ثبت پتنت جذاب و انقلابی هواوی برای ماژول دوربین با دیافراگم متغیر

گوشی‌های پرچمدار سری P و Mate هواوی همواره با داشتن دوربین‌های به‌روز و تکنولوژی پیشرفته معروف بوده‎اند. ظاهراً شرکت هواوی قصد دارد علاوه بر ارتقای سطح کیفی و بهینه‌سازی دوربین گوشی‌ها، فناوری‌های خلاقانه‌ای را نیز به کار ببندد؛ ایده‌ای همچون ورود به فناوری دیافراگم متغیر در ماژول دوربین موبایل.

موبنا – استفاده از دیافراگم متغیر در گوشی‌های هوشمند تاریخچه طول و درازی ندارد. تا چندی پیش تنها دوربین‌های DSLR و بدون آینه به چنین قابلیتی مجهز بودند؛ اما گذر زمان و محبوبیت بالای گوشی‌های هوشمند، خصوصاً بحث استفاده از دوربین در آنها به عنوان یکی از فاکتورهای مهم دستگاه، سبب شد تا چنین فناوری پیشرفته‌ای ولو در سطوح پایین، به برخی گوشی‌های هوشمند پرچمدار نیز افزوده شود.

سال گذشته هواوی در راستای تحقق همین امر، پتنت جدیدی را با عنوان «دیافراگم، ماژول دوربین و دستگاه الکترونیکی» در سازمان جهانی مالکیت معنوی به ثبت رساند. این حق اختراع توضیح می‌دهد که هواوی قرار است چگونه ماژول دوربین گوشی‌های هوشمند آینده خود را به لنزهایی با دیافراگم متغیر مجهز کند.

آن طور که از جزئیات پتنت هواوی می‌توان دید، این کار به واسطه دیافراگمی متغیر با شش تیغه صورت می‌پذیرد. در این طرح با بسته شدن تیغه‌ها، میزان گشودگی دریچه دیافراگم کاهش یافته و در صورت باز شدن تیغه‎ها نیز عکس آن اتفاق می‎افتد.

ثبت پتنت جذاب و انقلابی هواوی برای ماژول دوربین با دیافراگم متغیر

نوردهی به عنوان یکی از سه پارامتر کلیدی عکاسی شناخته شده و گشودگی دریچه دیافراگم نیز از جمله عواملی است که در این بخش، تأثیر بسزایی دارد. علاوه بر آن، دیافراگم متغیر (Variable aperture) به کاربر این امکان را می‌دهد تا با کاهش عمق‌میدان در دیافراگم‌های باز، تصاویری زیبا با افکت بوکه (پس زمینه تار) به ثمر برسانید.

به موجب این قابلیت، گوشی‌های هوشمند هواوی را می‌‎توانند با کنترل دقیق‌تر میزان نور رسیده به سنسور دوربین در محیط‌های مختلف، کنترل سراسری بر پارامتر Exposure داشته و نوردهی تصویر را قبل از رسیدن به بخش نرم‎افزاری دوربین و به صورت پویا، تغییر دهند.

جدای از اطلاعاتی که پتنت دیافراگم متغیر هواوی در اختیار ما می‌گذارد، Technizo Concept نیز با طراحی رندرهای گرافیکی سه بعدی با الهام گرفتن از گوشی‌های پرچمدار هواوی و جزئیات پتنت دیافراگم متغیر به ثبت رسیده، این ایده را با مدلی مفهومی به واقعیت گره می‌زند.

ثبت پتنت جذاب و انقلابی هواوی برای ماژول دوربین با دیافراگم متغیر

استفاده از لنزهای با دیافراگم متغیر برای تمامی سنسورهای دوربین یک گوشی فضای زیادی اشغال می‌کند و این محدودیت فضا عملاً امکان استفاده از موتورهای اولتراسونیک همچون دوربین‌های دیجیتالی را از گوشی‌های هوشمند سلب می‌نماید.

با این حال گوشی‌های هوشمند هواوی با بهره‌گیری از دیافراگم متغیر در لنزهای خود با ابعادی بسیار کوچک، می‌توانند دست کاربر را برای عکاسی در هر شرایط محیطی بازتر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا