داستان BMW؛ از تولید ماهی‌تابه تا برند باشخصیت جهانی! (+فیلم و عکس)

ب ام و یعنی نمادی از نظم و دقت آلمانی در شکل گیری یک موفقیت بزرگ که در ادامه بطور خلاصه نگاهی به داستان آن خواهیم داشت.

موبنا؛ مازیار دانیالی ب ام و (BMW) از نمونه هایی است که در دانش اقتصاد و آموزه های برندسازی به عنوان یک شاخص مورد بررسی قرار می گیرد. برندی که اکنون در قله اعتبار و شخصیت ایستاده اما داستانی دارد که ۱۰۵ سال قدمت داشته و چالش ها و ماجراهای بسیاری را شامل می شود. ب ام و یعنی نمادی از نظم و دقت آلمانی در شکل گیری یک موفقیت بزرگ که در ادامه بطور خلاصه نگاهی به داستان آن خواهیم داشت.

تولید روباتیک خودرو در کارخانه BMW

 

 

فهرست این مطلب:

  • ب ام و(BMW)؛ کدنویسی آلمانی در باواریا
  • ب ام و و یک لوگوی ساده اما محبوب
  • “ب ام و” از ۱۹۱۶ تا کنون/ از جنگ جهانی و موتور هواپیما تا ماهیتابه و معرفی یک “کلاس جدید”
  • درباره تمامی محصولات تولیدی ب‌ام ‌و
  • الگوی نامگذاری محصولات
  • تعدادی از موتورسیکلت های مطرح ب ام و
  • مسیری روشن به آینده

ب ام و(BMW)؛ کدنویسی آلمانی در باواریا

شاید برایتان سوال باشد که BMW چه اطلاعاتی را همراه خود دارد. در پاسخ باید گفت: بایرشه موتورِن وِرکه آگ (Bayerische Motoren Werke AG) کدی است که اگر حرف اول هر کلمه از آنرا جدا کنیم آنگاه ب ام و شکل می گیرد. ترجمه این نام نیز می شود: خودروسازی باواریا یا بایرن.

ساعت تغییر شیفت کاری در کارخانه ب ام و- مونیخ، آلمان

ساعت تغییر شیفت کاری در کارخانه ب ام و- مونیخ، آلمان

براساس اطلاعات موجود؛ ب ام و در ۷ مارس سال ۱۹۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد و علاوه بر وسایل نقلیه موتوری، تا سال ۱۹۴۵ در زمینه تولید موتورهای هواگرد نیز فعالیت داشت.

ب ام و و یک لوگوی ساده اما محبوب

برخی لوگوی ب ام و را به خاطر محیط، الگوی دایره ای و البته سابقه حضور کمپانی مذکور در صنعت هوانوردی به ملخ هواپیما ربط می دهند در حالیکه اینگونه نیست. رنگ آبی و سفید لوگو به پرچم باواریا مربوط می شود و شکل دایره ای نیز هیچ مفهوم خاص و پنهانی ندارد.

اما به هر ترتیب لوگوی ب ام و در لیست برترین لوگوهای طراحی شده در تاریخ قرار دارد زیرا در بررسی های کارشناسی بالاترین امتیازهای ممکن در زمینه شناسایی توسط مخاطب طی کوتاه ترین زمان مشاهده را همراه دارد.

نمایشگاه ب ام و در برلین سال ۱۹۲۹

نمایشگاه ب ام و در برلین سال 1929

“ب ام و” از ۱۹۱۶ تا کنون/ از جنگ جهانی و موتور هواپیما تا ماهیتابه و معرفی یک “کلاس جدید”

۱۹۱۶ تا ۱۹۲۳؛ موتور هواپیما

گروه خودروسازی ب ‌ام‌ و پس از ادغام سه شرکت تولیدکننده‌ موتورهای هواپیما رپ موتورن ‌وِرکه (Rapp Motorenwerke) و بایرشه فلوگزوگ ورکه (Bayerische Flugzeugwerke) باواریا و خودروساز فرزاگ فِبریک آیزناخ (Fahrzeugfabrik Eise) تورینگن در سال ۱۹۱۶ شکل گرفت.

نخستین محصول کارخانه، موتور هواپیمای ب‌ ا م‌و ۳آ بود. این موتور به مصرف کم سوخت و کارکرد مناسب در ارتفاعات بالا معروف بود. در نتیجهٔ سفارش‌های بسیاری که ارتش آلمان برای موتور ب ‌ام ‌و ۳آ داشت، شرکت به سرعت توسعه یافت.

در سال ۱۹۱۸ و با پایان جنگ جهانی اول، کارخانه به دلیل پیمان ورسای مجبور شد، تولید موتور هواپیما را متوقف کند. برای ادامه فعالیت، شرکت به ساخت موتور برای اتوبوس، کامیون، تجهیزات کشاورزی، لوازم خانگی و ترمز قطار روی آورد.

موتور ب ‌ام ‌و ۳آ

موتور ب ‌ام ‌و ۳آ

۱۹۲۳ تا ۱۹۳۹؛ زمانی برای آغاز تولید موتورسیکلت و خودرو

با کمرنگ شدن محدودیت‌های قطع‌نامه ورسای، در سال ۱۹۲۳ ب ‌ام ‌و شروع به تولید موتورسیکلت مدل R32 کرد. ب ‌ام ‌و در سال ۱۹۲۸ با خرید کارخانه Automobilwerk Eisenach وارد عرصه خودروسازی شد.

مدل R32 نخستین موتور ساخته شده توسط ب‌ ام‌ و

 مدل R32 نخستین موتور ساخته شده توسط ب‌ ام‌ و

شرکت مذکور از سال ۱۹۲۷ خودروی دیکسی ۱۵/۳ را تحت لیسانس شرکت انگلیسی آستین تولید می کرد. بدین ترتیب دیکسی۳/۱۵ نخستین خودروی تولیدی ب‌ ام ‌و لقب گرفت.

دیکسی ۳/۱۵ نخستین خودروی تولیدی ب‌ ام ‌و

دیکسی 3/15 نخستین خودروی تولیدی ب‌ ام ‌و

در سال ۱۹۳۲ ب‌ام‌و مدل ۳/۲۰ را تولید کرد که نخستین خودرویی بود که توسط خود ب ‌ام ‌و طراحی شد. موتور چهار سیلندر این خودرو بر اساس موتور آستین ۷ توسعه یافته بود.

نخستین موتور شش سیلندر خطی ب ‌ام ‌و در سال ۱۹۳۳ با مدل ۳۰۳ به بازار عرضه شد. در دهه ۱۹۳۰ ب ‌ام ‌و مدل‌های مختلف سدان، کوپه و کانورتیبل تولید می‌کرد.

ب ام و دیکسی ۳/۲۰

ب ام و دیکسی 3/20

۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵؛ فعالیت ب ام و تحت اثر جنگ قرار می گیرد

با شروع جنگ جهانی دوم، ب ‌ام‌ و دوباره به تولید موتور هواپیما و تجهیزات جنگی برای لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) روی آورد. در این دوران، کارخانه از نیروی کار اجباری نظیر اسیران جنگی و زندانیان اردوگاه داخائو نیز استفاده می‌کرد.

اسرای جنگی در خط تولید تجهیزات جنگی ب ام و

اسرای جنگی در خط تولید تجهیزات جنگی ب ام و

۱۹۴۵ تا ۱۹۵۹؛ از تولید ماهیتابه تا تلاش برای بازسازی

در دوران جنگ اکثر تأسیسات ب ‌ام ‌و بمباران و نابود شده بود، همچنین تأسیسات شرکت در آلمان شرقی نیز به تصرف شوروی درآمده بود و متفقین شرکت را از تولید موتور هواپیما و موتورسیکلت بازداشتند. در این دوران پرچالش، کارخانه با استفاده از تجهیزات باقی‌مانده به تولید پاتیل و ماهیتابه پرداخت و سپس دیگر تجهیزات آشپرخانه و همچنین دوچرخه نیز تولید کرد.

در سال ۱۹۴۷ ب ‌ام ‌و تولید موتور سیکلت را مجددا آغاز کرد. نخستین موتورسیکلت پس از جنگ ب‌ ام ‌و با نام R24 در سال ۱۹۴۸ به بازار عرضه شد. در حالی که هنوز تولید خودرو برای ب ام‌ و ممنوع بود، بخش خودروسازی مجموعه انگلیسی BAC با استفاده از نقشه‌های به دست آمده از دفاتر ب‌ ام ‌و در حین جنگ، خودروهای پیش از جنگ ب ‌ام‌ و را در انگلستان تولید می‌کرد.

ب ام و آر۲۴

ب ام و آر24

تولید خودرو در سال ۱۹۵۲ با معرفی سدان بزرگ ۵۰۱ سرانجام آغاز شد. در دهه ۵۰ میلادی ب ‌ام ‌و مدل‌های سدان، کوپه و کانورتیبل در خط تولید داشت.

سدان ۵۰۱

سدان 501

در سال ۱۹۵۵ با هدف نفوذ به بازار خودروهای ارزان قیمت، خودروی کوچک Isetta را به بازار عرضه کرد. این محصول تبدیل به پرفروش ترین خودروی تک سیلندر تمام دوران شد.

۱۹۵۹ تا ۱۹۶۸؛ معرفی کلاس جدید، ب ام و را از یک بحران نجات می دهد

در سال ۱۹۵۹ ب‌ ام ‌شرایط مالی مناسبی نداشت؛ به شدت مقروض بود و روز به روز نیز زیان بیشتری را متحمل می شد. گرچه فروش مدل Isetta قابل قبول بود ولی سود بسیار کمی برای شرکت داشت. مدل ۵۰۱ نیز به دلیل فروش کم، زیان آور بود. همچنین در میانه دهه ۵۰ آلمانی‌ها از خرید موتورسیکلت به سمت خودرو روی آوردند که باعث افت شدید فروش موتورسیکلت‌های ب ‌ام ‌و شد. در این شرایط امریکن موتورز و گروه روتس به دنبال خرید ب‌ ام ‌و بودند.

در مجمع عمومی سالانه ب‌ ام ‌و که در دسامبر ۱۹۵۹ برگزار شد، هاینس فیت (ریاست هیئت ناظر بر مدیریت شرکت) پیشنهاد ادغام با دایملر-بنز را مطرح کرد. سهامداران با این پیشنهاد مخالفت کرده و با سرپرستی فردریک ماترن به دنبال تأمین سرمایه کافی برای جلوگیری از ادغام گشتند. در همان زمان برداران کواندت (هربرت و هرالد) با خرید بخش عمده ای از سهام شرکت به سهامداران اصلی تبدیل شدند و سرمایه لازم برای توسعه مدل‌های جدید را فراهم آوردند.

در سال ۱۹۶۰ پروژه ای با نام کلاس جدید Neue Klasse معرفی شد، که هدفش توسعه چند خودرو در کلاس سدان چهاردرب بود. محصولات این پروژه در سال ۱۹۶۲ به بازار عرضه شدند و ب‌ ام ‌و به عنوان یکی از برترین سازندگان خودروهای سدان اسپرت مطرح و شرکت را از بحران مالی نجات یافت.

پروژه کلاس جدید: 

BMW 1600

BMW 1600

BMW 1500

BMW 1500

BMW 1800

BMW 1800

BMW 2000 tii

BMW 2000 tii

BMW 2000 CS

BMW 2000 CS

BMW E9

BMW E9

BMW 2002

BMW 2002

مطالعه لینک زیر را پیشنهاد می کنیم:

*اسپید کور و رونمایی از “ب ام و” E9 کوپه کلاسیک/ بروز رسانی هایی برای یک دهه هفتادی! (+تصاویر)

۱۹۶۸ تا ۱۹۷۸؛ دوران شکل گیری نسل های جاودان

در سال ۱۹۶۸ ب ‌ام ‌و نخستین موتور شش سیلندر خطی خود را پس از جنگ جهانی دوم توسعه داد. این موتور روی مدل‌های سدان «سری شش جدید» (که سپس سری ۷ نام گرفت) و کوپه «سری شش جدید» (که سپس سری ۶ خوانده شد) نصب شد.

در سال ۱۹۷۲ نخستین سری ۵ به بازار عرضه شد تا جایگزین «کلاس جدید» شود. در سال ۱۹۷۶ با استفاده از همین پلتفرم، سری ۶ به بازار عرضه شد. سری ۳ که سدان کوچک ب ‌ام ‌و بود نیز در سال ۱۹۷۵ معرفی شد. با معرفی سدان بزرگ سری ۷ در سال ۱۹۷۸ محصولات ب ‌ام ‌و کامل شد.

سری۵ سال ۱۹۷۲

سری5 سال 1972

۱۹۷۸ تا ۱۹۸۹؛ ام پاور(M POWER) وارد می شود…

در سال ۱۹۷۸ ب ‌ام ‌و ام۱ با همکاری لامبورگینی به عنوان نخستین خودروی موتور وسط ب ‌ام‌ و توسعه یافت. این نخستین خودروی تولید شده توسط بخش ام شرکت بود. در سال ۱۹۸۰ بخش ام با تولید ب‌ ام ‌و ۵۳۵ براساس اتاق E12 سری پنج، نخستین مدل خود را که براساس یک خودروی عادی توسعه یافته بود، روانه بازار کرد.

مطالعه لینک زیر را پیشنهاد می کنیم:

*ب ام و M1؛ محصول کمیاب آلمانی با ریشه های ایتالیایی/ حراج خودروی هنرپیشه ای که قربانی سرعت شد! (+عکس)

ب‌ ام‌ و ام۵ نیز که بر اساس اتاق E28 ساخته شده بود، در سال ۱۹۸۵ به بازار عرضه شد. در همین سال ب ‌ام ‌و ام۳ نیز معرفی شد.

در این دوران نخستین موتور دیزل ب ‌ام ‌و با نام M21، نخستین خودروی چهارچرخ محرک ب ‌ام ‌و با نام E30 325iX و نخستین استیشن واگن ب ام و نیز به بازار عرضه شدند. همچنین در سال ۱۹۸۶ اولین موتور ۱۲ سیلندر خود را در سری ۷ معرفی کرد.

۱۹۹۰ تا کنون

ساختمان مرکزی ب‌ ام‌ و در مونیخ، که به شکل موتور چهارسیلندر طراحی شده‌است

ساختمان مرکزی ب‌ ام‌ و در مونیخ، که به شکل موتور چهارسیلندر طراحی شده‌است

در سال ۱۹۹۴ ب ام و شرکت روور انگلستان را خریداری کرد. هر چند این خریداری از نظر مالی شکست خورد و ب ام و زیان مالی هنگفتی را متحمل شد به‌طوریکه تا سال ۲۰۰۰ قسمت‌های اعظم روور به شرکت‌های مختلف فروخته شدند و تنها مینی در مالکیت ب ‌ام‌ و باقی ماند. همچنین در سال ۱۹۹۸ ب‌ ام‌ و شرکت صاحب‌نام رولز-رویس موتور کارز را خریداری کرد که همچنان آن را نیز در اختیار دارد.

از سال ۲۰۱۰ تا امروز، ب ‌ام ‌و سرمایه‌گذاری چشمگیری بر خودروهای الکتریکی کامل، هیبرید، سرویس اشتراک خودرو و فناوری خودران کرده است. سری i ب ‌ام‌ و بخشی از این سرمایه‌گذاری است که مدل‌های i3 و i8 آن در حال حاضر تولید می‌شوند.

علاوه بر تولید خودرو، بخش موتورسیکلت ب ‌ام ‌و نیز همچنان موفق عمل می‌کند؛ نمونه‌های مدرن سری K، R، G، HP2 و مدل معروف S1000RR از مهم‌ترین محصولات این برند هستند. امروز انواع محصولات دیگر با برند ب ‌ام‌ و مانند لوازم جانبی، دوچرخه و پوشاک نیز به ‌فروش می‌رسد.

درباره تمامی سری های تولیدی ب‌ام ‌و

گفتنی است علاوه بر تصاویر و محصولات مورد اشاره، در تمامی سری ها و نسل های مختلف نسخه های ویژه شامل نمونه های تولید محدود، ویژه بازار هدف و … نیز حضور داشته اند.

ب ‌ام‌ و سری ۱

سری ۱ کوچکترین خودروی تولیدی ب‌ ام‌ و است که در سه نوع مختلف هاچ بک، کوپه و کانورتیبل با ۱۱ نوع مختلف موتور بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود. نسل اول ب ‌ام ‌و سری ۱ در سال ۲۰۰۴ برای نخستین بار به بازار عرضه شد. از سال ۲۰۱۱ نسل دوم این سری معرفی شد. نسل سوم نیز از سال ۲۰۱۹ روی خط تولید قرار گرفته است.

سری ۱ هاچ بک

سری 1 هاچ بک

سری ۱ کوپه

سری 1 کوپه

سری ۱ ام کوپه

سری 1 ام کوپه

سری ۱ کابریولت

سری 1 کابریولت

سری ۱ سدان ویژه بازار چین

سری 1 سدان ویژه بازار چین

ب‌ ام‌ و سری ۲

سری ۲ شامل مدل های اسپرت ب ام و هستند که به نوهی از سری ۱ جدا شده اند. در این خانواده کلاس های بدنه کوپه، کانورتیبل، اکتیو تورر، گرن تورر و کوپه فست بک مشاهده می شود. نسل اول سری ۲ از سال ۲۰۱۴ روی خط تولید رفت. نسل دوم نیز به سال ۲۰۱۹ مربوط می شود.

سری ۲ کوپه

سری 2 کوپه

سری ۲ کانورتیبل

سری 2 کانورتیبل

سری ۲ ام کامپتیشن یا ام۲ کامپتیشن

سری 2 ام کامپتیشن یا ام2 کامپتیشن

سری ۲ اکیتو تورر

سری 2 اکیتو تورر

سری ۲ گرن تورر

سری 2 گرن تورر

سری ۲ گرن کوپه(فست بک)

سری 2 گرن کوپه(فست بک)

از محصولات سری ۲ در عصر ایران بخوانید(این بخش پیوسته بروزرسانی می شود)

*باواریایی کوچک اما پر ادعا/ خودرویی که پورشه و ماستنگ را به چالش می کشاند! (+فیلم و تصاویر)

ب‌ ام‌ و سری ۳

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و هواداران این برند آلمانی، معروفترین و محبوبترین سری ب‌ ام‌ و محسوب می‌شود که ساخت آن از سال ۱۹۷۵ بی‌وقفه ادامه دارد. تاکنون هفت نسل از ب‌ ام ‌و سری ۳ به بازار عرضه شده‌است که همگی از بهترین سدان‌های کوچک موجود در بازار بوده‌اند.

سری ۳ به تعادل خیره‌کننده و سامانه بی‌نظیر تعلیقش مشهور است که باعث شده بتواند بهتر از هر خودروی دیگری در این کلاس، از هر پیچی عبور کند. سری ۳ در کلاس های سدان، کوپه، هاچ بک، واگن، کانورتیبل، استیشن واگن و… عرضه شده است که از این منظر نیز جز متنوع ترین خطوط تولید ب ام و محسوب می شود.

سری ۳ سدان

سری 3 سدان

سری ۳ کوپه

سری 3 کوپه

سری ۳ ام پاور کانورتیبل(ام ۳ کانورتیبل)

سری 3 ام پاور کانورتیبل(ام 3 کانورتیبل)

سری ۳ گرن توریزمو

سری 3 گرن توریزمو

سری ۳ اسپرت واگن

سری 3 اسپرت واگن

از محصولات سری ۳ در عصر ایران بخوانید(این بخش پیوسته بروزرسانی می شود)

*ب ام و M3 مدل ۲۰۲۱ با چهره ای متفاوت تر از همیشه/ نسخه کامپتیشن و استانداردهایی برای یک مرحله بالاتر (+عکس)

*ب ام و M340i تورینگ؛ واگن قدرتمند و تولید محدود آلمانی (+تصاویر)

*رونمایی رسمی از وانت “ب ام و” (+تصاویر)

ب‌ ام‌ و سری ۴

ب ام و  در دسامبر ۲۰۱۲ طی اخباری اعلام کرد: قصد دارد جایگزین کوپه سری ۳ را با نام جدید سری ۴ تولید کند تا محصولات خانوادگی و اسپرت خود را از هم متمایز کند. از این رو سری ۴ شامل کلاس های بدنه کوپه ۲ درب، کانورتیبل ۲ درب و گرن کوپه ۵ درب لیفت بک می شود.

سری ۴ کوپه

سری 4 کوپه

سری ۴ کانورتیبل

سری 4 کانورتیبل

سری ۴ گرن کوپه

سری 4 گرن کوپه

سری ۴ کوپه جی۲۲

سری 4 کوپه جی22

از محصولات سری ۴ در عصر ایران بخوانید(این بخش پیوسته بروزرسانی می شود)

*ب ام و M440i مدل ۲۰۲۱؛ چهره جدید سری۴ با پیشرانه ۳۸۲ اسب بخاری(+عکس)

*M4 نسخه Kith؛ تولید محدود ب ام و فقط ۱۵۰ دستگاه از خانواده کامپتیشن (+عکس)

ب‌ ام‌ و سری ۵

سدان میان سایز ب ‌ام ‌و از سال ۱۹۷۲ و طی هفت نسل به بازار عرضه شده‌ است. ورود نسل هفتم به سال ۲۰۱۶ باز می گردد. سری ۵ در کلاس های ۴ درب سدان، ۵ درب واگن، تورینگ و ۵ درب فست بک ارائه می شود. همچنین لوگوی ام پاور نیز روی بدنه مدل های مختلف این خانواده قرار گرفته است.

سری ۵ سدان

سری 5 سدان

سری ۵ واگن

سری 5 واگن

سری ۵ تورینگ

سری 5 تورینگ

از محصولات سری ۵ در عصر ایران بخوانید(این بخش پیوسته بروزرسانی می شود)

*M5 کامپتیشن ۲۰۲۱؛ ابرخودرویی در لباس سدان!/ چالش هیولای باورایایی برای پورشه، فراری و مک لارن (+عکس)

*Mپاور و معرفی بسته های جدید برای ب ام و سری۵ (+تصاویر)

*قهرمان سنگین وزن ۲۰۱۹ از “ب ام و” (+تصاویر و فیلم)

ب‌ ام‌ و سری ۶

مدل اسپرت بزرگ ب ‌ام‌ و محسوب می‌شود. این مدل در ابتدا به صورت دو درب کوپه در سال ۱۹۷۶ به بازار معرفی شد اما تولید آن در سال ۱۹۸۹ متوقف شد. در سال ۲۰۰۳ شرکت تصمیم گرفت این مدل را بر پایه ب‌ ام‌ و سری ۵ بازسازی کند.

از سال ۲۰۱۰ نیز نسل سوم این خودرو در سه مدل کوپه، کانورتیبل و گرن کوپه (تلفیقی از کوپه و سدان به صورت کوپهٔ چهار در) و با سه موتور بنزینی و دو موتور دیزلی به بازار عرضه می‌شود. ب ‌ام ‌و سری ۶ با اینکه از فروش مطلوبی برخوردار بوده همواره هدف انتقادات گروهی از صاحب نظران و دوستداران ب‌ام‌و در زمینه طراحی خارجی قرار داشته است.

سری ۶ کوپه

سری 6 کوپه

سری ۶ گرن کوپه

سری 6 گرن کوپه

سری ۶ جی تی

سری 6 جی تی

سری ۶ اکس درایو کوپه

سری 6 اکس درایو کوپه

سری ۶ کانورتیبل

سری 6 کانورتیبل

ب‌ ام‌ و سری ۷

بزرگترین و مجلل‌ترین خودروی سدان (چهار درب صندوق دار) ب‌ ام ‌و است که از سال ۱۹۷۷ تاکنون طی پنج نسل ساخته روی خط تولید قرار داشته است.

این خودرو در حال حاضر به دو صورت عادی و کشیده(فاصله بین محورهای بیشتر)، با موتورهای بنزینی و دیزل ۶، ۸ و ۱۲ سیلندر تولید شده است. ب‌ ام ‌و به صورت تحقیقاتی این مدل را با موتور هیدروژنی نیز ساخته‌است.

نسل اول

نسل اول

نمای عقب

نمای عقب

نسل دوم

نسل دوم

نسل سوم

نسل سوم

نسل چهارم

نسل چهارم

نسل پنجم

نسل پنجم

نسل ششم

نسل ششم

از محصولات سری ۷ در عصر ایران بخوانید(این بخش پیوسته بروزرسانی می شود)

*خاص ترین “ب ام و” سری۷ در جهان! (+تصاویر)

*هتل لوکس سری ۷ “ب ام و” در آفریقای جنوبی! (+عکس)

ب‌ ام‌ و سری ۸

یک سری خودرو است که بار اول از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ روی خط تولید رفت و سپس تولید آن متوقف شد اما از سال ۲۰۱۸ باردیگر مدیران ب ام و آنرا وارد خط تولید کرده اند. این خودرو در کلاس ۲ درب کوپه و ۲ درب کانورتیبل تولید می شود.

کوپه های سری۸

کوپه های سری8

از محصولات سری ۸ در عصر ایران بخوانید(این بخش پیوسته بروزرسانی می شود)

*ب ام و ۸۴۰i؛ فرمول آلمانی در ترکیب سدان و کوپه! (+فیلم و تصاویر)

*M8 کابریولت کامپتیشن؛ باواریایی قدرتمند در لباس سبز سیگنال! (+تصاویر)

*منهارت پرفورمنس و معرفی یک هیولای سیاه از باواریا! (+فیلم و تصاویر)

خانواده Z

این خانواده میزبان خودروهای اسپرت رودستر و کوپه است که ظاهری جمع و جور و البته بسیار متفاوت دارند. سری زد نخستین بار ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ روی خط تولید رفت. سپس ۳ سال تولید آن متوقف شد و باردیگر از ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۶ در کاتالوگ فروش ب ام و قرار گرفت.

مجددا ۲ سال تولید این محصول متوقف و از سال ۲۰۱۸ تا کنون برای بار دیگر به خط تولید کمپانی آلمانی بازگشته است.

جدیدترین مدل زد۴

جدیدترین مدل زد4

نمای عقب زد۴ جدید

نمای عقب زد4 جدید

اولین محصول این خانواده با نام زد۱

اولین محصول این خانواده با نام زد1

زد۳ رودستر مدل ۲۰۰۱

زد3 رودستر مدل 2001

زد ۴ کوپه مدل ۲۰۰۶

زد 4 کوپه مدل 2006

زد۴ مدل ۲۰۱۰

زد4 مدل 2010

از محصولات خانواده Z در عصر ایران بخوانید(این بخش پیوسته بروزرسانی می شود)

*ب ام و Z1 با درب عجیب/ خودرویی که رانندگی با آن در برخی کشورها ممنوع است!(+تصاویر)

*“ب ام و زد۴” با امضای منهارت پرفورمنس!(+تصاویر)

سری اکس

اینجا محل عضویت کراس اوورهای ب ام و محسوب می شود. تا کنون در مدل های اکس۱، اکس۲، اکس۳، اکس۴، اکس۵، اکس۶ و اکس۷ روانه بازار شده اند. خانواده اکس ارتباط طراحی با سری های هم شماره خود در محصولات دیگر ب ام و را نیز همراه دارند.

اکس۱

اکس1

اکس۲

اکس2

اکس۳

اکس3

اکس۴

اکس4

اکس۵

اکس5

اکس۶

اکس6

اکس۷

اکس7

از محصولات سری X در عصر ایران بخوانید(این بخش پیوسته بروزرسانی می شود)

*دارک شَدو؛ خاص ترین شاسی بلند ۲۰۲۱ کمپانی ب ام و (+تصاویر)

*لوما دیزاین و معرفی شاسی بلند CLR X7 از ب ام و (+تصاویر)

*وقتی ب ام و X5 تبدیل به یک هیولای خیابانی سیاه پوش می شود!/ منهارت پرفورمنس و اشتراک سطح بالای تیونینگ با عاشقان سرعت(+عکس)

*اکس۵ ام کامپتیشن ۲۰۲۰؛ شاسی بلند باسابقه “ب ام و” همچنان زنده است! (+تصاویر)

*مدل ۲۰۲۰ “ب ام و” اکس ۶ معرفی شد / سطح آلمانی در تولید کراس اوور لوکس/ ۶۴ هزار دلار برای نهایت کیفیت و امکانات!(+تصاویر)

ب ام و  i

برند زیر مجموعه ب ام و است که در سال ۲۰۱۱ با هدف توسعه خودروهای الکتریکی راه اندازی شد. از محصولات این بخش می توان به آی۳، آی۸، آی اکس۳، آی اکس و آی۴ اشاره کرد.

آی۳

آی3

آی۸

آی8

آی اکس۳

آی اکس3

آی اکس

آی اکس

آی۴ مفهومی

آی4 مفهومی

از محصولات ب ام و i در عصر ایران بخوانید(این بخش پیوسته بروزرسانی می شود)

*ب ام و آی۴؛ سدان قدرتمند الکتریکی مدل ۲۰۲۲ برای رقابت وارد میدان می شود(+عکس)

*ب ام و از نسخه الکتریکی شاسی بلند محبوب X3 رونمایی کرد (+عکس)

*Taraschi Berardo؛ دوخت ایتالیایی برای “ب ام و” آی۸ (+عکس)

الگوی نامگذاری محصولات

ب ‌ام ‌و در نامگذاری محصولات خود شامل خودروها و موتورسیکلت‌ها به‌طور معمول از قواعدی ثابت پیروی می‌کند. خودروهای ب ‌ام ‌و معمولاً با یک عدد سه رقمی که در ادامه یک یا دو حرف نیز آن را دنبال می‌کند نامگذاری می‌شوند. بدین‌صورت که رقم اول مشخص‌کنندهٔ سری (که در فارسی اتاق هم خوانده می‌شود) خودرو است و دو رقم بعدی نشانگر حجم تقریبی موتور آن.

از مجموعه حروفی که در ادامهٔ عدد به کار می‌روند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

i: بنزینی بودن موتور

d:موتور دیزل

L: کمی طولانی‌تر بودن فاصله|بین دو محور (استفاده از آن در سری ۷ بیشتر است)

x: چهارچرخ متحرک

c:دارا بودن قابلیت تبدیل به حالت کابریولت

به عنوان نمونه ۵۲۰i یک خودرو ب‌ ام‌ و سری ۵ با موتوری بنزینی به حجم تقریبی ۲ لیتر است. البته این نامگذاری استثناهایی دارد به عنوان مثال می‌توان به ردهٔ محصولات الکتریکی هیبریدی ب‌ ام‌ و اشاره نمود که با یک حرف i در ابتدای نامشان مشخص می شوند: مانند i8 یا i3. همچنین محصولات تیونینگ شدهٔ ب ‌ام و با حرف M در ابتدای نام متمایز می شوند: مانند M3 یا M5.

تعدادی از موتورسیکلت های مطرح ب ام و

ب ام و K1600GTL

ب ام و K1600GTL

ب ام و K1200S

ب ام و K1200S

ب ام و S1000R

ب ام و S1000R

ب ام و M1000RR

ب ام و M1000RR

ب ام و S1000XR

ب ام و S1000XR

ب ام و G310GS

ب ام و G310GS

ب ام و G650GS

ب ام و G650GS

 

مسیری روشن به آینده

پس از گذشت بیش از ۱۰۰ سال، بی‌ام‌و امروز یکی از پرطرفداترین برندهای خودرو موتورسیکلت‌سازی لوکس جهان است. بیش از ۱۴ کشور میزبان کارخانه‌های بزرگ بی‌ام‌و هستند و در نقاط مختلف زمین، خط تولید و مونتاژ محصولات باواریا راه‌اندازی شده است. دفتر مرکزی ب ‌ام ‌و در مونیخ آلمان قرار دارد و هرالد کروگر، مدیرعامل و ریاست هیئت مدیره برعهده دارد. ارزش برند ب ‌ام ‌و در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ میلیارد دلار بوده و پس از تویوتا و مرسدس‌بنز، در جایگاه سوم ارزشمندترین برندهای خودروساز قرار دارد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا