آشنایی با مفهوم Carbon neutral و تعهد ال‌جی برای دستیابی به آن تا سال ۲۰۳۰

این روزها شرکت‌های کوچک و بزرگ فراوانی در توصیف خود از عباراتی همچون carbon neutral (کربن خنثی)، Zero Carbon (کربن صفر) و مانند آن استفاده می‌کنند و اهداف و برنامه‌های خود را برای رسیدن به آن اعلام می‌کنند. اگرچه این عبارات و عناوین سال‌ها است که برای دانشمندان، طرفداران محیط زیست و محافل علمی آشنا و شناخته‌شده هستند، اما مصرف‌کنندگان و مشتریان شرکت‌ها فقط مدتی است که این عبارات را می‌شنوند.

آمازون متعهد شده تا ۲۰۴۰ کربن خنثی را در شرکتش اجرایی کند. مایکروسافت قرار است تا ۲۰۳۰ به کربن منفی برسد. استارباکس قصد دارد طی یک دهه آینده میزان انتشار کربن و هدر رفت آب را ۵۰ درصد کاهش دهد. ال‌جی الکترونیکس که یک شرکت بین‌المللی بسیار بزرگ با بازوهای اجرایی بسیار متنوع در صنایع گوناگون است، قصد دارد تا ۲۰۳۰ کربن خنثی و کربن صفر را در تمامی مجموعه‌های خود اجرایی کند.

اما موضوع اصلی این عبارات چیست و هرکدام چه معنی‌دارند؟

کربن خنثی: محصول یا شرکتی است که هراندازه دی‌اکسید کربن روانه اتمسفر کره زمین می‌نماید، به همان اندازه از میزان دی‌اکسید کربن انتشاریافته می‌کاهد و به حاصل جمع انتشار کربن صفر می‌رسد. این کار معمولاً از طریق برنامه‌های جبران کربن یا تأمین اعتبار پروژه‌های پایدار و زیست‌محیطی انجام می‌شود تا به‌اندازه کربن منتشرشده، برنامه‌های جبرانی گوناگون اجرا نماید.

کربن صفر:‌ این عبارت معمولاً برای ساختمان‌ها و برنامه‌های حمل‌ونقلی استفاده می‌شود که carbon neutral هستند. ساختمانی که انرژی خود را از منابع تجدید پذیر تأمین می‌کند و سعی دارد انتشار کربن در تمامی مراحل ساخت و کاربری خود را حذف نماید، می‌تواند این عنوان را کسب کند.

کربن منفی: در یک شرکت کربن منفی، میزان کربنی که حذف می‌شود بیشتر از مقداری است که به دلیل فعالیت‌های شرکت وارد اتمسفر می‌گردد. این مرحله یک گام فراتر از کربن خنثی است.

هنگامی‌که شرکت‌ها از محصولاتشان صحبت می‌کنند، معمولاً از عبارات محصول سبز یا پایدار برای توصیف تولیدات سازگار با محیط‌زیست استفاده می‌کنند. اما هنگام توصیف شرکت از عباراتی همچون کربن خنثی یا کربن صفر بهره می‌برند که به توجه و مسئولیت‌پذیری شرکت در تمامی زنجیره تولید، لجستیک، انبار، مصرف انرژی و مواد اولیه اشاره دارد. علاوه بر این باید به اهداف اجرایی همچون تلاش برای کاهش اثر کربن یک محصول یا شرکت به شیوه‌ای قابل‌اندازه‌گیری ازنظر علمی هم اشاره داشت.

البته حرکت به سمت این اهداف برای هر کسب‌وکاری متفاوت است. اینکه شرکت یک واحد اداری در ساختمانی بزرگ اجاره کرده، امکان حرکت به این سمت و موقعیت‌های ممکن را بسیار محدود می‌کند. یا اینکه شرکتی کوچک با ۱۰ کارمند بسیار ساده‌تر از شرکت‌های بزرگ با ده‌ها کارخانه در سراسر جهان می‌تواند به این اهداف برسد.

برنامه‌های ال‌جی برای آینده‌ای بهتر و سیاره‌ای سالم‌تر

شرکت ال‌جی الکترونیکس که همواره در صنایع گوناگون ازجمله لوازم‌خانگی، سرگرمی‌های خانگی، پنل‌های خورشیدی، راهکارهای تجاری، تجهیزات گرمایش و تهویه مطبوع و… از پیشتازان بازار طی دهه‌های اخیر بوده، در زمینه دغدغه‌ها و برنامه‌های زیست‌محیطی هم همواره جزو شرکت‌های پیشتاز و مؤثر در کاهش آلودگی‌ و بهبود شرایط اقلیمی است.

ال‌جی مدت مدیدی است که به کاهش اثرات کربن در تمامی فعالیتهای خود توجه نشان داده و به شکل هم‌زمان طرح Zero Carbon-Neutral را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است، تا نه‌تنها به کربن خنثی در تمامی محصولات و فرآیند‌های خود دست پیدا کند، بلکه به میانگین صفر در انتشار کربن برسد. در این راه همواره با طرح‌های نوآورانه به دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در تمامی سطوح تولید و توسعه محصولاتی با مصرف بهینه انرژی بوده است.

ال‌جی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ در تمامی فعالیت‌های خود در سراسر جهان به کربن خنثی برسد. این شرکت برنامه سخت‌گیرانه و تهاجمی خود برای رسیدن به کربن خنثی را از سال ۲۰۱۹ آغاز نموده و در سال جاری میلادی هم برنامه Zero Carbon 2030 را آغاز نموده است. ال‌جی تلاش می‌کند تا با استفاده از ساختمان‌ها و برنامه‌های اجرایی با مصرف انرژی کاملاً بهینه، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، استفاده از ناوگان حمل‌ونقل الکتریکی و پروژه‌های جبران کربن به کربن صفر برسد.

و البته تاکنون موفق شده میزان انتشار کربن در فعالیت‌های خود در ایالات‌متحده را ۵۰ درصد کاهش دهد. ال‌جی در سال ۲۰۱۲ متعهد گردید که تا سال ۲۰۲۰ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از فعالیت‌های خود در ایالات‌متحده را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد و سرانجام سال ۲۰۱۹ (یک سال زودتر) به این هدف دست‌یافت.

اکنون نیز با طرح‌های نوآورانه و تلاش متخصصان و مبتکران خود به دنبال آن است که تا سال ۲۰۳۰ با بهینه‌سازی مصرف انرژی و تولید محصولات پایدار و شیوه‌های تولید با کمترین آلودگی، یکی از شرکت‌های carbon neutral باشد. همچنین در روز زمین پاک ۲۰۲۱ به‌عنوان یکی از ۱۰۰ شرکت بزرگ بین‌المللی به عضویت کمپین RE100 درآمد که هدف آن جایگزینی انرژی تجدید پذیر در تمامی فعالیت‌های تولیدی شرکت‌ها تا سال ۲۰۳۰ است. ال‌جی همچنین با برنامه‌ریزی برای گامی بسیار بزرگ‌تر، به عضویت کمپین EV100 هم درآمده و متعهد گردیده تا سال ۲۰۳۰ بیش از نیمی از ناوگان حمل‌ونقل خود را به خودروهای الکتریکی مجهز نماید، تا میزان انتشار کربن در فرآیند توزیع را نیز به حداقل برساند.

 

 

منابع:

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا