کنترل بوی نامطبوع بدن با ۸ فرمول طبیعی

ساخت دئودورانت خانگی می تواند به پیچیدگی آماده کردن ترکیبی سفارشی از مواد مختلف یا به سادگی مالیدن آب لیمو ترش در قسمت زیربغل باشد.

موبنا؛ دکتر رکسانا دانیالی – دئودورانت های عادی به طور معمول سرشار از مواد شیمیایی مختلف از جمله پارابن ها، فرمالدهید، تری‌کلوسان و آلومینیوم هستند. این قبیل مواد هم برای انسان و هم محیط زیست ممکن است مضر باشند. با در نظر گرفتن این مساله، استفاده از دئودورانت های دست‌ساز و حاوی مواد طبیعی می تواند ایده خوبی باشد.

ساخت دئوردورانت در خانه به این معنی است که می توانید بر میزان و نوع مواد تشکیل دهنده کنترل داشته، از مواد طبیعی استفاده کرده و رایحه آن را مطابق با سلیقه خود شخصی‌سازی کنید. این روند می تواند به پیچیدگی آماده کردن ترکیبی سفارشی از مواد مختلف یا به سادگی مالیدن آب لیمو ترش در قسمت زیربغل باشد.

با این وجود، مدیریت انتظارات هنگام استفاده از دئودورانت های دست‌ساز اهمیت دارد. آلومینیوم از جمله مواد شناخته ضد تعریق است، از این رو دئودورانت های طبیعی به طور معمول از تعریق پیشگیری نمی کنند. اما برخی مواد خاص می توانند به جذب هرچه بیشتر رطوبت و پوشش دادن بوی بد بدن کمک کنند. در ادامه با چند نمونه از دئودورانت های طبیعی دست‌ساز بیشتر آشنا می شویم.

دئودورانت جوش شیرین

8 دئودورانت دست ساز طبیعی و چگونگی آماده کردن آنها

استفاده از جوش شیرین به عنوان یک دئودورانت روشی ساده و عاری از مواد شیمیایی برای مبارزه با بوی بد بدن است. جوش شیرین به جذب رطوبت نیز کمک می کند اما میزان بیش از حد آن می تواند موجب تحریک پوست شود. برای ساخت یک دئودورانت ملایم جوش شیرین در خانه می توانید یک هشتم یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با اندکی آب ترکیب کنید. بدون حل کردن جوش شیرین در آب این ترکیب را روی زیر بغل خود بمالید.

نشاسته ذرت یکی دیگر از مواد طبیعی جذب کننده عرق است. با مخلوط کردن این دو ماده می توانید قدرت جذب را هرچه بیشتر افزایش دهید. یک سهم جوش شیرین را با شش سهم نشاسته ذرت ترکیب کنید و اندکی از آن را زیر بغل خود بپاشید یا از یک پد برای اعمال این ترکیب روی زیربغل استفاده کنید.

آب لیمو ترش

8 دئودورانت دست ساز طبیعی و چگونگی آماده کردن آنها

آب لیمو ترش سرشار از اسید سیتریک است که به از بین بردن باکتری های مولد بوی بد کمک می کند. شما می توانید به سادگی یک برش لیمو ترش را زیر بغل خود بکشید یا از یک پد که با آب لیمو ترش مرطوب شده است برای این کار استفاده کنید.

توجه: آب لیمو ترش را روی پوستی که به تازگی اصلاح شده استفاده نکنید. همچنین، اگر قرار است زیر بغل شما در معرض نور خورشید قرار بگیرد، پیش از آن از آب لیمو ترش استفاده نکنید. لیموها فوتوتوکسیک هستند و پوست را در مواجهه با نور فرابنفش مستعد سوختگی می سازند.

الکل مالشی

8 دئودورانت دست ساز طبیعی و چگونگی آماده کردن آنها

الکل مالشی یکی دیگر از گزینه هایی است که می توانید به عنوان یک دئودورانت ارزان و راحت استفاده کنید. الکل مالشی به از بین بردن باکتری های مولد بوی بد کمک می کند. الکل مالشی را می توانید در یک بطری اسپری ریخته و آن را زیر بغل خود اسپری کنید. همچنین، می توانید چند قطره از روغن اساسی دلخواه خود را به آن اضافه کنید تا عطر و بوی بهتری به خود بگیرد. فندق افسونگر یکی از روغن های جاذب است و از ویژگی جمع کنندگی ملایم برخوردار است. روغن درخت چای نیز به واسطه خواص ضد باکتری و ضد قارچ خود می تواند به از بین بردن بوی بد بدن کمک کند.

دئودورانت روغن نارگیل

8 دئودورانت دست ساز طبیعی و چگونگی آماده کردن آنها

اگر به حالت کرمی دئودورانت های عادی علاقه دارید، می توانید احساسی مشابه را با استفاده از روغن نارگیل تجربه کنید که یک ماده ضد باکتری ملایم نیز است. تنها مشکل روغن نارگیل این است که در مواجهه با دمای بالا ذوب شده و به مایع تبدیل می شود که احتمالا در زیر بغل این اتفاق رخ می دهد. راه حل این است که آن را با نشاسته ذرت و جوش شیرین که دو ماده جاذب هستند، ترکیب کنید.

یک چهارم فنجان جوش شیرین و یک چهارم فنجان نشاسته ذرت را در یک ظرف با چنگال با هم ترکیب کنید. روغن نارگیل را به تدریج اضافه کنید تا زمانی که خمیری سفت شکل بگیرد. این ترکیب را در یک ظرف درب‌دار یا در یک ظرف خالی دئودورانت نگهداری کنید.

دئودورانت شی باتر و کره کاکائو

8 دئودورانت دست ساز طبیعی و چگونگی آماده کردن آنها

برای آماده کردن این دئودورانت به مواد زیر نیاز است:

۳ قاشق غذاخوری شی باتر

۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین

۲ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت

۲ قاشق غذاخوری کره کاکائو

روغن دو کپسول ویتامین E

روغن اساسی در صورت تمایل

روشی دیگر برای تجربه حالت کرمی دئودورانت های عادی استفاده از کره کاکائو و شی باتر است. آنها با تراکم بالای ویتامین ها و اسیدهای چرب خود و به ویژه زمانی که با ویتامین E ترکیب شوند، موجب نرمی پوست می شوند. افزودن جوش شیرین و نشاسته ذرت به کاهش میزان رطوبت کمک می کند.

ابتدا تمام مواد به جز ویتامین E را ترکیب کرده و بهم بزنید تا ذوب شوند. پس از ذوب شدن و ترکیب شدن مواد، محتوای دو کپسول ویتامین E و روغن اساسی دلخواه خود را اضافه کنید. این ترکیب را در یک ظرف درب‌دار ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

دئودوارنت جامد خانگی

8 دئودورانت دست ساز طبیعی و چگونگی آماده کردن آنها

برای آماده کردن این دئودورانت به مواد زیر نیاز است:

یک چهارم فنجان موم کندلیلا

نصف فنجان روغن جوجوبا

یک سوم فنجان پودر پیکان‌ریشه

یک هشتم فنجان جوش شیرین

نصف فنجان شی باتر

روغن اساسی در صورت تمایل

برای افرادی که علاقه ای به دئودورانت های کرمی ندارند، موم کندلیلا گزینه خوبی است. با قوامی شبیه به موم عسل، موم کندلیلا به یکپارچه نگه داشتن مواد تشکیل دهنده در کنار هم در حالتی جامد کمک می کند. این روش به رقیق شدن برخی از مواد تشکیل دهنده قوی‌تر کمک می کند، از این رو پوست را تحت تاثیر قرار نمی دهند.

روغن جوجوبا، پودر پیکان‌ریشه، و جوش شیرین را در یک ظرف با هم ترکیب کنید. با استفاده از روش بن ماری موم کندلیلا را ذوب کنید. سپس ترکیب روغن جوجوبا، جوشی شیرین و پودر پیکان‌ریشه را به آن اضافه کنید. زمانی که همه چیز حالت مایع به خود گرفت، شی باتر را اضافه کنید. اجازه دهید این ترکیب سرد شود و پیش از آن که کاملا سفت شود آن را در ظرف دئودورانت خود بریزید.

سرکه سیب

8 دئودورانت دست ساز طبیعی و چگونگی آماده کردن آنها

سرکه سیب ویژگی های مختلفی را ارائه می کند و یکی از مواد تشکیل دهنده در برخی روش های طبیعی مراقبت از پوست است. سرکه سیب ضد التهاب، سرشار از اسیدهای لایه بردار (اسید استیک و اسید آلفا هیدروکسی)، باگرداننده pH، ضد باکتری و ضد قارچ است. خواص ضد باکتری آن به ویژه در پیشگیری از بوی بد بدن موثر است زیرا این بو به وسطه فعالیت باکتری هنگام تعریق و نه خود عرق شکل می گیرد.

به عنوان یک دئودورانت طبیعی، شما می توانید یک پارچه را در سرکه سیب خیس کرده و آن را روی زیر بغل خود بکشید. ابتدا بوی قوی سرکه احساس می شود اما پس از خشک شدن تقریبا بی بو خواهد بود.

دئودوارنت خاک رس بنتونیت

8 دئودورانت دست ساز طبیعی و چگونگی آماده کردن آنها

برای آماده کردن این دئودوارنت به مواد زیر نیاز است:

یک و نیم قاشق غذاخوری خاک رس بنتونیت

یک قاشق غذاخوری پودر پیکان‌ریشه

یک قاشق چایخوری خاک رس کائولین

یک و یک پنجم قاشق غذاخوری روغن نارگیل

یک قاشق چایخوری موم کندلیلا

روغن اساسی در صورت تمایل

خاک رس بنتونیت از خاکستر آتشفشانی کهنه تشکیل می شود. امروزه این ماده بیشتر به عنوان ماسک صورت کاربرد دارد. خاک رس بنتونیت سرشار از آهن، کلسیم، مس و روی است. همچنین، ماده ای با خواص جذب رطوبت قوی است و تصور می شود نسبت به جوش شیرین با پوست ملایم‌تر رفتار می کند.

برای آماده کردن دئودورانت خاک رس بنتونیت ابتدا آن را با پودر پیکان‌ریشه ترکیب کنید. با استفاده از روش بن ماری، موم کندلیلا را حرارت دهید، زمانی که موم تقریبا ذوب شده بود روغن نارگیل را به آن اضافه کنید. ترکیب خاک رس و پودر پیکان‌ریشه را به تدریج به ظرف اضافه کرده و مدام به هم بزنید تا توده های شکل گرفته از بین بروند و تا زمانی که ظرف را از روی حرارت بر می دارید به هم زدن ادامه دهید. اجازه دهید این ترکیب خنک شود. روغن اساسی را پیش از سفت شدن ترکیب اضافه کرده و آن را در یک ظرف درب‌دار بریزید. پیش از استفاده حداقل یک ساعت صبر کنید.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا