کلیه مصنوعی جایگزین دیالیز و پیوند عضو می‌شود

محققان با موفقیت نمونه اولیه یک کلیه زیست مصنوعی را تولید کردند که قابل کاشت درون بدن است و بدون نیاز به دارو کار می‌کند.

موبنا – به گزارش نیواطلس، محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو با موفقیت نمونه اولیه یک کلیه زیست مصنوعی را تولید کردند که قابل کاشت درون بدن است و بدون نیاز به دارو کار می‌کند.

بیماران مبتلا به نارسایی کلیه به طور منظم به دیالیز نیاز دارند که یک درمان تهاجمی و خطرناک است و توسعه این کلیه زیست مصنوعی می‌تواند کمک قابل توجهی به این بیماران کند.

کلیه چندین عملکرد حیاتی را در بدن انجام می دهد که مهمترین آنها دفع سموم و مواد زائد از خون است، اما فشار خون، غلظت الکترولیت‌ها و سایر مایعات بدن را نیز تنظیم می‌کند.بنابراین هنگامی‌که کلیه با اختلال مواجه می‌شود،  تکرار این فرایندها پیچیده می‌شود. بیماران اغلب با دیالیز شروع می‌کنند، اما این کار هم زمان بر است و  هم خیلی راحت نیست. راه حل طولانی مدت پیوند کلیه است که می‌تواند کیفیت زندگی بالاتری را نسبت به دیالیز برای بیمار ایجاد کند اما این پیوند عضو نیز با عوارض جانبی خطرناک و نیاز به داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی همراه است.

کلیه زیست مصنوعی محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو می‌تواند برای انجام وظایف اصلی در بدن بیمار کاشته شود، اما بدون نیاز به داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا رقیق کننده خون که اغلب مورد نیاز است.

براساس اطلاعاتی که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو منتشر شده، این دستگاه از دو بخش عمده تشکیل شده؛ فیلتر خون که متشکل از پوسته‌های نیمه‌رسانای سیلیکونی است و فرآورده‌های زائد را از خون خارج می‌کند و راکتور زیستی که حاوی سلول‌های لوله‌ای کلیوی است که حجم آب، تعادل الکترولیتی و سایر کارکردهای متابولیکی را تنظیم می‌کند.

پوسته‌های این دستگاه همچنین از سلول‌ها در برابر حملات سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کنند.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا