نود بیت کوین چیست و انواع آن کدام است؟

تعریف نود (Node) بسته به اینکه کجا استفاده شود متفاوت است. زمانیکه صحبت از شبکه‌های رایانه‌ای و مخابراتی است، نودها می‌توانند به مثابه شبکه توزیع مجدد یا حتی نقطه پایان ارتباطات عمل کنند. معمولا نود شامل دستگاهی است که شبکه آن به شکل فیزیکی وجود دارد اما در برخی موارد نودها به صورت مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نود شبکه جایی است که می‌توان در آن پیامی را ایجاد، دریافت یا ارسال کرد. در این مطلب به انواع نود بیت کوین خواهیم پرداخت: فول نود (Full node)، سوپر نود (Super Node)، نود استخراج کننده (Miner Node) و کاربران SPV.

نود بیت کوین

بر مبنایِ ساختار بلاک چین که به شکل سیستم‌های توزیع شده طراحی شده است، شبکه نودهای کامپیوتری این امکان را برای بیت کوین فراهم می‌سازند که به صورت ارز دیجیتال غیر متمرکز و همتا به همتا ( P2P) مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب دیگر نیازی به یک واسطه برای اتصال میان دو کاربر جهت معامله کردن وجود ندارد حتی اگر فاصله میان آن‌ها بسیار دور باشد.

بنابراین نودهای بلاک چین وظیفه دارند که نقش پل ارتباطی را ایفا کنند هرچند هر یک از این نودها وظایف متفاوتی را بر عهده دارند. هر کامپیوتر یا دستگاهی که به رابط بیت کوین متصل شود می‌تواند یک نود باشد، بدین معنا که آن‌ها به نوعی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌اند. این نودها به وسیله پروتکل همتا به همتا (P2P) قادرند که اطلاعاتِ تراکنش‌ها و بلاک‌ها را در میان شبکه توزیع شده کامپیوترها منتقل کنند. با این حال، هر نود عملکرد مخصوص به خود را داراست، پس نودهای بیت کوینی متفاوتی وجود دارد.

فول نود (FULL NODE)

فول نودها همان‌هایی هستند که پشتیبانی و امنیت شبکه بیت کوین را تأمین می‌کنند و برای شبکه ضروری هستند. همچنین این نودها ممکن است به عنوان نودهای اعتبار سنج (Validating Nodes) شناخته شوند زیرا در روند تأیید تراکنش‌ها و بلاک‌ها بر خلاف قوانین اجماع سیستم فعالیت می‌کنند. بدین‌ترتیب، فول نودها قادرند تراکنش‌ها و بلاک‌های جدید را به بلاک چین منتقل کنند.

غالبا هر فول نود بیت کوین یک کپی از بلاک چین بیت کوین با هر بلاک و تراکنش است اما این شرط لازم برای یک فول نود نیست. (ممکن است از یک نسخه پایین‌تر بلاک چین به جای آن استفاده شود.)

یک فول نودِ بیت کوین را می‌توان از طریق پیاده‌سازی نرم افزارهای مختلف ایجاد کرد، که محبوب ترین آن Bitcoin Core است. موارد زیر شرایط لازم برای پیاده‌سازی یک فول نودِ Bitcoin Core  است:

  • دسکتاپ یا لپ تاپ با نسخه اخیر Windows، Mac OS X یا Linux
  • ۲۰۰ گیگابایت فضای خالی
  • ۲ گیگابایت حافظه (RAM)
  • اتصال اینترنت پرسرعت با سرعت بارگذاری حداقل ۵۰ کیلوبایت بر ثانیه.
  • اتصال با سرعت بالا و بدون محدودیت جهت بارگذاری و دانلود.
  • فول نودهایِ آنلاین ممکن است نیازمند سرعتِ به میزان ۲۰۰ گیگابایت در ماه جهت بارگذاری باشند و برای دانلود نود بیت کوین به سرعت حدود ۲۰ گیگابایت در ماه نیازمند باشند.همچنین برای شروع اولین فول نود، ۲۰۰ گیگابایت جهت دانلود نیازمند هستید.

-فول نود شما باید حداقل ۶ ساعت در روز کار کند حتی بهتر است هر ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته (۲۴/۷) به‌طور پیوسته کار کند.

بسیاری از سازمان‌ها و کاربران، فول نودهایِ  بیت کوین را به‌عنوان راهی برای کمک به اکوسیستم بیت کوین اجرا می کنند. از سال ۲۰۱۸ ، تقریباً ۹۷۰۰ نود عمومی در شبکه Bitcoin وجود دارد. توجه داشته باشید که این عدد فقط شامل نودهای عمومی است که به listening node بیت کوین که قابل مشاهده و دسترسی هستند، اشاره دارد.

نود بیت کوین چیست و انواع آن کدام است؟

در کنار نودهای عمومی، نودهای بسیار دیگری وجود دارند که پنهان هستند و قابل مشاهده نیستند به این نودها غیرListening  می‌گویند.

Listening node یا سوپر نود

Listening node یا سوپر نود، یک فول نود است که به شکل عمومی قابل رویت است. این نودها وظیف تأمین اطلاعات و برقراری ارتباط با هر نود دیگری را دارند که خواهانِ برقراریِ ارتباط با آن را دارد. از این‌روی، سوپر نود (super node) اساسا یک نقطه توزیع مجدد است که می‌تواند هم به عنوان تأمین داده‌هایِ منبع و هم به عنوان یک پل ارتباطی عمل کند. یک سوپر نود مطمئن معمولاً هر روز هفته و روزی ۲۴ ساعت کار می‌کند که چندین اتصال برقرار شده دارد، تاریخچه بلاکچین و داده‌های تراکنش‌ها را به چندین نود در سراسر جهان منتقل می‌کند. به همین دلیل، یک سوپر نود نسبت به یک فول نود به قدرت محاسباتیِ بالاتر و سرعت بالاتر جهت اتصال به اینترنت نیازمند است.

نودهای استخراج کننده (Miner’s Node)

یکی دیگر از انواع نود بیت کوین، نود استخراج کننده است. برای اینکه بتوانید درسیتمِ رقابتی فعلی، بیت کوین استخراج کنید، باید در سخت افزارها و برنامه های تخصصی استخراج سرمایه گذاری کنید. این برنامه های استخراج (نرم افزار) ارتباط مستقیمی با Bitcoin Core ندارند و به طور موازی برای آزمایش و استخراج بلاک های Bitcoin اجرا می شوند. یک ماینر می‌تواند به تنهایی کار کند یا اینکه به شکل گروهی که در این صورت به استخر متصل می‌شود.

زمانیکه فول نودهایِ ماینرهایی که به تنهایی کار می‌کنند یک نسخه کپی از بلاک چین خود را ایجاد کردند، استخر ماینرها با یکدیگر کار می‌کنند که هر یک از آن‌ها در منابع محاسباتی خودش (hashrate) سهیم است. در استخر تنها مدیر استخر لازم است که یک فول نود را اجرا کند که می‌تواند به عنوان فول نود استخر ماینر نامیده شود.

Lightweight  کاربران SPV

کاربران SPV (ساده سازی تایید پرداخت – Simplified Payment Verification) کاربرانی هستند که از شبکه بیت کوین استفاده می‌کنند اما به عنوان یک نود کامل عمل نمی‌کنند. بدین‌ترتیب، کاربران SPV در امنیت شبکه سهیم نمی‌شوند زیرا یک نسخه کپی از بلاک چین را ندارند و در مراحل تأیید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها شرکت نمی‌کنند.

به‌طور خلاصه، SPV روشی است که از طریق آن مشخص می‌شود که کدام تراکنش در یک بلاک قرار دارد بدون آنکه نیازی باشد تمام داده بلاک را دانلود کرد. بنابراین SPV متکی بر اطلاعات فراهم شده توسط دیگر فول نودها می‌باشد. lighteight  مورد استفاده بسیاری از کیف پول‌های ارز دیجیتال می‌باشد.

نکته مهم این است که بدانیم اجرای یک فول نود مانند اجرای یک فول نود ماینینگ نیست. درحالیکه ماینرها نیازمند سخت افزار و نرم افزارهای گران قیمت هستند، هر فردی قادر است که یک فول نود اعتبار سنج کامل را اجرا کنند.

نود بیت کوین چیست و انواع آن کدام است؟

قبل از تلاش برای استخراج یک بلاک، یک ماینر باید تراکنش‌های معلق را که قبلاً توسط نودهای کامل معتبر پذیرفته شده بودند، جمع کند. سپس ماینر یک بلاک داوطلب ایجاد کرده است (همراه با گروهی از تراکنش‌ها) و تلاش می‌کند تا آن بلاک را استخراج کند. اگر ماینر موفق به یافتن راه حل معتبر برای بلاک داوطلب خود شود، آن را در شبکه گسترش می‌دهد تا سایر فول نودها بتوانند اعتبار بلاک را تأیید کنند. بنابراین، قوانین اجماع توسط شبکه توزیع شده نودهای اعتبارسنج، تعیین و ایمن می‌شوند و نه توسط ماینرها.

نود بیت کوین از طریق پروتکل P2P یا بعبارت بهتر همتا به همتا با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و با این کار یکپارچگی سیستم را تضمین می‌کنند. نودی که رفتار نادرست داشته باشد یا سعی در انتشار اطلاعات نادرست داشته باشد، به سرعت توسط نودهای صحیح تشخیص داده می‌شود و از شبکه جدا می‌شود.

علیرغم این که اجرای یک نود اعتبار سنج پاداش مالی ندارد، این کار بسیار توصیه می‌شود زیرا اعتماد ، امنیت و حریم خصوصی کاربران را فراهم می‌سازد فول نودها کاربران را مطمئن می‌سازند که تمام قوانین به خوبی اجرا می‌شوند. آن‌ بلاک چین را از حملات و کلاهبرداری‌ها ایمن می‌سازند ( کلاهبرداری‌هایی مانند دوباره خرج کردن). علاوه‌بر این نودها نیازی ندارند که به افراد اعتماد کنند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا به طور کامل به سرمایه خود دسترسی داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید به سایت https://o.zone مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا