معرفی ۶ ربات جالب برای کمک به سالمندان و خدمات اجتماعی (+عکس)

ربات‌ها از آن دسته از فناوری‌های نوظهور هستند که با ظهورشان تغییرات گسترده‌ای را در تمام جوامع ایجاد کرده‌اند و در بسیاری از موارد باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی انسان‌ها شده‌اند و حال کارهایی را که زمانی انجام آنها توسط موجوداتی غیر از انسان ناممکن به نظر می‌رسید، انجام می‌دهند.

موبنا – محققان ربات‌های گوناگونی را برای اهداف مختلف توسعه داده‌اند اما در میان این ربات‌ها آن دسته از آنها که با هدف کمک به افراد در زمینه خدمات اجتماعی و بهداشتی توسعه داده شده‌اند بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

“الیکیو”

معرفی 6 ربات جالب برای کمک به سالمندان و خدمات اجتماعی (+عکس)

“الیکیو” (ElliQ): این ربات توسط استارت آپ “Intuition Robotics” برای مراقبت از سالمندان تولید شده است. عملکرد این ربات به گونه‌ای است که الیکیو روی میز قرار می‌گیرد و هنگامیکه فردی آن را صدا بزند، روشن می‌شود. الیکیو هیچ چهره، دست یا پایی ندارد اما با این وجود می‌تواند حرکات سر را تقلید کند و برای نشان دادن هیجان به شخص نگاه کند. این ربات  که از او با ضمیر مونث(she) یاد کرده‌اند یک شریک اجتماعی محسوب می‌شود که به تلفن پاسخ می‌دهد، ایمیل می‌خواند و موسیقی پخش می‌کند. او همچنین به کاربر یادآوری می‌کند که داروهای خود را مصرف کند و علاوه بر آن قادر به گرفتن تاکسی برای افراد نیز است. کاربران سالمند می‌تواند با او بازی کنند، به شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کنند، مکالمه ویدیویی برقرار کنند و به موسیقی، پادکست یا کتاب صوتی گوش دهند. علاوه بر آن اگر کاربر مدت زیادی بدون انجام فعالیتی نشسته باشد این ربات می‌تواند فعالیت‌هایی را به او پیشنهاد دهد.

“کِیراوبات”

معرفی 6 ربات جالب برای کمک به سالمندان و خدمات اجتماعی (+عکس)

“کِیراوبات” (Care-O-Bot): این ربات که ساخت کشور آلمان است دارای شکلی مبهم انسانی با یک سر گرد، دو بازو ، دست، چند سینی و یک پایه غلتکی است. این ربات کارهایی مانند رساندن غذا، نوشیدنی و دارو و همچنین انجام کارهای پخت و پز و تمیز کاری را انجام می‌دهد و می‌تواند در مکالمات، برقراری تماس اضطراری و مکالمات ویدیویی به کاربر کمک کند.

“کوبو”

معرفی 6 ربات جالب برای کمک به سالمندان و خدمات اجتماعی (+عکس)

“کوبو”(Qoobo): کوبو یک بالشت رباتیک و دارای دم تولید کشور ژاپن است. وقتی کاربر آن را نوازش می‌کند، دم کوبو طوری می‌چرخد که انگار به آن فرد سلام می‌گوید که این موضوع به کاربران مسن احساس تعامل با یک حیوان خانگی زنده را می‌دهد و به نوعی به آنها یک احساس راحتی را القا می‌کند. این ربات نه تنها برای افراد مسن بلکه برای کسانی که آلرژی به حیوانات خانگی دارند و همچنین افراد آپارتمان نشینی که اجازه داشتن حیوانات خانگی را ندارند، طراحی شده است.

“لووُت”

معرفی 6 ربات جالب برای کمک به سالمندان و خدمات اجتماعی (+عکس)

“لووت”(Lovot): این دستگاه کوچک که در ژاپن تولید شده، به اندازه یک کودک انسان است. این ربات جایزه بهترین ربات را در نمایشگاه سی ای اس ۲۰۱۹ دریافت کرد. نام ربات “لووت” از ترکیب دو کلمه “love”(عشق) و “robot”(ربات) تشکیل شده است. در تولید این ربات از “هوش مصنوعی”(AI) استفاده شده تا ربات بتواند با محیط اطراف در تعامل و ارتباط باشد. این ربات که دارای چرخ است، ظاهری شبیه به “پنگوئن” دارد. چشمان “لووت” نیز عروسکی است. لووت برای ابراز محبت به کاربران طراحی شده است و هنگامی که از جانب کاربران در آغوش گرفته شود، به خواب می‌رود و زمانیکه کاربران آن را صدا کنند، به دنبال آنها حرکت می‌کند. از دیگر کاربردهای این ربات این است که می‌تواند به نظارت کودکان بپردازد و یا از خانه مراقبت کند. زمانیکه صاحب این ربات در خارج از منزل است، می‌تواند با استفاده از یک اپلیکیشین موبایل، با ربات خود ارتباط برقرار کند و از محیط خانه‌اش آگاهی یابد.

“تومبوت”

معرفی 6 ربات جالب برای کمک به سالمندان و خدمات اجتماعی (+عکس)

“تومبوت”(Tombot): این ربات در سال ۲۰۱۷ توسط “تام استیونز” ، مدیر ارشد پیشین یک شرکت فناوری پیشرفته که مادرش به بیماری آلزایمر مبتلا شده بود ایجاد شد. مادر استیونز پس از ابتلا دیگر نمی‌توانست از خودش و سگش مراقبت کند. این ربات یک توله سگ به نام جنی است که همانند یک سگ واقعی به نظر می‌رسد و به دلیل حسگرهایی که در سراسر بدنش تعبیه شده، به لمس کاربر پاسخ می‌دهد. از طریق نرم افزار فعال سازی صدا، او به دستورات واکنش نشان می‌دهد و وقتی از او خواسته می‌شود صحبت نیز می‌کند، هنگام شنیدن نامش واکنش نشان می‌دهد و بر اساس صداهای ضبط شده از توله سگ‌های ۱۲ هفته‌ای صدای توله سگ واقعی را ایجاد می‌کند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا