در رویداد توسعه دهندگان هواوی ۲۰۲۱ چه گذشت؟

هواوی به رسم هر ساله ، کنفرانس توسعه دهندگان خود را در روز جمعه برگزار کرد که امسال عنوان HDC.Together برای آن انتخاب شد. طی این مراسم، بسیاری از اخبار روز هواوی و محصولات این شرکت پیرامون فناوری‌های نرم‌افزاری جدید معرفی شد که در ادامه مطلب به شرح گزارشی از آن خواهیم پرداخت.

موبنا – سیستم عامل هارمونی‌ هواوی این روزها نه تنها به مرکز توجه در شرکت هواوی بلکه به نقطه عطفی در دنیای نرم‌افزار بدل شده است. با این وجود همان طور که احتمال می‌رفت، بخش عمده این کنفرانس به اخبار و معرفی فناوری‌های جدید حول پلتفرم یکپارچه Harmony اختصاص یافت.

پیش نمایش HarmonyOS 3.0

در حال حاضر جدیدترین نسخه پایدار از پلتفرم اختصاصی هواوی، نسخه دوم آن یعنی HarmonyOS 2.0 است که روی بیش از ۱۵۰ میلیون دستگاه نصب شده است. بنابر اعلام  مدیر بخش محصولات مصرفی هواوی، این میزان،سریع‌ترین رشد میان سیستم‌عامل‌های تاریخ به شمار می‎رود.

حالا و در اتفاقی هیجان‎انگیز در روز ابتدایی کنفرانس توسعه دهندگان هواویپیش نمایشی از نسخه سوم این پلتفرم در مقابل دیدگان شرکت‎کنندگان قرار گرفت.

در رویداد توسعه دهندگان هواوی 2021 چه گذشت؟

بنابر اعلام هواوی، HarmonyOS 3 نسبت به نسخه پیشین این پلتفرم از ۵۰ درصد بهبود در بخش اتصال به دستگاه‌های هوشمند، ارتقاء دو برابر در اجرای پایدار محتوایHD و ۲۰ درصد پیشرفت برای عملکردهای بین دستگاهی (Cross-Device) برخوردار است.

در رویداد توسعه دهندگان هواوی 2021 چه گذشت؟

نسخه آزمایشی این سیستم‌عامل قرار است در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گیرد اما تا نهایی شدن و امکان استفاده برای کاربران باید مدتی بیشتر صبر کرد.

زبان برنامه‌نویسی هواوی در راه است

پیش از این توسط هواوی اعلام شده بود که این شرکت قصد دارد با ارائه زبان برنامه‌نویسی جدید برای HarmonyOS به نام Cangjie، این پلتفرم را با سیستم‌عامل مبتنی بر لینوکس Euler ادغام کند.

در رویداد توسعه دهندگان هواوی 2021 چه گذشت؟

انجام این کار سبب می‌شود تا گستره بیشتری از محصولات بتوانند با پلتفرم یکپارچه هارمونی سازگار شده و دیگر دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل Euler نیز به راحتی بتوانند با دستگاه‌های مبتنی بر هارمونی اتصال برقرار کنند. در همین رابطه طی کنفرانس HDC.Together هواوی بخشی نیز به معرفی مقدماتی زبان برنامه نویسی کانجی اختصاص یافت تا توضیحاتی در خصوص هدف و رویکرد هواوی از عرضه این زبان برنامه نویسی شخصی سازی شده شرکت، عنوان شود.

نخستین رونمایی از رابط کاربری داشبورد خودروی مبتنی بر سیستم عامل هارمونی

یکی دیگر از خبرهای جدید و البته جذاب هواوی در مراسم HDC 2021 اعلام برنامه ریزی جهت عرضه اولین خودروی هوشمند مبتنی بر HarmonyOS تا پایان سال میلادی جاری بود.

در رویداد توسعه دهندگان هواوی 2021 چه گذشت؟

بنا بر اظهارات آقای ریچارد یو، مدیر بخش محصولات مصرفی هواوی، این شرکت قصد دارد تا پایان سال جاری یا در ابتدای سال میلادی آینده، نخستین خودروهای کراس اور مبتنی بر پلتفرم هارمونی را که با همکاری هواوی و شرکت نوآور SERES که در زمینه خودروهای الکتریکی فعالیت می‎کند، به بازار عرضه کند.

در رویداد توسعه دهندگان هواوی 2021 چه گذشت؟

علاوه بر اعلام این خبر، رونمایی جذابی نیز در کار بود که در پی آن مدیر هواوی با نمایش دادن اولین تصویر از رابط کاربری داشبورد خودروی هوشمند مبتنی بر پلتفرم هارمونی، بسیاری از کاربران را شگفت‌زده کرد. به گفته هواوی، در داشبورد خودروهای هوشمند HarmonyOS توجه ویژه‌ای به پوشش چند منظوره و قابلیت‌های Multi-Device شده تا بتوان تجربه‌ای نو و بی سابقه را در اختیار مشتریان گذاشت.

هواوی HMS Core 6 عرضه شد

یکی دیگر از نکات قابل توجه این کنفرانس، انتشار نسخه ششم از سرویس‌های موبایلی HMS Core بود که این بار نه تنها به عنوان یک سرویس اختصاصی برای هواوی بلکه به عنوان بستری آزاد برای عملکرد بین سیستم‌عاملی و منبع باز (Open Source) معرفی شده است.

در رویداد توسعه دهندگان هواوی 2021 چه گذشت؟

طبق اعلام شرکت هواوی، سرویس‌ موبایلی HMS Core که برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد اکنون در نسخه جدید خود شامل ۶۹ کیت توسعه دهنده به همراه ۲۱۷۳۸ بسته API در ۷ دسته بندی مختلف است.

در رویداد توسعه دهندگان هواوی 2021 چه گذشت؟

از طرفی برای HMS Core 6 تعداد ۱۳ قابلیت جدید، ۱۸ قابلیت بهبودیافته و ۱۳ قابلیت بین سیستم‌عاملی در نظر گرفته شده که از سیستم‌عامل‌های مختلفی نظیر هارمونی، اندروید، پروژه OpenHarmony، ویندوز، iOS و لینوکس پشتیبانی می‌کند تا بتوان اپلیکیشن‌های مختلف را روی هر یک اجرا کرده و اتصال داخلی را میان آن‌ها برقرار نمود.

در رویداد توسعه دهندگان هواوی 2021 چه گذشت؟

HMS Core 6 می‌تواند علاوه بر ارائه بستری منبع باز میان سیستم‌عامل‌های مذکور، با استفاده از چارچوب‌های نرم‌افزاری (Framework) ثالث نظیر React، Cordova و غیره از پلتفرم‌های مختلفی شامل گوشی‌های هوشمند، تبلت، رایانه‌های شخصی، تلویزیون‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، هدفون، اسپیکر، ساعت‌ و خودروهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کند.

به گفته هواوی این نسخه با تمرکز بیشتری بر توسعه بخش‌های گرافیک، رسانه، هوش مصنوعی، خدمات اپلیکیشنی و سیستم‌ها در دست توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد تا بتوان اپلیکیشن‌های پیچیده و کاربردی‌تری را برای کاربران هواوی عرضه کرد.

در رویداد توسعه دهندگان هواوی 2021 چه گذشت؟

انسان دیجیتال هواوی با سرویس‌های مبتنی بر زبان اشاره معرفی شد

هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های کلیدی در دست توسعه شرکت هواوی است که طی کنفرانس HDC.Together نیز به عنوان محور اصلی بسیاری از فناوری‎ها، مورد بحث قرار گرفت. نوبرانه دیگر هواوی در این زمینه یک انسان دیجیتالی است که می‌تواند برای اولین بار تمامی فرامین نوشتاری و گفتاری را در لحظه با زبان اشاره اجرایی کند.

در رویداد توسعه دهندگان هواوی 2021 چه گذشت؟

این سرویس تحت عنوان Huawei SignPal Kit در دست توسعه دهندگان نرم‌افزار قرار خواهد گرفت تا به واسطه آن بر پایه فناوری‌های شبکه عصبی عمیق، متن ورودی را که از لحاظ قواعد منسجم و صحیح است با این انسان دیجیتال به حرکات زبان اشاره تبدیل کند. با این فناوری حتی افراد زیادی که دچار ناشنوایی یا کم‌شنوایی هستند نیز امکان استفاده از محتواهای آموزشی را خواهند داشت.

جایزه بزرگ هواوی برای کسی که بتواند از محیط نرم‌افزاری آن نقص پیدا کند

امنیت و حفظ حریم خصوصی دستگاه‎ها، خدمات و تجهیزات، همواره از اصول هواوی در تولید محصولاتش بوده است. در واقع بخشی از هدف هواوی از بروزرسانی و عرضه محصولات نرم‎افزاری مانند هارمونی او اس ۳، HMS Core 6 و غیره، ارتقای سطح امنیتی آنها بوده است.

در رویداد توسعه دهندگان هواوی 2021 چه گذشت؟

اما جالب است بدانید که با این وجود هواوی همچنان به دنبال ارتقای محصولات خود است. این شرکت اعلام نموده که اگر توسعه‌دهندگان بتوانند حتی یک باگ نرم‌افزاری ساده در پلتفرم نرم‌افزاری هواوی پیدا کنند جوایز ارزنده‎ای به ارزش حداکثر ۱.۵ میلیون یوآن به آنها اعطا خواهد شد. جایزه دوم که مبلغی حتی سنگین‌تر است نیز برای کسانی خواهد بود که بتوانند هر گونه نقص سیستمی در محیط نرم‌افزار هواوی پیدا کنند.

همچنین هواوی دعوتی گسترده از هکرهای کلاه سفید نیز به عمل آورده تا با پایش و بررسی اوضاع امنیتی، پلتفرم‎های هواوی را از حیث نفوذ به هر روشی مورد آزمون قرار دهند.

شاید بتوان گفت مراسم روز گذشته یکی از مهمترین رویدادهای توسعه دهندگان طی سالیان اخیر بود که هواوی پس از خروجی از فاز آزمایشی و عرضه اولیه، افق‎های روشن و ایده‎های خود برای یک پلتفرم یکپارچه با توجه بر تمامی زوایای امنیتی، کاربردی و سازگاری را تصویر نمود تا کاربران، توسعه‎دهندگان و حتی شرکت‎های ثالث و همکار نیز بیشتر با افق پیش روی این شرکت آشنا شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا