زنجیره اعتبار جایگزین یارانه پنهان بخش تولید شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر لزوم جایگزینی یارانه‌های پنهان بخش تولید با تخصیص این منابع در قالب زنجیره اعتبار تاکید کرد.

موبنا – مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با تخصیص کارت اعتباری توسط برخی از بانک ها، اظهار کرد: ابتدا باید گفت نقد شوندگی کارت‌ اعتباری بر خلاف عقد جاری شده بین اعتبار دهنده و اعتبار گیرنده است و به همین دلیل نباید امکان نقد شوندگی کارت اعتباری وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اما اگر اعتبار در کارت وجود داشته باشد این عمل شرعی است، زیرا شما درحال خرید کالا به صورت نسیه هستید که این خود مسئله را از نظر شرعی حل می‌کند، اما اگر قرار بود کارت اعتباری پول عرضه کند این مورد قرض به حساب می‌آمد و سود آن نیز ربا محسوب می‌شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سوالی که هست چرا کارت‌های اعتباری فقط برای خرید کالا تخصیص می‌یابد که باید گفت، چون عملاً وقتی کالایی را خریداری می‌کنید بانک پول آن را پرداخت می‌کند یعنی شما خریدار کالا به صورت نسیه هستید پس خرید با کارت اعتباری به معنای خرید نسیه‌ای است.

طغیانی افزود: به همین خاطر است که باید این کارت‌های اعتباری به خرید کالا اختصاص پیدا کند، زیرا اگر چنین نشود ارائه این کارت اعتباری به مردم باز مشکل شرعی پیدا می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: نکته بعدی که وجود دارد این است که این کارت‌های اعتباری می‌تواند اعتبار و پول را مستقیماً به دست تولیدکننده برساند یعنی دیگر آن یارانه‌ای که به تولید اختصاص پیدا می‌کند به بازار‌های غیر از تولید منتقل نمی‌شود از این رو چرخه تولید به گردش در می‌آید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت به جای آن که یارانه پنهانی به تولید کننده بدهد می‌تواند این اعتبار را از طریق کارت‌های اعتباری به مردم ارائه کند تا مردم هم بتوانند کالای مورد نیازشان را خریداری کنند و هم یارانه به دست تولیدکننده برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا