یکی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین وسایل نقلیه در جهان از سوئد می‌آید! (+فیلم و عکس)

هواگرد تک نفره جتسون وان یک مولتی‌کاپتر با قابلیت برخاست و فرود عمودی شبیه به پهپادها است.

موبنا؛ مازیار دانیالی – به نظر می رسد که وسایل نقلیه پرنده شخصی در آینده به یک جریان رایج تبدیل خواهند شد، به ویژه آن که چندین تولیدکننده در این زمینه فعال هستند و طراحی هایی نوآورانه را ارائه کرده اند.

 

 

شرکت سوئدی جتسون آئرو، فعال در زمینه تولید وسایل نقلیه الکتریکی با قابلیت برخاستن و فرود عمودی (eVTOL)، به صورت رسمی از محصول جدید خود به نام «جتسون وان» رونمایی کرده است که یک هواگرد الکتریکی شخصی است و پروازی راحت مشابه با حضور در یک خودرو شخصی را ارائه می کند. ظرفیت سفارش محدود جتسون وان برای سال ۲۰۲۲ تکمیل شده و جتسون آئرو برای سال ۲۰۲۳ سفارش جدید دریافت می کند.

هواگرد تک نفره جتسون وان یک مولتی‌کاپتر با قابلیت برخاست و فرود عمودی شبیه به پهپادها است. این وسیله نقلیه الکتریکی دارای ۸ پروانه است که روی چهار بازویی که به بدنه متصل شده اند، قرار گرفته و در مجموع ۸۸ کیلووات (۱۱۸ اسب بخار) نیرو تولید می کنند. تک صندلی این هواگرد در یک شاسی از جنس آلومینیوم/کربن قرار دارد. خلبان می تواند این هواگرد الکتریکی را با استفاده از یک دسته گاز در سمت چپ، یک جوی استیک در سمت راست و یک جفت پدال هدایت کند.

با در نظر گرفتن وزن ۸۵ کیلوگرمی برای خلبان، جتسون وان می تواند برای ۲۰ دقیقه پرواز کند و قادر است به بیشینه سرعت ۱۰۲ کیلومتر در ساعت دست یابد. البته مدت زمان کوتاه پرواز ممکن است در ارائه یک حاشیه ایمنی مناسب برای یافتن مکان فرود در موارد اضطراری کفایت نکند. اما به گفته جتسون آئرو، این هواگرد eVTOL به یک چتر نجات بالستیک مجهز است که می تواند هنگام نبود نیروی لازم یا از کار افتادن موتور در کسری از ثانیه باز شود. همچنین، جتسون وان به حسگرهای لیدار برای ردیابی زمین و پرهیز از برخورد با موانع مجهز شده است تا خلبان را از مواجهه با دردسر دور نگه دارد.

جتسون وان دارای ۲,۸۴۵ میلی متر طول، ۲,۴۰۰ میلی متر پهنا، ۱,۰۳۰ میلیمتر ارتفاع و ۸۶ کیلوگرم وزن است و می تواند با خلبانی تا وزن ۹۵ کیلوگرم از زمین بلند شود. همچنین، امکان کاهش پهنا به ۹۰۰ میلیمتر در زمان عدم استفاده از آن وجود دارد. این هواگرد الکتریکی شخصی در آمریکا به عنوان یک هواپیمای فوق سبک طبقه بندی شده است. مالک جتسون وان برای پرواز با آن باید دارای مجوز خلبان خصوصی به عنوان یک هواپیمای تجربی/دست ساز در آمریکا باشد.

توسعه هواگرد الکتریکی جتسون وان در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. اکنون، جتسون آئرو نخستین مدل متمرکز بر مصرف کننده را توسعه داده است. البته جتسون وان محصولی ارزان نیست و برچسب قیمت حدود ۹۲ هزار دلاری را یدک می کشد. قرار است این هواگرد شخصی به صورت کیت های قابل ساخت در خانه، ۵۰ درصد مونتاژ شده، تحویل مشتریان شود.

 

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا