تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ چگونه سطح جدیدی از تجربه بصری را خلق کردند

افزایش لذت کاربران در زمان تماشای تلویزیون اصلی‌ترین هدف پیشرفت‌های فناوری در حوزه سرگرمی‌های خانگی است.

موبنا – در حالی که اغلب توسعه‌دهندگان تلویزیون به دنبال کیفیت تصویر عالی هستند اما طراحان و مهندسان تلویزیون‌های سری جدید Neo QLED سامسونگ، تمرکز خود را بر روی ارائه سطح جدیدی از تجربه بصری و پشت‌سر گذاشتن مرزهای قدیمی این حوزه گذاشتند. هدفی که باعث شد تا تلویزیونی با جدیدترین و پیشرفته‌ترین قابلیت‌ها در دسترس کاربران قرار بگیرد.

تلویزیون‌های Neo QLED از زمان رونمایی رسمی تاکنون موفق به دریافت تاییدیه‌ها و گواهینامه‌هایی شده است که پیش از این تلویزیون دیگری نتوانسته به آنها دست پیدا کند. دریافت تاییدیه‌هایی مثل عملکرد برتر گیمینگ (Gaming TV Performance) و مراقبت چشم (Eye Care)  از موسسه معتبر VDE بخشی از این موفقیت‌ها هستند. این تلویزیون‌ها همچنین مورد توجه رسانه‌های معتبر حوزه اقتصاد و فناوری جهان قرار گرفتند و این رسانه‌ها با تمجید از کیفیت تصویر چشم‌نواز تلویزیون، نوآوری‌های صوتی و طراحی به‌ روز آن، بالاترین امتیازات خود را به سری جدید Neo QLED سامسونگ اختصاص دادند.

در ادامه ماجرای طراحی و ساخت تلویزیون Neo QLED را از زبان سازندگان آن می‌خوانیم.

تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ چگونه سطح جدیدی از تجربه بصری را خلق کردند

 

آغاز QLED: Quantum Mini LED

نوآوری‌های تلویزیون Neo QLED با ساخت و توسعه Quantum Mini LED کلید خورد. این فناوری منبع نور جدید تلویزیون است و ارتفاع آن تنها یک‌چلهم LED‌های معمولی است.

مهندسان سامسونگ موفق شدند اندازه LED را تا حد یک ذره بسیار کوچک کاهش دهند و یک لایه ریز در ابعاد میکرو روی آن کشیدند که نور را داخل خود LED بصورت یکنواخت پخش می‌کند و در نتیجه این چیپ می‌تواند بصورت مستقل نور را تولید و پخش کند. این LEDهای نورده جدید، اختلالات و نویزهای فناوری‌های قبلی را برطرف کرده و کمک می‌کنند تا نمایشگر تصویری طبیعی و روان ارائه دهد.

تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ چگونه سطح جدیدی از تجربه بصری را خلق کردند

مینهون لی، یکی از مهندسان حاضر در پروژه ساخت تلویزیون‌ Neo QLED می‌گوید: «در تلویزیون‌هایی که از LED معمولی استفاده می‌کنند یک لنز اضافی در بالای LED قرار می‌گیرد تا نور را به اطراف بتاباند. بنابراین در سری Neo QLED تمرکز اصلی ما بر روی LED جدیدی بود که به طور مستقل نور را پخش کند. Quantum Mini LED نسبت به مدل‌های قبلی کوچکتر است و نیازی به لنز اضافه هم ندارد و همین به ما این امکان را می‌دهد تا LEDهای بیشتری را در کنار هم قرار دهیم».

به دلیل اینکه ارتفاع Quantum Mini LED تنها یک چهلم LEDهای قبلی بود، مهندسان برای تولید آنها با مشکلات زیادی روبرو بودند. تجهیزات مناسب برای کار با این LEDهای ریز در دسترس نبود و همین موضوع فرآیند تولید را بسیار پیچیده و سخت کرده بود.

تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ چگونه سطح جدیدی از تجربه بصری را خلق کردند

کیهون لی، یکی دیگر از مهندسان حاضر در پروژه ساخت تلویزیون‌ Neo QLED می‌گوید : « علاوه بر مشکل کوچک بودن Quantum Mini LED، موضوع محل دقیق ورود برق به LED و هماهنگی هزاران عنصر اطراف آن باید مشخص می‌شد. در اینجا تخصص و تجربه سامسونگ در تولید نمایشگرهای micro LED به کمک آمد و توانستیم با استفاده از این تجربیات، بر مشکلات غلبه کنیم».

 

ارائه جزئیات : ماتریس کوانتوم

فناوری نوردهی محلی یا Local dimming راهکاری است که با بهینه‌سازی میزان روشنایی تصویر در هر نقطه و براساس روشن یا کم‌نور بودن تصاویر، کیفیت تصویر را ارتقا می‌دهد و نزدیک‌ترین تصویر به واقعیت را نمایش می‌دهد. افزایش کنتراست روی صفحه ضمن نمایش تصاویری زنده و طبیعی، به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ چگونه سطح جدیدی از تجربه بصری را خلق کردند

سامسونگ مدت طولانی است که از فناوری Local dimming استفاده می‌کند و با تحقیق و مطالعه بر روی این فناوری توانسته آن را بهبود و توسعه دهد. تلویزیون‌های Neo Quantum سامسونگ به نسخه تکامل‌یافته فناوری Local dimming مجهز شده‌اند که ماتریس کوانتوم نام دارد.

به کمک این فناوری تلویزیون‌‌های Neo QLED میزان میزان روشنایی را تا ۱۲ بیت و در ۴۰۹۶ مرحله افزایش می‌دهد و به این ترتیب بخش‌های تاریک، تاریک‌تر و بخش‌های روشن، روشن‌تر دیده خواهند شد و تجربه‌ای دقیق‌تر و فراگیرتر به کاربر منتقل خواهد شد. فناوری ماتریس کوانتوم قادر به نمایش رنگ‌ها در ده‌ها سطح مختلف بدون درز نور یا blooming است. مثلا اگر در حال بازی‌های ویدئویی باشید می‌توانید دشمنان درون غاری تاریک را به راحتی ببینید و تشخیص دهید.

مینهون لی در این مورد می‌گوید: « دامنه روشنایی که چشم انسان قادر به دیدن آن است، دامنه دینامیکی نامیده می‌شود. در فناوری ماتریس کوانتوم، نور تا سطح ۴۰۹۶ افزایش می‌یابد که به معنای به حداکثر رسیدن دامنه دینامیکی است».

به گفته لی، چشم انسان بسیار حساس است به همین دلیل در ساخت این فناوری به گونه‌ای عمل شده تا هر کدام از رنگ‌ها به جای ترکیب شدن با یکدیگر، نقش خودشان را ایفا کنند. فناوری ماتریس کوانتوم برق اضافی را که در بخش‌های تاریک صفحه نمایش بدون استفاده می‌ماند را به بخش‌های روشن‌تر صفحه می‌رساند تا روشنایی به حداکثر برسد. به کمک این موضوع در تلویزیون‌های Neo QLED روشنایی به رقم قابل توجه ۴ هزار نیت رسیده است.

فناوری ماتریس کوانتوم علاوه بر کنترل دقیق Quantum Mini LED، منبع نور را برای هر محتوا به طور جداگانه کنترل و بررسی می‌کند. در واقع ماتریس کوانتوم با تجزیه و تحلیل دقیق منبع محتوای در حال پخش، کاری می‌کند که کاربران بتوانند تجربه‌ای واقعی، طبیعی و لذت‌بخش از تصاویر داشته باشند.

برای مثال اگر در صحنه‌ای از فیلم نیاز به ایجاد حداکثر حس عمق باشد، این فناوری با تمرکز نور بر روی جسمی که در جلوی آن قرار دارد، با تاریک کردن زمینه تصویر، به آن عمق می‌بخشد. این فناوری، پدیده‌ای متفاوت و فراتر از خاموش و روشن کردن ساده چراغ است.

تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ چگونه سطح جدیدی از تجربه بصری را خلق کردند

ارتقا پردازنده Neo Quantum

هنگامی که نوبت به لذت بردن از بهترین تجربه بصری برسد، کیفیت تصویر محتواها به انداه داشتن یک نمایشگر سطح بالا مهم است. مهندسان سامسونگ  برای اینکه مطئمن شوند کاربران تلویزیون Neo QLED از بالاترین کیفیت تصویر بهره می‌برند، پردازنده پیشرفته‌ و مجهز به هوش مصنوعی Neo Quantum را طراحی ‌کرده‌اند. با وجود این پردازنده حتی اگر منبع اصلی تصاویر وضوح بالایی ندارد و یا سرعت اینترنت کاربران پایین باشد اما Neo QLED قادر است آن را به بهترین کیفیت ارتقا دهد.

 

این پردازنده با استفاده از ۱۶ مدل مختلف شبکه عصبی که هرکدام با استفاده از فناوری یادگیری عمیق و هوش مصنوعی آموزش دیده‌اند، می‌تواند بدون توجه به کیفیت اصلی تصویر، تصاویری با کیفیت ۴K یا ۸K به شما تحویل دهد.

بونگ‌گئون لی، از اعضای تیم سازنده Neo QLED در مورد این پردازنده می‌گوید: «عملکرد پردازنده Neo Quantum به این شکل است که، پردازنده ابتدا ویژگی‌های ویدئو مورد نظر را تجزیه و تحیل می‌کند سپس بهینه‌ و مناسب‌ترین شکبه عصبی از میان ۱۶ شبکه موجود برای ارتقا تصویر انتخاب می‌شود. در واقع هر کدام از ۱۶ شبکه عصبی موجود قادر به ایفای نقش خاصی است تا پردازنده راحت‌تر بتواند جزئیات دقیق را روی ویدئو اعمال کند».

به گفته لی، روش پرازنده برای ارتقا تصویر و پر کردن جای پیکسل‌ها دقیق‌تر و پیشرفته‌تر شده است. به طور معمول برای سازگار کردن تصویر با نمایشگر محصولات خود از روش‎هایی مانند استفاده از اطلاعات پیکسل‌های همجوار استفاده می‎کنند که در نهایت موجب تار شدن تصویر نهایی و افت کیفیت آن می‎شود.

با پردازنده Neo Quantum اما برای پر کردن جای پیکسل‌ها از تجزیه و تحلیل دقیق شبکه عصبی استفاده می‌شود تا به واقعی‌ترین شکل ممکن تصویر ارتقا پیدا کند. استفاده از الگوی هوشمند این امکان را به تلویزیون می‌دهد تا صرفنظر از کیفیت ویدئو ورودی (SD، HD، FHD، ۴K) بهترین راهکار ممکن برای ارتقا اجرا شود.

 

تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ چگونه سطح جدیدی از تجربه بصری را خلق کردند

تلویزیون Neo QLED

ابعاد تلویزیون همیشه یکی از مهم‌ترین عوامل در تصمیم کاربران برای خرید تلویزیون بوده است. به همین دلیل مهندسان و طراحان در زمان ساخت Neo QLED اعتقاد داشتند که «بزرگتر، بهتر است». این رویکرد در ساخت تلویزیون هم به کار رفت.

بونگ‌گئون لی، در مورد ابعاد تلویزیون می‌گوید: «در گذشته برخی از افراد احساس خوبی نسبت به تلویزیو‌ن‌های بزرگ نداشتند، چرا که همه پیکسل‌ها با وضوح و شفافیت دیده نمی‌شد و تجربه بصری ناخوشایندی را ایجاد می‌کرد. در تلویزیون‌های Neo QLED اما فناوری به اوج خود رسیده و این اجازه را می‌دهد تا کاربران بهترین کیفیت تصویر را در صفحه نمایش بزرگ تلویزیون خود مشاهده کنند».

تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ چگونه سطح جدیدی از تجربه بصری را خلق کردند

تمامی این قابلیت‌ها باعث شده تا سری Neo QLED سامسونگ دوره جدیدی را در حوزه سرگرمی‌های خانگی ‌آغاز کند و تجربه بصری لذت‌بخش و هیجان‌انگیزی را به تمامی خانه‌ها بیاورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا