سوخت رسانی به هواپیماهای جنگی در حال پرواز با پهپاد

برای اولین بار در جهان، شرکت بوئینگ از یک پهپاد برای سوخت رسانی به یک جنگنده در حال پرواز استفاده کرد. پهپاد یادشده ام کیو – ۲۵ تی ۱ نام دارد.

موبنا – به گزارش نیواطلس، پهپاد یادشده مجهز به یک تانکر سوخت بزرگ بوده و سوخت مورد نیاز جت جنگی بوئینگ اف / ای ۱۸ سوپرهورنت را به آن منتقل کرد. این جنگنده نیز توسط شرکت بوئینگ تولید شده و یک جنگنده مافوق صوت و چندمنظوره است که معمولاً بر روی ناوهای جنگی ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوپرهورنت در سال ۲۰۰۶ به‌طور کامل جایگزین جنگنده‌های اف -۱۴ به عنوان رهگیر دوربرد ناوگان‌های دریایی آمریکا شد.

پهپاد MQ-۲۵ T۱ با اسم کد سفره ماهی یا Stingray بر مبنای قراردادی ۸۰۵ میلیون دلاری میان بوئینگ و نیروی دریایی ارتش آمریکا تولید شد.

نمونه اولیه این پهپاد خودران در سال ۲۰۱۹ به پرواز درآمد و البته در آن زمان قابلیت انتقال سوخت در حین پرواز برای این پهپاد در نظر گرفته نشده بود.

عملیات سوخت رسانی به جنگنده نیروی دریایی ارتش آمریکا در تاریخ ۴ ژوئن انجام شد و بدین منظور جنگنده یادشده در زیر و در فاصله اندکی از پهپاد قرار گرفت و یک شلنگ بلند با قیف به جنگنده متصل شد. در جریان این اقدام هر دو پرنده از سرعت و ارتفاع عملیاتی برخوردار بوده‌اند.

 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا