مدار با ساختار مشابه پوست انسان!(+عکس)

این مدارهای پوست مانند با موفقیت کشیده می شوند و می توان آنها را خم کرد یا چرخاند.

موبنا؛ محمدمهدوی – مهندس شیمی Zhenan Bao و تیم همراه وی که از محققان دانشگاه استنفورد هستند، طی حدود ۲ دهه گذشته مشغول توسعه مدارهایی یکپارچه مشابه ساختار پوست انسان بوده اند. این مدارهای پوست مانند با موفقیت کشیده می شوند و می توان آنها را خم کرد یا چرخاند.

در حالی که می توان از این تکنولوژی منحصر به فرد در ترکیب با محصولات کاربردی مختلف از جمله موارد پوشیدنی و قابل کاشت استفاده کرد، بائو به یکی از بزرگترین چالش های پیش روی خود در مسیر طراحی اشاره می کند: چگونه می توان فناوری کاملا جدیدی همچون پوست مصنوعی را در مقادیر بالا تولید کرد تا امکان تجاری سازی آن وجود داشته باشد؟

بائو و تیم او در استنفورد راه حلی برای تولید انبوه فناوری مدارهای کشسان پیشنهاد کرده اند. این گروه در یک مصاحبه خبری توضیح داده اند که با استفاده از روشی جدید قادر به چاپ مدارهای کشسان روی مواد لاستیکی با بافت مشابه پوست هستند. لازم به ذکر است که این مواد از دوام بالایی هم برخوردار خواهند بود. در این روش از تجهیزات مشابه مورد استفاده برای تولید تراشه های سیلیکون جامد کمک گرفته می شود. دستاورد مذکور در صورت موفقیت کامل می تواند به تجاری سازی فناوری پوست مصنوعی کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا