برترین کتاب ها از نویسندگان ایرانی در تمام دوران ها

اینکه بخواهیم در مورد تمدن شکل گرفته توسط کتاب های برتر در ایران صحبت کنیم درست شبیه این است است که تاریخ و فرهنگ این کشور را ورق زده باشیم. در واقع کتاب ها در شکل گیری فرهنگ ایران و حتی ایران اسلامی که به شکل امروزی وجود دارد نقش بسیار مهمی داشته اند.

در گذشته عدم وجود تکنولوژی و مخصوصا گوشی همراه در ایران باعث شده بود که خیل عظیمی از افراد دلباخته کتابهای گوناگون و آموزنده باشند و بسیاری از چیزهایی که ما با گوشی همراه از جهان در میابیم را در کتاب ها جستجو می کردند و بیشتر از اکنون به تفکر در مورد خود و جهان پیرامون شان می‌پرداختند. پیشرفت تکنولوژی اما برای بسیاری از افراد چیزی به جز تنبلی و اهمال کاری به همراه نداشته است و بسیاری دیگر را برای فراگیری راحت تر آنچه نیاز به آموختن آن دارند کمک کرده است. حقیقت امر در مورد تکنولوژی این است که اکثر افراد و چیزی حدود ۸۰ درصد افراد جامعه با به کارگیری علت آن و تنها استفاده از آن برای سرگرمی و هدر دادن وقت استفاده می کنند تا متوجه گذران وقت نشوند.

چیزی که از این اتفاق به نظر می رسد این است تکنولوژی به جای آنکه عموم افراد جامعه را در داشتن یک زندگی ایده آل یاری کند بیشتر برای کسانی که به دنبال فرار از راه های موفقیت بوده‌اند یک وسیله سراسر سرگرم کننده می باشد تا با فراموش کردن کارهای خود و پشت گوش انداختن عموم کارها از موفقیت خود عقب بمانند. شاید به همین دلیل است که بیشتر نویسندگان برتر ایرانی و همچنین برترین نویسندگان تمام جهان دوران هایی دور از اکنون می‌زیسته‌اند. هر چند هنوز هم هستند افرادی که هنر اندیشیدن احترام می گذارند و جهان خود را بر پایه آن جلو می برند. شاید برای شما هم جالب باشد شناخت افرادی که برترین کتاب های ایرانی را در کارنامه خود دارند.

۱. جلال آل احمد و سنگی بر گوری

برترین کتاب ها از نویسندگان ایرانی در تمام دوران ها
درباره کتاب سنگی بر گوری

جلال آل احمد در ۱۱ آذر سال ۱۳۰۲ و در تهران به دنیا آمد.

همسر وی سیمین دانشور بود که او نیز یکی از برجسته ترین نویسندگان زن ایرانی بوده است. جلال آل احمد و سیمین دانشور فرزندی نداشتند و عدم داشتن یک فرزند باعث غمگین و ناراحت شدن این دو نفر شده بود. جلال آل احمد با نوشتن کتابی به نام سنگی بر گوری حقیقتاً داستان زندگی خود را مطرح نموده است. خانواده جلال آل احمد بر ازدواج مجدد و چند همسری تاکید داشتند اما جلال آل احمد با دوری از این سنت کهنه در خانواده خود در واقع نشان داد احترام خاصی برای حقوق زن قائل است و با مراجعه به پزشکان حاذق در ایران و خارج از ایران و امتحان کردن روش های مختلف فرزندی به دنیا اورد. سنگی بر گوری در واقع به این دلیل نامگذاری شده که جلال آل احمد با گذاشتن یک سنگ بر سنت‌های قدیمی و چالش شده از آنها پیروی نکرده و راهی را رفته که با نو اندیشی وی همخوانی داشته است.

۲. خودکشی اثر اسماعیل جمشیدی در روایت داستان صادق هدایت

ردپای خودکشی همانطور که میدانید در اکثر کتاب ها و نوشته های صادق هدایت به چشم می خورد اما دلیل این اسرار در دل کندن از جهان هنوز به طور واضح بر کسی مشخص نیست. محمدعلی جمالزاده در باب افکار هدایت می گوید او همیشه سوال هایی عجیب از خداوند داشت و همواره می پرسید چرا پروردگاری که از همه چیز بی نیاز است بدون رضای من مرا آفریده تا او را ستایش کنم و سوال های بسیار این چنینی از خدایی داشت که دیگران با چشم بسته او را عبادت می کردند. بیش از صادق هدایت سال ها جلوتر از مردمان زمان خود بوده و زمانیکه چنین تفاوت فکری میانه یک فرد با جهان صورت بگیرد ادامه زندگی برای آن فرد دیگر به راحتی قبل نخواهد بود. صادق هدایت یک بار قبل از خودکشی یک خودکشی نافرجام در حدود بیست و چند سالگی داشته و خود را در رودخانه ای انداخت اما یک قایق او را از آب نجات داد و به این صورت مرگ وی به تعویق افتاد و پس از آن آثار زیبایی برای ادبیات فارسی تا فرا رسیدن زمان مرگش به جای گذاشت.

۳. سیمین دانشور و سووشون

برترین کتاب ها از نویسندگان ایرانی در تمام دوران ها
داستان رمان سووشون

سووشون اولین رمان موفق سیمین دانشور پس از منتشر کردن چندین مجموعه داستان کوتاه است. سووشون در واقع داستان زنی به نام زری و مردی به نام یوسف است. زری همسر یوسف راوی این داستان است. داستان در میان بحبوحه جنگ جهانی دوم روایت می شود. در آنجا که نیروهای انگلیسی وارد ایران شده‌اند و ایران بی طرفی خود را در این جنگ اعلام کرده اما نیروهای انگلیسی از تمام خوار و بار موجود در انبارهای غذا استفاده می‌کنند آن هم در شرایطی که مردم ایران چیزی برای خوردن ندارند و شرایط قحطی را سپری می‌کنند. یوسف که از بزرگان شهر بود این کار را درست نمی دانست آنرا ناحقی در مورد رعیت می دانست. اما زری که می خواست آرامش زندگی خود را حفظ کند از یوسف تقاضا می کرد عقاید خود را همه جا بیان نکند در ادامه روند داستان زری به جای میرسد که خود برای مقابله با ناحقی به پا می‌خیزد. سووشون اثر پر ارزش سیمین دانشور کتابی است که با خواندن آن می‌توانید بیشتر در مورد تاریخ ایران و قدرت زنان اطلاعات کسب کنید.

۴. محمود دولت‌آبادی و نون نوشتن

نون نوشتن یکی از آثار جذاب در میان سایر کتابهای مشهور محمود دولت آبادی می باشد که در باب مسائل چون سختی‌های دنیای نویسندگی همچنین برخوردهای بد حکومت با نویسندگان سخن می‌گوید. دولت آبادی در جایی از این کتاب می‌نویسد:

فاجعه است که محیط ادبی-فرهنگی یک جامعه که حدود هشتاد سال از نخستین اقدامات انقلابی آن می‌گذرد، در برخوردهای خود با یک نویسنده او را آنجا براند که باز هم به نخستین محیط خود، یعنی به خانواده‌اش برگردد و کامل‌ترین آموزگار خود را پدرش بداند و غم‌گسار خود را مادرش!

محمود دولت آبادی هم مانند بسیاری از نویسندگانی که تنها به کام دولت نوشته اند و حقیقت‌ها را به قلم آورده‌اند این سختی‌های دنیای نویسندگی در مقابله با حکومت مستثنا نبوده است.

او در این کتاب وی همچنین به سختی درآوردن مایحتاج زندگی و تنگدستی حتی با فروش کتاب اشاره می‌کند. در جایی دیگر با اشاره به کلیدر به عنوان فاخرترین اثر خود می‌نویسد که من با نوشتن کلیدر دین مرا به مردمانی که میان آنها رشد یافتم پیدا کردم و اطمینان دارم این یادگاری از من برای نسل‌های آینده به جا خواهد ماند.

کتاب‌هایی که از آن‌ها یاد کردیم برترین های ادبیات ایران هم در دوران انتشار و هم در عصر حاضر هستند و علاقه‌مندان به ادبیات فاخر فارسی علاقه زیادی به آثار ذکر شده دارند. برای مشاهده لیست دیگر آثار برتر نویسندگان ایرانی از این لینک کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا