برنامه جدید وزارت دفاع انگلیس: برقراری گفتگو میان موشکها! (+عکس)

وزارت دفاع انگلیس طی پنج سال آینده ممکن است به موشک هایی هوشمندتر مجهز شوند که توانایی صحبت کردن با یکدیگر را دارند!

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور وزارت دفاع انگلیس قصد دارد برای توسعه یک سامانه موشکی جدید ۳.۵ میلیون پوند (۴.۸ میلیون دلار) سرمایه گذاری کند. این پروژه که به نام نشان دهنده فناوری تسلیحات تهاجمی مشارکتی (CSWTD) شناخته می شود زیر نظر آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی انگلیس انجام خواهد شد و این مساله که چگونه ارتباط بین موشک ها ممکن است به همکاری سامانه های تسلیحاتی کمک کند را بررسی خواهد کرد.

هدف این پروژه بهبود انعطاف‌پذیری و پاسخگویی موشک ها محسوب می شود و بر سامانه های تسلیحاتی متمرکز است که می توانند به تغییر تهدیدها یا موقعیت ها به سرعت واکنش نشان دهند. به جای عملکرد انفرادی، یک سامانه نرم افزاری بروزرسانی شده به موشک ها اجازه خواهد داد تا حین ماموریت با یکدیگر در ارتباط بوده و همکاری کنند.

در دهه ۱۹۶۰، نخستین سلاح های هدایت شونده با لیزر با عنوان “بمب های هوشمند” معرفی شدند. این بمب ها می توانستند با هدایت خلبان یا افسر مسئول سلاح به سمت هدف هدایت شوند، اما پنج دهه بعد، ما شاهد ظهور نسلی از تسلیحات به اندازه کافی هوشمند هستیم که قادر به جمع آوری داده ها، ارزیابی موقعیت ها و تغییر در برنامه های خود برای رسیدن به هدف هستند.

 

برنامه جدید وزارت دفاع انگلیس: برقراری گفتگو میان موشکها! (+عکس)

اما مشکل این است که برای موثر بودن این تسلیحات، آنها باید به صورت یک تیم و نه به تنهایی عمل کنند. در حال حاضر، موشک ها می توانند فقط با سکوی پرتاب خود در ارتباط باشند. این یک نقطه ضعف برای تسلیحاتی است که باید قادر به سازگاری با موقعیت خود بوده و به مطلع کردن موشک های همراه خود از موقعیت نیاز دارند.

پروژه CSWTD سخت افزار و نرم افزار لازم برای ارتباطات بین موشکی آینده را برای غلبه بر این محدودیت فراهم خواهد کرد. همچنین، این پروژه مطالعات سامانه های مختلف را ارائه می کند که به ارتش بریتانیا در درک بهتر چگونگی همکاری موشک ها در سناریوهای مختلف و بکارگیری آنها در دنیای واقعی کمک خواهد کرد.

پروژه CSWTD بخشی از سرمایه گذاری ۶.۶ میلیارد پوندی (۸ میلیارد دلاری) در بخش پژوهش و توسعه توسط وزارت دفاع انگلیس است. این پروژه جدید از آوریل سال جاری میلادی آغاز شده و انتظار می رود برای حداقل دو سال طول بکشد. در حال حاضر، دانشمندان آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی انگلیس طی همکاری نزدیک با شرکت دفاعی ام‌بی‌دی‌ای (MBDA) مشغول ارزیابی تاکتیک ها و سناریوهای نظامی مختلف هستند.

 

برنامه جدید وزارت دفاع انگلیس: برقراری گفتگو میان موشکها! (+عکس)

ام‌بی‌دی‌ای از جمله شرکت هایی است که وزارت دفاع انگلیس سابقه همکاری با آن به ویژه در زمینه سامانه های موشکی را دارد. در ماه ژانویه، ام‌بی‌دی‌ای اعلام کرد که قراردادی هفت ساله را برای ارائه و ساخت موشک های هوا به سطح جدید خود برای ناوگان جت های جنگنده لاکهید مارتین اف-۳۵بی انگلیس امضا کرده است.

برای پروژه CSWTD، وزارت دفاع انگلیس نمایشی از سامانه موشکی و آنالیز چگونگی استفاده از ارتباطات بین تسلیحاتی در سناریوهای عملیاتی را برنامه ریزی کرده است. در صورت موفقیت، سکوهای پرتاب موشک انگلیس طی پنج سال آینده ممکن است به موشک هایی هوشمندتر مجهز شوند که توانایی صحبت کردن با یکدیگر را دارند!

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا