فناوری جدیدی برای تولید صفحه نمایش نشکن

گروهی از پژوهشگران استرالیایی، فناوری جدیدی را برای تولید نسل بعدی شیشه‌های مورد استفاده در صفحه نمایش ارائه داده‌اند که استحکام بالایی دارد.

موبنا به گزارش نانومگزین، پژوهشگران “دانشگاه کوئینزلند”(University of Queensland) استرالیا به سرپرستی دکتر “جینگوی هو”(Jingwei Hou)، پروفسور لیانژو وانگ”(Lianzhou Wang) و پروفسور “ویکی چن”(Vicki Chen)، اساتید این دانشگاه، از یک فناوری برای تولید نسل بعدی شیشه‌ مورد استفاده در LED و صفحه نمایش تلفن‌های همراه هوشمند، تلویزیون و رایانه رونمایی کرده‌اند.

یافته‌های این پژوهش، ساخت صفحه‌های نمایش شیشه‌ای را امکان‌پذیر می‌کند که نه تنها نشکن هستند، بلکه کیفیت تصویر شفافی را نیز ارائه می‌دهند.

دکتر هو گفت: این کشف، یک گام بزرگ برای پیشرفت در فناوری نانوکریستال پروسکایت به شمار می‌رود. پژوهشگران پیش از این، تنها می‌توانستند این فناوری را در فضای خشک یک محیط آزمایشگاهی تولید کنند. این مواد ساطع‌کننده نور، از نانوکریستال‌هایی موسوم به “پروسکایت‌های سرب هالید”(lead-halide perovskites) ساخته شده‌اند. پروسکایت‌های سرب هالید می‌توانند نور خورشید را برداشت کنند و آن را به صورت برق تجدیدپذیر ارائه دهند که در نسل جدید سلول‌های خورشیدی کم‌هزینه و پربازده و بسیاری از کاربردهای امیدوارکننده آنها مانند روشنایی، نقشی حیاتی دارد.

این نانوکریستال‌ها نسبت به نور، گرما، هوا و آب، بسیار حساس هستند. حتی بخار آب موجود در هوا، دستگاه‌های کنونی را در عرض چند دقیقه از بین می‌برد.

فناوری جدیدی برای تولید صفحه نمایش نشکن

دکتر هو ادامه داد: گروه ما که از مهندسان شیمی و دانشمندان علوم مواد تشکیل شده، فرآیندی را برای اتصال نانوکریستال‌های موجود در شیشه متخلخل ابداع کرده است. این فرآیند در تثبیت مواد، افزایش کارایی آنها و مهار خروج یون‌های سمی سرب از مواد، نقش مهمی دارد.

به گفته دکتر هو، این فناوری، مقیاس‌پذیر است و راه را برای کاربردهای بسیاری هموار می‌کند.

وی افزود: صفحه‌های نمایش موسوم به “QLED” در حال حاضر، بهترین عملکرد را در نمایش و عملکرد تصویر دارند. این پژوهش، به ما کمک می‌کند تا با ارائه کیفیت و قدرت تصویر خیره‌کننده، فناوری نانو کریستال را بهبود ببخشیم.

پروفسور چن گفت: این یک ابداع هیجان‌انگیز بود. ما نه تنها می‌توانیم این نانوکریستال‌ها را قوی‌تر کنیم، بلکه می‌توانیم ویژگی‌های اوپتوالکترونیک آنها را با کارآیی فوق‌العاده انتشار نور و لامپ‌های LED‌ نور سفید تنظیم کنیم. این کشف، راه را برای ابداع نسل جدیدی از کامپوزیت‌های نانوکریستال- شیشه با هدف تبدیل و تولید انرژی هموار می‌کند.

این پژوهش، در مجله “Science” به چاپ رسید.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا