فاصله هوایی نیویورک تا لندن نصف شد! (+فیلم و عکس)

شرکت بوم معرفی هواپیمای فراصوت خود در سال ۲۰۲۵ و آغاز پروازهای آزمایشی آن در سال ۲۰۲۶ را برنامه ریزی کرده است.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – دوران پروازهای تجاری فراصوت زمانی که هواپیمای کنکورد آخرین سفر خود را در سال ۲۰۰۳ بین نیویورک و لندن انجام داد به پایان رسید، اما جذابیت سفر فراصوت هرگز از بین نرفت.

اکنون، یونایتد ایرلاینز اعلام کرده است که قصد دارد ۱۵ فروند جت مسافری فراصوت را از شرکت بوم، یک استارت-آپ در دنور، خریداری کند. این در شرایطی است که امکان افزایش تعداد خرید به ۵۰ فروند در این قرارداد وجود دارد.

شرکت بوم که موفق شده است سرمایه ای ۲۷۰ میلیون دلاری از شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر و سرمایه گذاران دیگر جمع آوری کند، معرفی هواپیمای فراصوت خود در سال ۲۰۲۵ و آغاز پروازهای آزمایشی آن در سال ۲۰۲۶ را برنامه ریزی کرده است. انتظار می رود که پروازهای مسافری با این هواپیما تا پیش از پایان این دهه و در سال ۲۰۲۹ آغاز شوند.

 

 

در آن زمان، شرکت بوم مدعی است که جت های فراصوت این شرکت قادر خواهند بود پرواز بین نیویورک و لندن که به طور معمول هفت ساعت طول می کشد را فقط در سه ساعت و نیم یا پرواز بین لس آنجلس و سیدنی که به طور معمول ۱۵ ساعت طول می کشد را طی شش ساعت و ۴۵ دقیقه انجام دهند. از چند نمونه دیگر می توان به پرواز چهار ساعته بین نیویورک و فرانکفورت به جای هفت ساعت در حالت عادی و پرواز شش ساعته بین سان فرانسیسکو به توکیو به جای ۱۰ ساعت و ۱۵ دقیقه در حالت عادی اشاره کرد.

به گفته شرکت بوم، هواپیمای فراصوت این شرکت با طول ۲۰۵ فوت (۶۲.۴ متر) توانایی حمل ۸۸ مسافر و خدمه پرواز را خواهد داشت. این هواپیما می تواند تا ۶۰ هزار پا ارتفاع گرفته و به سرعت ۱.۷ ماخ دست یابد.

اما این روندی آسان برای استارت-آپ بوم نیست و این شرکت باید بر موانع بسیاری از جمله دریافت تاییدیه از اداره هوانوردی فدرال آمریکا و نهادهای نظارتی در کشورهای دیگر غلبه کند. حتی شرکت های باسابقه و معتبر هنگام معرفی هواپیماهای جدید یا بازطراحی شده با مشکلاتی مواجه می شوند. به عنوان مثال، هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس پس از دو سقوط فاجعه‌بار بمدت تقریبا دو سال زمینگیر شده بودند.

سفر هوایی فراصوت با یونایتد ایرلاینز زنده می شود/ از نیویورک تا لندن فقط 3.5 ساعت! (+فیلم و عکس)

این معامله جدیدترین تلاش یونایتد ایرلاینز برای کسب دوباره جایگاه خود به عنوان یک شرکت خطرپذیر در صنعت متزلزل هوانوردی پس از همه‌گیری بیماری کووید است. این شرکت سرمایه گذاری ۲۰ میلیون دلاری در یک استارت-آپ تاکسی هوایی الکتریکی به نام آرچر را در ماه فوریه اعلام کرد و در حال بررسی چند گزینه دیگر برای سرمایه گذاری است.

مساله ای که همچنان به طور دقیق روشن نیست این است که آیا شرکت بوم می تواند بر مشکلاتی مانند هزینه های بالا، نگرانی های ایمنی و تقاضای ضعیف که شرکت های بریتیش ایرویز و ایر فرانس را مجبور به توقف پروازهای هواپیمای کنکورد کرد، غلبه کند.

دو دهه بعد، شرکت های نوپا از جمله بوم و اسپایک آئرواسپیس با طرح ها و برنامه هایی جدید وارد بازار هوایپماهای مسافری فراصوت شده اند.

سفر هوایی فراصوت با یونایتد ایرلاینز زنده می شود/ از نیویورک تا لندن فقط 3.5 ساعت! (+فیلم و عکس)

شرکت بوم که با شرکت انگلیسی رولزرویس، تولیدکننده پیشرانه های جت، کار می کند، اعلام کرده است که هواپیمای این شرکت بسیار کارآمدتر از کنکورد خواهد بود. بنابر برآوردهای شرکت یونایتد، این هواپیما ۷۵ درصد کارآمدتر از کنکورد خواهد بود. هواپیماهای بوم به اندازه کنکورد پر سر و صدا نخواهند بود زیرا پیشرانه های این هواپیما فقط هنگام پرواز روی آب، جایی که کسی حضور ندارد تا چیزی بشنود، نیروی لازم برای پرواز فراصوت را تولید خواهند کرد.

در سال های اخیر، افراد بسیاری در مورد سهم سفرهای هوایی در تغییرات آب و هوایی نگران شده اند. به گفته کارشناسان، جت های فراصوت انتظار می رود سوخت بیشتری نسبت به جت های عادی برای هر مسافر در هر مایل مصرف کنند.

به گفته بلیک شول، مدیر اجرایی بوم، پیشرانه های هواپیمای فراصوت بوم به سوخت پایدار هواپیما متکی خواهند بود که می تواند از پسماندها، گیاهان، و دیگر مواد ارگانیک تولید شود. به گفته کارشناسان، چنین سوختی می تواند انتشار گازها را کاهش دهد، اما میزان عرضه آن محدود است، سوختی گران محسوب می شود و استفاده از آن انتشار گازهای گلخانه ای را از بین نمی برد.

سفر هوایی فراصوت با یونایتد ایرلاینز زنده می شود/ از نیویورک تا لندن فقط 3.5 ساعت! (+فیلم و عکس)

در شرایطی که شرکت بوم هزینه بلیت پرواز برای هر صندلی در جت فراصوت خود را پنج هزار دلار اعلام کرده است، اما یونایتد ایرلاینز معتقد است که صحبت درباره هزینه این پروازها برای مسافران هنوز خیلی زود است. اما پرسش بزرگ دیگر درباره هواپیمای بوم این است که چه تعداد از مردم حاضرند هزاران دلار برای خرید بلیت یک پرواز فراصوت پرداخت کنند.

یونایتد ایرلاینز مدتهاست که با افزودن پروازهایی به چین و دیگر مقاصد محبوب بین مدیران بر مسافران تجاری متمرکز شده است و صندلی های کلاس بیزینس بیشتری را در هواپیماهای خود استفاده می کند. به گفته مایکل لسکینن، رئیس بخش توسعه شرکت در یونایتد، ایده سفر فراصوت می تواند یک ابزار قدرتمند برای تجارت باشد. شما می توانید یک جلسه کاری در کشوری دیگر برگزار کرده و همچنان این امکان وجود داشته باشد تا برای صرف شام در کنار خانواده خود حاضر شوید.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا