تولید بتُن خوراکی از پسماند میوه و سبزیجات!

محققان موسسه‌ی علوم صنعتی دانشگاه توکیو به رهبری یویا ساکای(Yuya Sakai) روشی جدید برای بازیافت پسماند مواد غذایی و تبدیل آن‌ها به مواد ساختمانی محکم‌تر از بتن ابداع کرده‌اند در حالی که این مواد هنوز قابل خوردن نیز هستند.

موبنا – به گزارش نیواطلس، براساس اعلام سازمان ملل، سالانه ۱.۳ میلیارد تن غذا در سراسر جهان هدر می‌رود. بخشی از این هدر رفت به دلیل ناکارآمدی در زنجیره‌ی غذایی است اما بخش بزرگ‌تر آن به علت غیراستاندارد بودن مواد غذایی یا تاریخ گذشته شدن آن‌ها است. علت دیگر این موضوع دور ریختن باقی‌مانده‌ی غذاها است.

بازیافت این میزان غذای هدر رفته ایده‌ی جدیدی نیست. امروزه صنایع زیادی از این پسماندها به عنوان غذای خوک‌ها استفاده می‌کنند یا آن‌ها را تبدیل به سوخت و پلاستیک می‌کنند.

محققان دانشگاه توکیو نه تنها موفق به تبدیل این مواد به ماده‌ای مفید شدند بلکه توانستند شکل خوراکی آنها را نیز حفظ کنند. ایده‌ی اولیه آن‌ها این است که این مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات را با نوعی جلبک دریایی مخلوط کنند تا ماده‌ای محکم‌تر از بتن به دست بیاید در حالی که مزه‌ی اصلی آن‌ها حفظ می‌شود.

محققان با استفاده از روشی که در اصل برای ساخت مصالح ساختمانی از پودر چوب ابداع شده بود موفق به تولید مصالح از میوه و سبزیجات شدند. آن‌ها ضایعات غذایی از جمله جلبک دریایی، برگ کلم، پرتقال، پیاز، پوست کدو تنبل و موز را خشک و پودر کردند سپس پودرها را با آب و چاشنی مخلوط کردند و درون قالب ریخته و تحت حرارت بالا قرار دادند.

در نتیجه موفق به تولید مجموعی از مواد مختلف شدند که برخی از آن‌ها از بتن نیز محکم‌تر بودند! این در حالی بود که این مواد هنوز قابل خوردن بودند و مزه خود را حفظ کرده بودند. این مواد طی یک دوره آزمایش چهار ماهه در برابر قارچ، پوسیدگی و حشرات مورد بررسی قرار گرفتند و از خود مقاومت نشان دادند. افزودن نمک و شکر نیز بر روی دوام و سختی آن‌ها تاثیری نداشت البته همه‌ی مواد تولید شده ایده‌آل نبودند.

کوتا ماچیدا (Kota Machida) یکی از محققان ارشد می‌گوید: به جز نمونه‌ی ایجاد شده از کدو تنبل باقی مواد مقاومت مناسبی داشتند. ما همچنین دریافتیم برگ‌ها گل کلم مقاومتی سه برابر بیشتر از بتن ایجاد کردند.

محققان می‌گویند، این مواد کارایی‌های خلاقانه‌ای خواهند داشت.

نتیجه‌ی تحقیقات این گروه در هفتادمین نشست سالانه انجمن علوم مواد ژاپن منتشر خواهد شد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا