۸ کابوس جاده‌ای در مناطق مختلف جهان! (+فیلم)

گذرگاه زوجی لا در هند مسیری در کوه های هیمالیاست که ۱۱,۵۷۵ فوت از سطح دریا ارتفاع دارد و فاقد آسفالت است.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – از آمریکا تا آسیا، جاده های شلوغ بسیاری وجود دارند که به واسطه پرتگاه های عمیق، مسیرهای ناهموار و شرایط آب و هوایی نامناسب گذر از آنها به واقع ترسناک است.

 

 

در ادامه متن ویدئو بالا ارائه شده است:

چه در کنار پرتگاه هایی شیب‌دار ساخته شده باشند، مستعد مواجهه با بلایای طبیعی باشند، یا در یک لحظه ناپدید شوند، برخی جاده های جهان می توانند بسیار ترسناک باشند. از آمریکای شمالی تا آسیا، شما می توانید جاده هایی را پیدا کنید که برای رانندگانی بی باک مناسب هستند. اینها هشت نمونه از خطرناک‌ترین جاده های جهان هستند.

گذرگاه زوجی لا

گذرگاه زوجی لا در هند مسیری در کوه های هیمالیاست که ۱۱,۵۷۵ فوت (۳,۵۲۸ متر) از سطح دریا ارتفاع دارد و فاقد آسفالت است. این جاده هیچ گاردریلی ندارد تا رانندگان را از لبه پرتگاه های عمودی محافظت کند. همچنین، زوجی لا شرایط آب و هوایی شدید را تجربه می کند. این شامل برف سنگین که می تواند ۵۰ تا ۸۰ فوت (۱۵ تا ۲۴ متر) عمق داشته باشد، می شود. بیش از ۶۰ رانش زمین در این جاده گزارش شده است. در سال ۲۰۱۸، هند پروژه ساخت تونل زوجی لا را تصویب کرد. این پروژه شامل ساخت یک تونل ۸.۵ مایلی (۱۳.۶۷ کیلومتر) زیر این گذرگاه می شود که زمان عبور از زوجی لا را بیش از سه ساعت کاهش داده و به فقط ۱۵ دقیقه می رساند.

جاده اقیانوس اطلس

نروژ یکی از امن‌ترین کشورها برای رانندگی است و فقط ۲۰ تصادف مرگبار خودرو در هر یک میلیون نفر در این کشور رخ می دهد. اما این کشور میزبان یکی از خطرناک‌ترین گذرگاه های جهان یعنی جاده اقیانوس اطلس نیز است. این منطقه مستعد توفان های دریایی بزرگ است، از این رو، پل هایی که در این جاده قرار دارند برای رانندگان خطرناک می شوند. در شرایط آب و هوایی نامناسب، موج هایی عظیم به طور منظم روی آسفالت جاده فرود می آیند که با وزش باد شدید همراهی می شود. رانندگی بی احتیاط می تواند دستورالعملی برای فاجعه باشد. خوشبختانه، تعداد تصادفات جدی ثبت شده در این جاده به دلیل احتیاط رانندگان محلی و مقامات هنگام وقوع توفان ها بسیار کم است. با این وجود، تصاویر نشان می دهد که رانندگان تا چه اندازه می توانند با آب اقیانوس تماس نزدیک داشته و چرا باید سفر در این جاده را به یک روز آفتابی موکول کرد.

بزرگراه جیمز دالتون

بزرگراه جیمز دالتون که ۴۱۴ مایل (۶۶۶ کیلومتر) امتداد دارد، یکی از بی حاصل‌ترین نقاط آلاسکا است. در شرایطی که نقطه پایانی آن چند مایل با اقیانوس منجمد شمالی فاصله دارد، این یکی از معدود جاده هایی است که برای انتقال تجهیزات به برخی از شمالی‌ترین مناطق آلاسکا استفاده می شود. جیمز دالتون یک بزرگراه معمولی نیست. رانندگان با حرکت به سمت شمال، بیشتر و بیشتر از تمدن دور می شوند. برای ۲۴۰ مایل (۳۸۶ کیلومتر)، شما به هیچ پمپ بنزین، محل استراحت، یا حتی پوشش تلفن همراه دسترسی نخواهید داشت. مسافران باید به وسایل اضطراری و تجهیزات بقا مجهز باشند. یک خرابی ساده می تواند شما را برای روزها سرگردان کند. شرایط آب هوایی شدید قطب شمال موجب دید محدود، جاده های یخی، و چاله های عظیم می شود. در برخی مناطق، دمای هوا هنگام شب می تواند تا منفی ۸۰ درجه فارنهایت (منفی ۶۲ درجه سلسیوس) افت کند. وقتی جاده ای از ۷۵ درصد گل و سنگریزه تشکیل شده است، این شرایط کمکی نمی کند. این بزرگراه بهتر است فقط برای کسانی که شغلشان ایجاب می کند، مورد استفاده قرار بگیرد.

بزرگراه کاراکورام

بزرگراه ۸۰۰ مایلی (۱,۲۸۷ کیلومتر) کاراکورام جاده ای کوهستانی است که پاکستان را به چین متصل می کند. اما مرتفع‌ترین بزرگراه بین المللی آسفالت شده جهان یکی از خطرناک‌ترین مسیرهای جهان نیز است. مرتفع‌ترین قسمت بزرگراه در پاکستان ۱۵,۳۹۷ فوت (۴,۶۹۳ متر) بالاتر از سطح دریا قرار دارد، اما فاقد هرگونه گاردریل است و به اندازه عبور فقط یک خودرو پهنا دارد. افزون بر پیچ های تند که مشرف به پرتگاه های کوهستانی هستند، آب و هوا نیز ممکن است خطرناک‌ترین عامل جاده کاراکورام باشد. این بزرگراه به طور منظم با بارش سنگین برف و بادهای موسمی مواجه است که به سیل، رانش زمین و ریزش تخته سنگ منجر می شود. تصادفات مرگبار غیرمعمول نیستند. خوشبختانه، به عنوان بخشی از پروژه ۴۶ میلیارد دلاری کریدور اقتصادی چین و پاکستان، بازسازی بخشی از بزرگراه که در پاکستان قرار دارد در حال انجام است.

جاده یونگاس

جاده ۴۳ مایلی (۶۹ کیلومتر) یونگاس در بولیوی که در جهان به عنوان “جاده مرگ” شناخته می شود، لاپاز، پایتخت کشور را به شهر کوریکو متصل می کند. این جاده که در حاشیه کوه های کوردیلرا اورینتال ساخته شده است دارای گاردریل های کمی است تا موتورسوران و دوچرخه سواران را از سقوط به پایین محافظت کند. بیشتر قسمت های جاده برای عبور یک خودرو مناسب است و از خاک و سنگریزه تشکیل شده است. باران شدید و مه، رانش زمین غیر قابل پیش بینی، و پرتگاه هایی ۲,۰۰۰ فوتی (۶۱۰ متر) از خطرناک‌ترین ویژگی های این جاده هستند. تا سال ۲۰۰۶، جاده یونگاس تنها گزینه برای سفر از کوریکو به لاپاز بود. بنابر برآوردها، این سفر سالانه جان ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را گرفته است. با این وجود، بسیاری از افراد محلی و گردشگران جسور همچنان از جاده مرگ برای سفر استفاده می کنند.

پاساژ دو گوآ

پاساژ دو گوآ نه تنها خطرناک است، بلکه یک پدیده طبیعی است. این جاده به طول سه مایل (۵ کیلومتر) سرزمین اصلی فرانسه را به جزیره نوآرموتیه متصل می کند. به واسطه جزر و مد، این جاده دو بار در روز زیر اقیانوس ناپدید شده و کاملا با امواج آب پوشیده می شود. با توجه به طول جاده، اگر گرفتار سیل شوید، ممکن است پیش از آن که آب تا قفسه سینه شما بالا بیاید قادر به رسیدن به خشکی نباشید. به دلیل این خطرات است که تابلوهایی در فرانسه قرار دارند که مردم را از زمان هایی که جاده قابل استفاده است، آگاه می کنند. برج های نجات مرتفعی نیز در این جاده ساخته شده اند و به گردشگران توصیه می شود تا زمانی که ضرورتی ندارد از این جاده استفاده نکنند.

گذرگاه لوس کاراکولس

گذرگاه لوس کاراکولس در شیلی که از میان کوه های آند عبور می کند به نام “گذرگاه حلزونی” نیز شناخته می شود. این جاده که در مرز شیلی و آرژانتین قرار گرفته نام خود را از ۲۹ پیچ تیز گرفته و تا ۱۰,۵۰۰ فوت (۳,۲۰۰ متر) بالاتر از سطح دریا صعود می کند. برای بدتر کردن شرایط، هیچ گاردریلی در این مسیر وجود ندارد. این جاده در بیشتر طول سال با برف پوشیده شده است که رانندگان را مجبور می کند تا احتیاط بیشتری داشته باشند. ترافیک شدید در این جاده کاروان هایی طولانی را ایجاد می کند که با نام آن همخوانی دارد.

بزرگراه میلیون دلاری

بزرگراه میلیون دلاری به طول ۲۵ مایل (۴۰ کیلومتر) در مسیر ۵۵۰ کلرادو قرار دارد. به رغم آن که یک بزرگراه است، اما رانندگی در آن ۴۲ دقیقه طول می کشد. این به دلیل محدودیت سرعت ۲۵ مایل در ساعت در این مسیر است. این جاده در حاشیه کوه های سن خوان ساخته شده است و تا ارتفاع ۱۱,۰۱۸ فوتی (۳,۳۵۸ متر) بالا می رود. اما هیچ گاردریلی بین جاده و پرتگاه ها وجود ندارد. با افزایش ارتفاع، جاده باریک‌تر می شود و پیچ ها تندتر می شوند. شرایط آب و هوایی نیز بر این جاده تاثیرگذار است. توفان ها و بارش سنگین برف خطر لغزش تخته سنگ و بهمن را ایجاد می کنند. سوابق نشان می دهند که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵، تعداد ۴۱۲ تصادف و هشت مورد فوتی گزارش شده اند که بیشترین آنها شامل تصادف یک وسیله نقلیه بوده اند.

از پرتگاه های بدون محافظ تا بلایای طبیعی، این جاده های ترسناک همگی خطرات خاص خود را دارند. به دلیل همین خطرات است که عبور از آنها به جرات و جسارت زیادی نیاز دارد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا