هلندی‌ها «کوتاه» می‌شوند!

می توان به پیامدهای اقتصادی احتمالی بحران مالی سال ۲۰۰۷، افزایش مصرف غذاهای ناسالم یا حتی تغییر از مصرف گوشت به رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان اشاره کرد.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – سال هاست که هلندی ها عنوان جهانی بلندقدترین افراد روی کره زمین را در اختیار دارند. اما داده های جدید از اداره ملی آمار این کشور نشان می دهد که میانگین قد یک فرد هلندی در حال کاهش است و دانشمندان در پی کشف دلیل یا دلایل این روند هستند.

با قدی بیش از ۶ فوت (۱۸۳ سانتیمتر) برای مردان و حدود ۵.۶ فوت (۱۷۰ سانتیمتر) برای زنان، هلندی ها همچنان بلندقدترین جمعیت جهان هستند. اما به نظر می رسد رشدی که این کشور را برای دهه ها در صدر فهرست بلندقدترین مردم جهان قرار داده بود، متوقف شده است.

بنابر گزارش اداره ملی آمار هلند، طی یک قرن گذشته هلندی ها رشد قد خود را تجربه کرده اما از سال ۱۹۸۰ این روند متوقف شده است.

در همین راستا، زنان هلندی که در سال ۲۰۰۱ متولد شده اند، به طور میانگین، بیش از نیم اینچ (۱.۳ سانتیمتر) کوتاه‌تر از آنهایی بوده اند که در سال ۱۹۸۰ متولد شده، در شرایطی که میزان کاهش برای مردان ۰.۳۹ اینچ (یک سانتیمتر) بوده است.

بلندقدترین جمعیت جهان شاهد کاهش اندازه قد خود است و دانشمندان در پی کشف دلیل آن

به گفته کارشناسان آمار، این کاهش تا میزان چشمگیری با افزایش مهاجرت افراد از کشورهایی با جمعیت کوتاه قامت و فرزندانی که از آنها در هلند متولد می شوند، مرتبط است.

اما این دلیلی نیست که نشان دهد چرا میزان رشد قد در نسلی که والدین آنها هر دو در هلند متولد شده اند یا در نسل هایی که هر چهار پدربزرگ و مادربزرگ آنها متولد هلند بوده اند، متوقف شده است. به گفته کارشناسان آمار، مردان بدون سابقه مهاجرت بلندقدتر نشده اند و زنان بدون سابقه مهاجرت نیز یک روند کاهشی قد را نشان می دهند.

داده های جدید بر اساس نظرسنجی های مقامات بهداشت و سلامت هلند از ۷۱۹ هزار فرد متولد این کشور که در بازه سنی ۱۹ تا ۶۰ سال قرار داشتند، کسب شده است. این افراد قد خود را گزارش کرده و از میانگین قد در ۱۹ سالگی به عنوان شاخص استفاده شده است.

دانشمندان چند توضیح را در این زمینه ارائه کرده که از آن جمله می توان به پیامدهای اقتصادی احتمالی بحران مالی سال ۲۰۰۷، افزایش مصرف غذاهای ناسالم یا حتی تغییر از مصرف گوشت به رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان اشاره کرد. اما به این نکته اشاره شده است که چنین نظریه هایی در این مرحله در حد گمانه‌زنی هستند.

مطالعات پیشین نشان داده بود در شرایطی که بقیه جهان طی سال های اخیر بلندقدتر شده اند، آمریکایی ها به جای بلندقدتر شدن شاهد افزایش بیشتر وزن خود بوده اند. برخی کارشناسنان تغذیه ضعیف و تغییرات در وضعیت مهاجرت را با این شرایط مرتبط می دانند. بنابر یک نظرسنجی که بین سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط مرکز ملی آمار سلامت آمریکا انجام شد، یک مرد عادی آمریکایی در بازه سنی ۲۰ تا ۳۹ سال حدود ۱۹۷ پوند (۸۹ کیلوگرم) وزن و ۵ فوت و ۹ اینچ (۱۸۰ سانتیمتر) قد داشته است. یک زن عادی آمریکایی در بازه سنی مشابه نیز تقریبا ۵ فوت و ۴ اینچ (۱۶۴سانتیمتر) قد و حدود ۱۶۸ پوند (۷۶ کیلوگرم) وزن داشته است.

به گفته دانشمندان، چنین مطالعاتی در مورد قد اهمیت دارند زیرا افراد قدبلندتر به طور معمول بیشتر عمر می کنند. آنها احتمال کمتری دارد بارداری های سخت داشته باشند یا به بیماری های قلبی یا تنفسی مبتلا شوند. همچنین، افراد قدبلندتر ممکن است از نظر مالی وضعیت بهتری داشته باشند و در تحصیل موفق‌تر باشند.

به گفته مجید عزتی، کارشناس سلامت در کالج سلطنتی لندن، چند سال دیگر باید بگذرد و داده های بیشتری جمع آوری شود تا این که آیا هلندی ها روند جدیدی را در زمینه اندازه قد دنبال می کنند، تایید شود. اگر توقف رشد قد و کوتاه‌تر شدن آنها تایید شود، به احتمال زیاد تغذیه در این زمینه نقش دارد. تصور می شود برنامه ارائه شیر در مدارس هلند یکی از دلایل رشد قد جمیعت این کشور طی دهه های اخیر بوده است. اما طی سالیان اخیر تقاضا برای فست فودها رشد چشمگیری داشته است.

به گفته گرت استولپ، متخصص علوم رفتاری و اجتماعی در دانشگاه خرونینخن، روندهای مشابه کوتاه شدن قد در آمریکا نشان می دهد که فست فودها می توانند یک عامل تاثیرگذار باشند. رژیم های غذایی ممکن است تغییر کرده باشند. اعتقاد بر این است که رژیم های غذایی نامناسب، کالری بیشتر اما دریافت مواد مغذی کمتر دلیل کوتاه شدن قد آمریکایی ها است.

مطالعات پیشین نشان داده بودند که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان نیز می توانند عاملی موثر در این زمینه باشند اگرچه به گفته استولپ این امر در حد گمانه‌زنی است و مدرکی برای آن وجود ندارد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا