هواپیمای شخصی کاملا الکتریکی ژاپنی با قابلیت برخاستن و فرود عمودی(+فیلم و عکس)

هواپیمای شخصی ام‌کی-۵ دارای ۳۲ روتر عمودی روی چهار بال ثابت و یک پیشرانه افقی در قسمت عقب است.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – یک شرکت نوپای ژاپنی به نام تترا ایوی‌ایشن (teTra aviation) یک هواپیمای شخصی کاملا الکتریکی به نام ام‌کی-۵ را آماده فروش ساخته و آن را محصولی ایمن، بی سر و صدا و آسان برای تولید توصیف کرده است. از این هواپیمای الکتریکی با توانایی برخاستن و فرود عمودی (eVTOL) به تازگی و در EAA AirVenture oshkosh 2021، یک رویداد هوانوردی یک هفته ای که در ویسکانسین، آمریکا برگزار می شود، رونمایی شده بود.

 

 

هواپیمای شخصی ام‌کی-۵ دارای ۳۲ روتر عمودی روی چهار بال ثابت و یک پیشرانه افقی در قسمت عقب است. ام‌کی-۵ هواپیمایی تک نفره است و با استفاده از یک جوی‌استیک و کنترل های الکتریکی پرواز با سیم هدایت می شود. در مواردی که کنترلرهای پرواز یا پیشرانه با مشکل مواجه می شوند، روترها می توانند به کمک خلبان بیاییند. همچنین، امکان استفاده از یک چتر نجات بالستیک نیز وجود دارد.

ام‌کی-5؛ هواپیمای شخصی تمام الکتریکی با قابلیت برخاستن و فرود عمودی

ام‌کی-۵ دارای ابعادی برابر با ۸.۶۲ متر عرض، ۶.۱۵ متر طول، و ۲.۵۱ متر ارتفاع است. این هواپیما از آلومینیوم و پلیمرهای تقویت شده فیبر کربن (CFRP) ساخته شده است. وزن خالی ام‌کی-۵ برابر با ۴۸۸ کیلوگرم و بیشینه وزن برخاستن آن برابر با ۵۷۶ کیلوگرم عنوان شده است. از این رو، وزن خلبان باید حدود ۹۰ کیلوگرم باشد.

ام‌کی-۵ از یک باتری ۱۳.۵ کیلووات ساعت نیرو می گیرد و توانایی دستیابی به بیشینه سرعت حدود ۱۶۰ کیلومتر در ساعت با برد پروازی حدود ۱۶۰ کیلومتر را دارد.

ام‌کی-5؛ هواپیمای شخصی تمام الکتریکی با قابلیت برخاستن و فرود عمودی

افزون بر رونمایی در رویداد EAA AirVenture oshkosh، شرکت تترا ایوی‌ایشن انجام پروازهای آزمایشی هواپیمای ام‌کی-۵ را در سال ۲۰۲۱ دنبال می کند. تحویل این هواپیما به صورت یک کیت قابل ساخت در اوایل سال ۲۰۲۲ هدف گذاری شده است. بر همین اساس، حداقل در آمریکا هر فردی که دارای مجوز خلبان شخصی باشد می تواند با این هواپیما پرواز کند.

امکان پیش خرید هواپیمای ام‌کی-۵ از طریق وب سایت شرکت تترا ایوی‌ایشن فراهم شده است.

ام‌کی-5؛ هواپیمای شخصی تمام الکتریکی با قابلیت برخاستن و فرود عمودی

 

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا