دو موتوره حاصل همکاری تویوتا با کمپانی سوبارو است.

هر دو مدل از باتری ۷۱.۴ کیلووات ساعت خنک شونده با آب استفاده می کنند. برد حرکتی در مدل تک موتور برابر با ۴۵۰ کیلومتر محاسبه شده است. یک ویژگی جالب در رابطه با باتری به میزان پایداری و عمر آن مربوط می شود زیرا تویوتا ادعا کرده این باتری پس از ۱۰ سال استفاده نرمال معادل ۲۴۰ هزار کیلومتر کارکرد تنها ۱۰ درصد از عملکرد خود را از دست خواهد داد.

کراس اوور bZ4X اولین محصول تولید انبوه تویوتا است که آپشن “فرمان با سیم” را پیش روی مشتریان قرار می دهد. در این سیستم فرمان هیچگونه اتصال مکانیکی با چرخ ها ندارد. مهمترین ویژگی این فناوری بهبود فرمان پذیری خودرو و کاهش انتقال لرزش به فرمان است.

 

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا