تفاوت سیم و کابل + هرآنچه باید از سیم و کابل بدانید

این پرسش با آنکه به ظاهر ساده می‌‌آید اما بسیار کاربردی بوده و اغلب افراد را راجع به سیم و کابل به اشتباه می‌اندازد. در ادامه اشتباهات رایج در تعریف سیم و کابل را بررسی میکنیم.

مثلاً تعریف عام که از این موضوع در دست میباشد این است که سیم یک رشته بوده و کابل چند رشته میباشد. در نظر داشته باشید شاید یک مجموعه سیم چند رشته، یک کابل را تشکیل دهد ولی لزوماً هر هادی یک رشته، به سیم منجر نمیشود!

تعریف اشتباه دیگر این است که هادی‌های سایز پایین سیم بوده و هادی‌های سایز بالاتر کابل میباشد. شاید تعریف ذکر شده در برخی مواقع صحیح باشد اما استثناهایی نیز وجود دارد همانند برخی سیم‌های ارت و سیم‌های نیمه افشان.

حال که به اشتباهات رایج در تعریف سیم و کابل پرداختیم بایستی تفاوت بین سیم و کابل را به درستی شرح دهیم؛ بطور کلی جهت حفاظت و ایمنی از هادی در مقابل برق گرفتگی، نشتی، محافظت فیزیکی و دیگر موارد؛ لایه ای به عنوان عایق جهت جلوگیری از موارد ذکر شده بر روی آن کشیده میشود که تبدیل به ساختاری به نام سیم میشود.

حال اگر در شرایطی بر روی سیم، لایه‌هایی همانند آرمور، اسکرین و یا شیلد نیاز داشته باشیم و یا قصد داشتیم تا چندین سیم را بر روی هم قرار دهیم،نیاز به لایه‌ای (غلاف بیرونی) نیاز پیدا میکنیم که بر روی لایه‌های ذکر شده قرار بگیرد و تبدیل به ساختاری منسجم شوند. به این مجموعه، کابل میگویند.

تفاوت سیم و کابل + هرآنچه باید از سیم و کابل بدانید

لزوم استفاده از سیم و کابل

بطور کلی از سیم و کابل جهت حمل جریان الکتریکی استفاده میشود. به علت پیشرفت تکنولوژی، امروزه تقریباً اغلب دستگاه‌ها انرژی خود را از طریق برق تامین میکنند.

همه به انواع سیم و کابل نیاز داریم تا بی‌وقفه برق مطمئن به ما برسد. تنها در قسمت انتقال و توزیع برق از سیم و کابل استفاده نمیشود بلکه در بخش مخابرات نیز، سیم و کابل ها جهت انتقال بی ‌وقفه دیتا‌ها و داده‌ها نقش اساسی را ایفا میکنند.

به دلیل توسعه صنعتی و شهری امروزه از انواع سیم و کابل برق در ساختمان‌سازی و کارهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. معمولاً سیم‌های برق جهت منازل و شرکت‍‌ها و دستگاه‌‌های برقی که ولتاژ کمتر از ۲۲۰ ولت دارند به کار رفته و کابل‌های برق نیز برای مکان‌‌هایی مورد استفاده قرار میگیرد که ولتاژ بالای ۲۲۰ ولت داشته باشند. (بهنام برق)

بررسی انواع سیم

یک سیم، گروهی یا رشته ای از رشته های ماده الکتریکی هدایت شده از جنس مس یا آلومینیوم میباشد.

سیم مفتول «Rebar Wire»

سیم مفتولی شامل سیمی میشود تک رشته که هادی آن از جنس مس بوده و عایقی که در آن به کار رفته از نوع آمیزه پلیمر PVC/C یا پی وی سی میباشد.

سیم‌های برق مفتولی اغلب به علت داشتن قابلیت فرم‌دهی در تابلوهای برق مورد استفاده قرار میگیرد.

سیم افشان «Multicore Wire»

سیم‌های افشان به علت داشتن قابلیت انعطاف‌پذیری بالا جهت سیم‌کشی ساختمان‌ها به کار رفته و در این مورد کارایی فراوانی دارند. ساختمان سیم‌های افشان به نسبت نیمه افشان قابلیت انعطاف پذیری بیشتری دارد.

سیم ارت اتصال به زمین «Earth Wire»

سیم‌های ارت یا اتصال به زمین مانع از برق گرفتگی میشود که در مدار‌های قدرت به منظور مراقبت و ایمنی از دستگاه یا افراد به کار گرفته میشود.

سیم نیم افشان «Insulated Wire»

کاربرد سیم‌های نیمه افشان اغلب همانند سیم‌های مفتولی میباشد و کارآیی آن‌ها زمانی نمود پیدا میکند که زمانی در مقایسه با سیم‌های مفتولی، انعطاف بیشتری نیاز داشته باشیم از این نوع سیم استفاده می‌کنیم.

بررسی انواع کابل

میتوان از کابل‌ها در انتقال جریان‌های با ولتاژ متفاوت، ایزوله نمودن جریان درون و بیرون، استفاده در برق قدرت و سیگنال‌های مخابراتی و… استفاده کرد.

کابل کواکسیال «Coaxial wire»

کابل کواکسیال( Coaxial ) از انواع کابل های مسی بوده که به دلیل داشتن محافظ فلزی و همچنین اجزای سازنده آن، مانع از تداخل سیگنال های مختلف میشود. لازم به ذکر است به کابل های کواکسیال آنتن نیز نامیده میشود این کابل‌ها اوایل جهت اتصال تلویزیون به آنتن ماهواره مورد استفاده قرار میگرفت در حالی که هم کارایی خانگی داشته و هم کارایی تجاری و همچنین در بعضی امور در مخابرات.

کابل زوجی « Twisted Pair Cables »

کابل های زوجی یا جفتی، جهت انتقال سیگنال بسیار کاربرد دارند و اغلب در ارتباطات داده ای و ارتباط راه دور و به شکل وسیعی در صنعت مخابرات و کامپیوتر به شکل کابل های تلفن و یا اینترنت مورد استفاده قرار میگیرند.

کابل فیبر نوری «Fiber Optic Cable»

از امکانات جدید برای انتقال داده بعدی تا با سرعت بسیار بالا می باشد کاربرد روز به‌ روز کابل فیبر نوری امروزه در مواردی همانند شبکه های کامپیوتری و اینترنت و شبکه‌های تلفن شهری و بین‌ شهری مورد استفاده قرار میگیرد.

فیبرهای نوری رشته های نازک و بلندی ساخته شده از شیشه خالص و شفاف هستند که معمولاً به نازکی تار موی انسان بوده و در بسته هایی که کابل نوری نامیده میشود کنار یکدیگر قرار گرفته و جهت انتقال سیگنال های نوری در فاصله‌ های دور، مورد بهره برداری قرار میگیرند.

کابل مخابراتی «Telecommunication Cable»

کابل های مخابراتی جهت ارتباط بین مشترکین مراکز مختلف و متفاوت یک شهر کارآیی داشته و بر دو نوع تقسیم می‌ شوند؛ کابل های مخابراتی زمینی و کابل های مخابراتی هوایی. لازم به ذکر است کابل های مورد استفاده در صنعت با کابل های مخابراتی کاملا متفاوت هستند.

تفاوت سیم و کابل + هرآنچه باید از سیم و کابل بدانید

خطرات استفاده از کابل نامرغوب

این امکان وجود دارد که افراد زیادی از کابل های فیک و تقلبی استفاده کرده باشند، کابل های تقلبی عملکرد نامناسبی ارائه داده و منجر به خطرات و حوادث خطرناکی نیز میشوند.

شاید برخی فکر کنند که کابلها از وسایل و ابزار جانبی پروژه ها می باشند در حالیکه از مهمترین و تاثیرگذارترین اجزای یک پروژه کابل های به کار رفته در آن میباشد در واقع کابل های تقلبی و ناسازگار، ساختاری ضعیف داشته و از مواد نامناسب و خطر آفرین در آن ها استفاده میشود.

دلیل اصلی آتش سوزی ها؛ سیم و کابل های تقلبی

اگر نگاهی به آمارهای رسمی سازمان آتش نشانی داشته باشیم حدود ۵۰ درصد از آتش سوزی های منازل به علت استفاده از سیم کشی ساختمان و تجهیزات به کار رفته غیر استاندارد میباشد.

در حالی که آمارها نشان میدهد در بازار داخلی، ۴۰ درصد از کابل ها، تقلبی بوده و کارایی مناسبی ندارند، که احتمالا به خطرات جبران ناپذیری منجر میشود.

معتبرترین برند سیم و کابل

سیم و کابل انواع مختلفی دارند که توسط برند های متفاوتی تهیه میشود. برند هایی که هر کدام برای ارائه کارکرد های عالی به دنبال جذب مخاطب میباشند و در این بین برخی از آن ها نیز تقلبی بوده و کیفیت آن چنان مرغوبی به کاربر ارائه نمیدهند. اگر در انتخاب برند سیم و کابل مد نظر دقت نکنید، باید به خطرات بعد از آن نیز اعتراضی نداشته باشید.

سیم و کابل کاشان با چندین سال سابقه خوب در حوزه فروش سیم و کابل برای ارائه خدمات بهتر، تلاش کرده و از برندهای معتبر و خوب ایرانی میباشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا