یک آموزشگاه موسیقی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بتهوون چه زیبا گفت: موسیقی واسطۀ بین زندگی روحانی و نفسانی‌ست.

موسیقی احساس درونی است که نمی توان آن را با کلام به زبان آورد. آنجا که زبان از بیان آنچه درون فرد می گذرد قاصر می ماند موسیقی آغاز تمام ناگفته های درون می شود.

موسیقی چراغ روشنی برای رسیدن به قلب های تاریک است. موسیقی مانند لحظه دیدار معبود زیبا و دل انگیز است و عشق بالاترین قدرت برای خلق اثر است. با موسیقی انسان پا به بعدی فراتر از بعد مادی می گذارد و به عمق ژرفای وجودی خود پی می برد. یادگیری موسیقی می تواند روح را صیقل دهد و حس آرامش به فرد ببخشد. آموزش موسیقی زیر نظر استاد حرفه ای لذت یادگیری را چند برابر می کند. سوالی که برای خیلی از هنرجویان مطرح است این است که یک آموزشگاه موسیقی خوب چه ویژگی هایی دارد.

ویژگی یک آموزشگاه موسیقی خوب

در آموزشگاه موسیقی هر فرد برحسب علاقه خود می تواند در یکی از کلاسهای موسیقی زیر نظر استاد باتجربه شرکت کند. در آموزشگاه موسیقی کلیه کلاسها از مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای برگزار می شود. آنچه که یک آموزشگاه موسیقی را از بقیه متمایز می کند عبارتند از:

* داشتن مدیر حرفه ای و کار بلد

* داشتن اساتید و مدرسین مجرب

* داشتن مجوز از اداره فرهنگ و هنر

* توانایی استعداد یابی هنرجو

* بکار بردن روش های آموزش مطابق استاندارد های روز دنیا

* ارائه مدرک معتبر

* پشتیبانی هنرجو و معرفی او به جامعه هنری

* داشتن مشاور کاربلد و حرفه ای

* داشتنن روانشناس حرفه ای

* داشتن استودیو

* داشتن تجهیزات الکترونیکی

* داشتن فضای مناسب

چنین مکان با ویژگی های بالا از ملزومات یک آموزشگاه موسیقی خوب است.

سوالی که مطرح است در آموزشگاه موسیقی چه دوره هایی برگزار می شود؟ هنرجو باید از چه سطحی شروع کند؟

دوره های آموزشی

در آموزشگاه موسیقی معمولا آموزش موسیقی در چند رشته

* نوازندگی

* خوانندگی

* آهنگسازی

برگزار می شود.

دوره های آموزشی شامل

* مبتدی

* نیمه حرفه ای

* پیشرفته

است. دوره های مبتدی معمولا مختص هنرجویانی است که تازه پا به عرصه موسیقی گذاشتند و معمولا آشنایی آنها در حد ابتدایی و مقدماتی در مورد ساز مورد نظر است. هنرجو در این کلاس ها با ساختمان ساز، ابزار و ملزومات سازش آشنا می شود. در ابتدا نحوه در دست گرفتن ساز مورد نظر و اجزای آن مهمترین اصل است. استاد با یاد دادن الفبای موسیقی، نت خوانی را به او می آموزد. به طور کلی هنرجویان در دوره های مختلف به

* آشنایی با ریتم ها

* نت خوانی

* حرکت دستها

* اجرای هارمونیک

* اجرای ریتم های تخصصی

* اجرای آثار موسیقیدانان معروف

* تکنوازی و همنوازی

* همراهی ارکستر و گروه

* خلق اثر جدید

می پردازند.

حضور یک استاد کاربلد و با تجربه در دوره های مقدماتی بیش از سایر دوره ها از اهمیت برخوردار است. اینجاست که یک معلم خبره می تواند تشخیص دهد آیا هنرجو ساز درست را برای نواختن انتخاب کرده است یا نه؟ تشخیص اینکه فرد سازی را که انتخاب کرده همان ساز مورد علاقه اش است که در آن استعداد دارد شاید بیش از نیمی از راه است. علاقه و عشق ورزیدن به ساز رمز موفقیت در کنار یادگیری و تمرین زیاد است. چه بسا افراد زیادی بدون آگاهی و با اصرار اطرافیان سازی را انتخاب می کنند که هیچ استعدادی در آن ندارند. یک استاد با تجربه باید بتواند دانشجوی خود را به خوبی آنالیز کند و از همان ابتدا راه را از چاه به او نشان دهد.

انواع موسیقی

یادگیری موسیقی و سازها به دو دسته کلی تقسیم می شود.

۱- موسیقی اصیل ایرانی

که شامل یادگیری سازهای ایرانی از جمله

* تنبک و دف

* تار و ستار

* سنتور

* نی

است. موسیقی سنتی ایرانی شامل آوازها و نغمه ها است. شامل دوازده مقام است که از بین آنها هفت مقام مستقل تر است و دستگاه نامیده می شود و پنج مقاوم وابسته آواز نامیده می شود. همچنین شامل ۲۲۸ گوشه است.

۲- موسیقی غربی که شامل

* یادگیری سازهای غربی از جمله

– پیانو

– ویولن

– گیتار

* آشنایی با سبک های غربی از جمله

– کلاسیک

– راک

– هیپ هاپ

– رپ

– بلوز

–  پاپ

– جاز

– باروک

– متال

– امپرسیونیسم

– الکترونیک

می باشد.

موسیقی کودک

کودکی بهترین زمان یادگیری است. قدرت یادگیری و هماهنگی در دوران کودکی بقدری زیاد است که کودک با یادگیری در این دوره تمام دانسته هایش ملکه ذهنش می شود و برای مدت های طولانی در ذهنش باقی می ماند. والدین تمایل زیادی دارند از همان دوران کودکی کودکانشان را با موسیقی آشنا کنند اما با توجه به اطلاعات و تجربیات کودک هیچ گونه آشنایی در مورد ساز مورد نظر ندارد و معمولا به پیشنهاد والدین کودک ساز خود را انتخاب می کند. یک آموزشگاه موسیقی حرفه ای باید بتواند

* کودک را استعداد یابی کند و ساز مناسب با علاقه کودک و تمایل به سبکی که در آن موفق است را شناسایی کند.

*  از آنجا که کودکان زود از هر فرد بالغی از آموزش خسته می شوند داشتن استادی که با صبر و حوصله کودک را راهنمایی کند و جذابیت در کلاس ایجاد کند ضروری است تا کودک با ذوق و شوق در کلاس ها شرکت کند.

* داشتن کلاس موسیقی ارف باعث ایجاد انگیزه و پیدا کردن ساز مناسب برای کودک است.

ارف کودکان در واقع آموزش موسیقی با کمک نواختن سازهای ابتدایی است که شامل ریتم خوانی و نواختن سازهای

– فلوت ریکودر

– بلز

– طبل

– زیلوفون

است. باعث می شود آنها با موسیقی آشنا شوند و در آینده برای دوره های پیشرفته آماده شوند. در ارف کودک از ریتم و حرکت برای آموزش کمک می گیرد از رقص، آواز و بازی برای یادگیری استفاده می کند.

هزینه و قیمت هر دوره آموزشی

بعد از انتخاب ساز و  آموزشگاه مناسب سوالی که اینجا مطرح است این است که هزینه کلاس ها به چه صورت است. عوامل زیادی در هزینه های آموزش کلاسهای موسیقی وجود دارد. نوع ساز، وسایل جانبی، مدت زمان یادگیری، سطح دانشجو و امکانات آموزشی همه از عوامل تاثیرگذار در قیمت دوره های آموزشی است. بعد از انتخاب ساز مورد نظر می توانید با مشاوران آموزشگاه تماس حاصل کنید و از هزینه های هر دوره مطلع شوید.

آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان

صدای مهرورزان با سابقه درخشان در زمینه موسیقی و با داشتن اساتید آکادمیک و حرفه ای در زمینه موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی غربی هنرجو می پذیرد. صدای مهرورزان با بکار گرفتن اساتید تحصیل کرده و مطرح در موسیقی ایرانی توانسته این هنر ملی و اصیل ایرانی را به نسلهای بعد منتقل کند و با  تربیت هنرجویان حرفه ای ساز و موسیقی ایرانی را به دنیا معرفی کند. شما می توانید در مورد ساز دلخواه، نحوه خرید ساز مناسب، هزینه های دوره های آموزشی و مدت زمان یادگیری با مشاوران حرفه ای این دپارتمان در تماس باشید.

منبع : https://mehrvarzanmusic.ir

دکمه بازگشت به بالا