چین و ادعای ساخت قدرتمندترین رایانه کوانتومی جهان

رایانه Zuchongzhi می تواند اطلاعات کوانتومی (حالت کوانتومی یک الکترون منفرد) را در ۶۶ کیوبیت (بیت کوانتومی) رمزنگاری کند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – بنابر گزارشی که در نیو ساینتیست منتشر شده است، گروهی از پژوهشگران چینی بر این باورند که موفق به ساخت قدرتمندترین رایانه کوانتومی جهان شده و جدیدترین نقطه عطف در مجموعه پیشرفت های شگفت انگیز رایانش کوانتومی را رقم زده اند.

 

با توجه به نسخه اولیه گزارشی که در arXiv بارگذاری شده است، رایانه کوانتومی چینی ها قادر به حل یک مساله با ۵۶ از ۶۶ کیوبیت (معادل کوانتومی بیت ها در یک رایانه معمولی) خود بوده و رکورد قبلی که در اختیار گوگل بود را شکسته است.

در سال ۲۰۱۹، گوگل اعلام کرد که پردازنده ۵۴ کیوبیتی سیکامور این شرکت برای نخستین بار به برتری کوانتومی، نقطه ای که در آن رایانه های کوانتومی قادر به حل مشکلاتی هستند که رایانه های عادی نمی توانند، دست یافته است. بنابر ادعای گوگل، سیکامور محاسبه ای را در ۲۰۰ ثانیه تکمیل کرد که حل کردن آن برای قدرتمندترین ابررایانه های جهان ۱۰ هزار سال طول می کشید.

با عبور از گوگل، تیم چینی به رهبری جیان وی پان از دانشگاه علوم و فناوری چین، توانایی پردازنده کوانتومی خود را به نمایش گذاشته اند. این رایانه قابل برنامه ریزی که به نام “Zuchongzhi” شناخته می شود می تواند به طور همزمان تا ۶۶ کیوبیت را پردازش کند. این به معنای آن است که رایانه Zuchongzhi می تواند اطلاعات کوانتومی (حالت کوانتومی یک الکترون منفرد) را در ۶۶ کیوبیت (بیت کوانتومی) رمزنگاری کند.

پژوهشگران چینی گزارش کرده اند که رایانه Zuchongzhi مساله ای را در مدت حدود یک ساعت حل کرده است که حل کردن آن برای قدرتمندترین ابررایانه های فعلی هشت سال طول می کشد. به گفته پژوهشگران، تخمین زده می شود وظیفه سمپلینگ که با رایانه کوانتومی Zuchongzhi طی حدود ۷۰ دقیقه انجام شده است برای قدرتمندترین ابررایانه ها حدود هشت سال طول خواهد کشید. و در آینده، این رایانه کوانتومی ممکن است قادر به ارائه عملکردی حتی بهتر باشد.

به گفته پژوهشگران چینی، “رایانه کوانتومی ما مساله ای حدود ۱۰۰ برابر سخت‌تر از آنچه توسط پردازنده کوانتومی سیکامور گوگل حل شده است را حل کرده است.”

“کار ما یک مزیت رایانشی کوانتومی بدون ابهام را ایجاد می کند که برای رایانش کلاسیک در مدت زمان معقول قابل اجرا نیست. پلتفرم رایانش کوانتومی قابل برنامه ریزی و با دقت بالای ما دربی جدید برای کاوش بسیاری از پدیده ها و پیاده‌سازی الگوریتم های کوانتومی پیچیده باز می کند.”

این مقاله هنوز مورد بررسی دانشمندان دیگر قرار نگرفته است، با این وجود، نگاهی اجمالی به آینده ای دارد که در آن توانایی های رایانه های کوانتومی آزاد شده و رایانش کوانتومی تقریبا هر چیزی را تغییر خواهد داد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا