عرضه سیمان برای نخستین بار در بورس کالا

سیمان برای نخستین‌بار خرداد ماه سال جاری در بورس کالا عرضه شد. عرضه سیمان در بورس کالا را می‌توان سرآغازی برای پایان قیمت‌گذاری دستوری آن دانست. سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، پای سیمانی‌ها هم به بورس کالا باز شد.

موبنا – یکشنبه ۹ خرداد ماه ۱۴۰۰، اتفاق مهمی برای صنعت سیمان رقم خورد و شرکت‌های سیمانی در اولین روز عرضه سیمان در بورس کالا، ۲۱ هزار و ۱۰۰ تن از این محصول را به بازار عرضه کردند. با این عرضه، سیمانی‌ها از قیمت‌گذاری دستوری خارج شدند و امیدواری‌ها برای کاهش قیمت سیمان و افزایش شفافیت عرضه و تقاضای آن در بازار افزایش یافت.

دو هلدینگ سیدکو و سیتا توسط شرکت‌های زیرمجموعه خود توانستند برای اولین بار ۸۳ هزار و ۲۰۰ تن سیمان را در بورس کالای ایران عرضه کنند. این میزان عرضه برای فروش طی یک هفته(پنج روز کاری) توسط این شرکت‌های سیمانی صورت گرفت که در روز نخست ۲۱ هزار و ۱۰۰ تن سیمان فروخته شد.

مهم‌ترین مشکل صنعت سیمان طی سالیان گذشته را می‌توان قیمت‌گذاری دستوری آن دانست. فروش این صنعت همواره به‌صورت سنتی بوده و دلالان همیشه بزرگ‌ترین خریداران این محصول بودند؛ بنابراین در عمل کار توزیع توسط واسطه‌ها صورت می‌گرفت و عمده سود نیز به جیب همین افراد سرازیر می‌شد.

حضور دلالان در این صنعت باعث ایجاد شکاف قیمتی قابل‌توجهی بین قیمت تولیدکنندگان و قیمت مصرف‌کنندگان می‌شد. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند، عرضه سیمان در بورس کالا با حذف حضور دلالان در این صنعت، راهکار حل گرانی قیمت و همین‌طور شفاف شدن تولید و عرضه سیمان در بازار است.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ورود سیمان به بورس کالا، شفافیت صادرات محصولات سیمانی است. در حال حاضر تولید سیمان پاسخگوی نیاز داخل کشور است؛ بنابراین شرکت‌های سیمانی، می‌توانند از این طریق با ارائه محصولات با کیفیت‌تر در کنار رفع نیازمندی‌های داخلی، صادرات نیز داشته باشند.

سیمان به عنوان یک کالای استراتژیک در صنعت ساخت‌و‌ساز کشور، شناخته می‌شود. با توجه به تجربه موفق عرضه آهن‌آلات در بورس کالا و تسهیل خرید و فروش آن برای انبوه‌سازان، امیدواری زیادی وجود دارد که سیمان نیز بتواند جایگاه مناسبی در این بازار بدست آورد.

لازم است بدانید فعالیت در بورس کالا نیز مانند بورس اوراق بهادار نیازمند دریافت کد معاملاتی بورس کالا است، بنابراین شرکت‌های علاقه‌مند به عرضه سیمان و همچنین فعالان حوزه ساخت‌و‌ساز باید برای فعالیت در این بازار، از طریق یکی از کارگزاری‌های مجاز بورس کالا، کد بورسی مربوطه را دریافت کنند.

یکی از کارگزاری‌های شناخته شده بازار در حوزه بورس کالا، کارگزاری فارابی است. این کارگزاری طی سالیان گذشته در بخش‌های مختلف این بازار نظیر خرید و فروش محصولات پتروشیمی، محصولات کشاورزی، آهن‌آلات و… فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است.

کارگزاری فارابی علاوه بر صدور کد بورس کالا برای فعالان این بازار، خدمات متنوعی از قبیل آموزش و مشاوره رایگان نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد. خدمات بورس کالای کارگزاری فارابی به صورت گسترده در سراسر کشور ارائه می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا