آنی اتمی؛ تنها توپ هسته‌ای ارتش آمریکا (+عکس)

بیست و پنجم ماه می ۱۹۵۳ روزی تاریخی برای ارتش آمریکا محسوب می شود. در این روز و در بحبوحه جنگ سرد، ارتش آمریکا با موفقیت توپ هسته ای ام۶۵ که با نام مستعار “آنی اتمی” شناخته می شود را در سایت تست نوادا آزمایش کرد.

موبنا – توپ اتمی ام۶۵ طی یک بازه زمانی سه ساله و با الهام از توپ ریلی کی۵ آلمان، مورد استفاده در جنگ جهانی دوم، توسعه یافته بود. همانگونه که کشورهای مختلف جهان زرادخانه هسته ای خود را توسعه می دادند، به دنبال روش هایی مانند توسعه راکت ها و موشک ها نیز بودند تا بتوانند از کلاهک های جنگی خود علیه نیروهای دشمن استفاده کنند.

 

آنی اتمی؛ تنها توپ هسته‌ای ارتش آمریکا (+عکس)

توپ آلمانی کی۵

نمونه اولیه این توپ هسته ای به نام تی۱۳۱ شناخته می شد و با استفاده از دو خودرو کشنده با طراحی ویژه به نام تی۷۲ که در دو انتهای بخش توپخانه قرار می گرفتند، قابل جابجایی بود. جداسازی بخش توپخانه از خودروهای کشنده و اتصال مجدد به آنها طی حدود ۳۰ دقیقه انجام می شد.

توپ هسته ای ام۶۵ به عنوان بخشی از آزمایش های هسته ای عملیات Operation Upshot–Knothole به سایت آزمایش نوادا انتقال داده شد و در ساعت هشت و سی دقیقه صبح ۲۵ می ۱۹۵۳، یک کلاهک جنگی ۲۸۰ میلیمتری را با موفقیت شلیک کرد.

آنی اتمی؛ تنها توپ هسته‌ای ارتش آمریکا (+عکس)

گلوله توپ ۱۱ کیلومتر دورتر از منطقه شلیک موجب انفجاری ۱۵ کیلوتنی شد. این نخستین و البته آخرین گلوله هسته ای بود که از یک توپ شلیک شد.

جدا از آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و فرانسه نیز حضور فعالی در توسعه توپخانه هسته ای داشتند. در شرایطی که فرانسه سامانه موشکی پلوتون را توسعه می داد، شوروی طی جنگ سرد سلاح ۲اس۷ پیون که یک توپ خودکششی برای پرتابه های ۲۰۳ میلیمتری، سلاح دی۲۰ برای پرتابه های ۱۵۲ میلیمتری و سلاح سنگین اس-۲۳ را برای پرتابه های ۱۸۰ میلیمتری توسعه داد.

آنی اتمی؛ تنها توپ هسته‌ای ارتش آمریکا (+عکس)

پس از آزمایش موفق آنی اتمی، حداقل ۲۰ توپ از این مدل، هر یک با هزینه ای ۸۰۰ هزار دلاری تولید شد. آنها در اروپا و کره مستقر شدند و محل نگهداری آنها برای پرهیز از شناسایی و هدف قرار گرفتن توسط نیروهای دشمن به طور مکرر تغییر می کرد.

با توجه به اندازه این سلاح، دامنه حرکت محدود و توسعه گلوله های توپ سازگار با توپ های موجود (دبلیو۴۸ برای توپ های ۱۵۵ میلمیتری و دبلیو۳۳ برای توپ های ۲۰۳ میلیمتری) و توسعه سلاح های هسته ای مبتنی بر راکت و موشک، توپ ام۶۵ پس از استقرار خیلی زود به سلاحی منسوخ تبدیل شد. با این وجود، سلاحی نمادین و دارای اعتبار باقی ماند و تا سال ۱۹۶۳ بازنشسته نشد.

آنی اتمی؛ تنها توپ هسته‌ای ارتش آمریکا (+عکس)

آنی اتمی اکنون در موزه ارتش آمریکا در فورت سیل، اوکلاهاما قرار دارد، در شرایطی که شش توپ دیگر از این نوع نیز در مکان های دیگر در آمریکا، از جمله موزه ملی علوم و تاریخ هسته ای، موزه زرادخانه واترلیت و تاسیسات نظامی Yuma Proving Ground قرار دارند.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا