۲۰۰ هواپیمای آمریکایی راهی قبرستان می شوند! (+عکس)

بنابر بودجه سال مالی ۲۰۲۲ نیروی هوایی آمریکا، این نیرو قصد دارد بیش از ۲۰۰ فروند از هواپیماهای خود را به منظور آزاد کردن بودجه برای استفاده از فناوری و تسلیحات جدید طی سال آتی از خدمت خارج کند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – نیروی هوایی آمریکا بودجه ای ۱۷۳.۷ میلیاردلاری را درخواست کرده است که شامل افزایش بودجه بخش های پژوهش، توسعه، آزمایش، و ارزیابی می شود، اما شامل کاهش بودجه برای خرید نیز می شود.

به گفته لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، وزارت دفاع بر دستیابی به توانایی های مورد نیاز در نبردهای آینده متمرکز شده است. بر همین اساس، خدماتی با توانایی هایی که مرتبط با نبردهای آینده نیستند باید بررسی شده و از سرمایه گذاری در آنها پرهیز شود.

برای نیروی هوایی آمریکا، این به معنای بازنشستگی بیش از دویست فروند هواپیما است که بیشتر آنها از انواع جنگنده و تهاجمی هستند. در ادامه با مدل هایی که در آینده نزدیک راهی قبرستان هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا می شوند، بیشتر آشنا می شویم.

هواپیمای ای-۱۰ تاندربولت II

 

200 هواپیمای آمریکایی راهی قبرستان می شوند! (+عکس)

این هواپیما که به واسطه توپ چرخشی ۳۰ میلیمتری GAU-8 Avenger ظاهری متمایز و شناخته شده دارد، برای حمله به هدف های زمینی استفاده می شود و از اواخر دهه ۱۹۷۰ در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار دارد.

بازنشستگی ۴۲ فروند هواپیمای ای-۱۰ تاندربولت II موجب می شود تا اندازه ناوگان این هواپیماها در خدمت نیروی هوایی آمریکا از ۲۸۱ به ۲۳۹ فروند برسد.

هواپیمای اف-۱۵ سی/دی ایگل

 

200 هواپیمای آمریکایی راهی قبرستان می شوند! (+عکس)

جنگنده اف-۱۵ سی/دی ایگل قدرت خود به عنوان یک هواپیمای تهاجمی را اثبات کرده است، اما میانگین سن این جت های جنگنده اکنون تقریبا ۴۰ سال است.

نیروی هوایی آمریکا بازنشسته کردن ۴۸ فروند از این هواپیماها را برنامه ریزی کرده است که با هواپیمای اف-۱۵ ئی‌اکس ایگل II جایگزین می شوند. نیروی هوایی آمریکا خرید ۱۴۴ فروند از این مدل جدید را برنامه ریزی کرده است.

هواپیمای اف-۱۶ سی/دی فایتینگ فالکون

 

200 هواپیمای آمریکایی راهی قبرستان می شوند! (+عکس)

جنگنده اف-۱۶ سی/دی فایتینگ فالکون یک هواپیمای تهاجمی چند منظوره و برتری هوایی است. کنار گذاشتن ۴۷ فروند از این جت جنگنده برنامه ریزی شده است که اندازه ناوگان آنها را از ۹۳۶ به ۸۸۹ فروند می رساند.

چنگنده اف-۱۶ همانند هواپیمای ای-۱۰ بخشی از چشم انداز ناوگان آینده نیروی هوایی آمریکا باقی می ماند، اما جایگزینی بخشی از ناوگان آن با مدل های دیگر مد نظر قرار دارد و جت جنگنده اف-۳۵ گزینه احتمالی است. نیروی هوایی آمریکا خرید حدود ۵۰ فروند از این هواپیمای نسل پنجم رادارگریز در سال مالی آتی را برنامه ریزی کرده است.

هواپیمای کی‌سی-۱۳۵ استراتوتانکر

 

200 هواپیمای آمریکایی راهی قبرستان می شوند! (+عکس)

هواپیمای کی‌سی-۱۳۵ یک تانکر سوخت‌رسان هوایی است که از اواخر دهه ۱۹۵۰ در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار دارد.

نیروی هوایی آمریکا کنار گذاشتن ۱۸ فروند از این هواپیماها را برنامه ریزی کرده است که اندازه ناوگان کی‌سی-۱۳۵ را به ۳۷۶ فروند کاهش می دهد.

کی‌سی-۱۰ اکستندر

 

200 هواپیمای آمریکایی راهی قبرستان می شوند! (+عکس)

کی‌سی-۱۰ یک تانکر سوخت‌رسان هوایی جدیدتر است که از دهه ۱۹۸۰ وارد خدمت در نیروی هوایی آمریکا شده است.

نیروی هوایی آمریکا بازنشسته کردن ۱۴ فروند از این مدل را برنامه ریزی کرده است که اندازه ناوگان آن را از ۵۰ به ۳۶ فروند می رساند. سرمایه گذاری روی تانکر جدید کی‌سی-۴۶ پگاسوس از دلایل اصلی این اقدام است.

سی-۱۳۰ هرکولس

 

200 هواپیمای آمریکایی راهی قبرستان می شوند! (+عکس)

سی-۱۳۰ هرکولس یک هواپیمای ترابری نظامی با توانایی جابجایی نیروهای مسلح و بار است. نیروی هوایی آمریکا کنار گذاشتن ۱۳ فروند از این هواپیما را برنامه ریزی کرده است که تعداد هواپیماهای در حال خدمت را به ۱۲۸ فروند کاهش می دهد.

همچنین، نیروی هوایی آمریکا خرید پنج فروند هواپیمای سی-۱۳۰جی سوپر هرکولس را برنامه ریزی کرده است.

ئی-۸سی جوینت استارز

 

200 هواپیمای آمریکایی راهی قبرستان می شوند! (+عکس)

هوایپمای ئی-۸ سامانه راداری مراقبت و هدف گیری مشترک (JSTARS) قابلیت های مختلفی از جمله مدیریت نبردهای هوایی، شناسایی، و فرماندهی و کنترل را ارائه می کند که به این هواپیما توانایی پشتیبانی از عملیات های تهاجمی از طریق نظارت و هدف گیری را می دهد.

نیروی هوایی آمریکا کاهش اندازه ناوگان ئی-۸ به ۱۶ فروند را برنامه ریزی کرده است.

پهپاد آرکیو-۴ گلوب هاوک

 

200 هواپیمای آمریکایی راهی قبرستان می شوند! (+عکس)

آرکیو-۴ یک پهپاد نظارتی با قابلیت کنترل از راه دور و پرواز در ارتفاع بالا است. نیروی هوایی آمریکا ۳۰ فروند از این پهپاد را در اختیار دارد، اما قصد دارد ۲۰ فروند از آنها را بازنشسته کند.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا